Gå til innhold

Bra gitarspill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som flere har sagt før meg så må disse på listen:

-David Gilmour (alt han har gjordt, både solo og med Pink Floyd)

-Jimmy Page (bare å se på dvd'en "The Song Remains the Same"... sjukt)

-Eagles (sterkt gjordt å time 4-5 gitarer så bra som intoren på Hotel California)

-Slash (sjuk fyr)

-Clapton ("Tears in Heaven", need I say more? (dyktig teknisk, men viktigere med timingen))

-Jimi Hendrix (døde alt for tidlig)

 

I tillegg har man storheter fra andre "verdener":

-BB King og hans Loucille er berømte av en grunn

-Agnus Young (om ikke den beste, men definitivt den mest engasjerte ;-))

-Snowy White og Doyle Bramhall II (spol igang dvd'en "In the Flesh" (Roger Waters), velg en solo, og NYT)

-Snowy White og Chester Kamen (om Snowy og Doyle er bra på dvd er snowy og Chester KONGE live)

 

Sist, men ikke minst:

-Syd Barrett (eks-Pink Floyd. Shine On You Crazy Diamond)

 

Men skal en velge en solo, og en artist må det bli Pink Floyd relatert.

 

1. "Comfortably Numb" fra "In The Flesh" med Snowy White og Doyle Bramhall II/Chester Kamen. DVD/CD: konge, live: ubeskrivelig

2. "Wish You Were Here" Samme hvilken du går for. Den er alltid like bra. Finnes ikke vanskelig, men skaper en utrolig stemning.

3. "Echoes". Melodi som går fra det normale til det syke, men fy f*** så god melodi og soloer.

 

Artist:

David Gilmour

Grunn: Selv om han ikke er noen optimal tekniker tar han igjen alt i timing, klang og tilstedehverelse. Han har på sin nyeste DVD (David Gilmour in Consert) bevist at han behersker gitaren meget godt. Uten den mannen hadde vi ikke hatt noen av de ovenforstående soloene som alle bør høre på 3-4 ganger (ikke regn med å få med deg en Pink Floyd melodi på første gjennomgang. 3-4 gang er som regel den beste, deretter går det kun oppover ;-))

_________

Coq Rouge

Lenke til kommentar

-Eagles (sterkt gjordt å time 4-5 gitarer så bra som intoren på Hotel California)

 

At man holder takta er da et minstekrav til en musiker. Ellers hadde det vært helt umulig å "time" et fullsatt symfoniorkester :D

 

Ellers finnes det nok av gitarister som overgår flere av de overnevnte i tråden noen dimensjoner. For de som er litt nysgjerrige kan jeg på det sterkeste anbefale:

 

-John Mclaughlin ( særlig de gamle Shakti-låtene og Mahuvishna orchestra )

-Wes Montgomery (jazz jazz jazz )

-Django Reinhardt ( de fleste kjenner vel til ham )

-Leo Brouwer ( cubaner, spiller "klassisk", men siden han er nålevende kan det vel neppe kalles det )

-Knut Reiersrud (jepp, han er norsk og han spiller norsk folkemusikk på en måte du aldri har hørt før. Den siste skiva hans er ikke annet en feit rock n'roll)

-Rolf Lislevand (enda enn nordmann, spiller chittarone, et gitar-lignende instrument fra renessansen med halvannet meter lang hals. Bør ha fire hender får å traktere det)

Tuck & Patti ( hva skal man med et helt band?!)

Jonas Hellborg ( Spiller bass, men hvem har sagt det ikke kan være et soloinstrument? Arabisk metal)

Robert Normann( Enda en norsk fyr, kjent for pausemusikk på NRK i gamledager. Hvorfor spille solo på en streng når gitaren har seks? )

Lenke til kommentar

Må vel skyte inn at jeg nevnte Mads Eriksen tidligere i denne tråden, på side to tror jeg..

 

Ikke glem de norske heltene (Eriksen, Paus jr. osv..)!

 

Det var vel de autentiske ordene..?

 

Ser at det er mange av oss som synes Pink Floyd varter opp med de fineste soloene, det er bra!

Lenke til kommentar

Har 100 greatest guitar solos samling på pcen. De som har satt sammen det mener:

1: Led Zeppelin - Stairway to Heaven

 

Spørsmålet er om en tenker på en gitarsolo som hvem som spiller raskest eller hva som høres best ut. Yngwie er rask på Fenderen sin, men det kan bli litt ensformig. Det hjelper på med DVD, for så fort du ser han blir det litt morsomt. Sparker rundt seg og ser sint ut ogt sånn.. koselig.

 

Steve Vai tror jeg er den jeg har mest sansen for av gitargudene. Og så er jo Petrucci konge.

 

Sjekk forresten ut signaturen min. Dagbladet omtalte det nettopp her, ca et halvt år etter det kom...

Lenke til kommentar

Introen på Money for Nothing (av dire straits sevlsagt) hørte jeg og noen kompiser på da vi var små. Råere gitarsolo hadde ikke vi hørt før! Hørte bare introen og spolte tilbake - en gang til.

Guns`n Roses har utrolig masse bra. Spesielt Apetite for Destruction! Massevis av herlige gitarsoloer på det albumet :)

Lenke til kommentar

Cream - Crossroads, white room, hideaway, sunshine of your love, stepping out

Jimi Hendrix - Purple Haze, Voodoo Chile, Little wing, driving south

Led Zeppelin - Stairway to heaven, dazed and confused

Eagles - Hotel california

Pink Floyd - Comfortably numb, shine on you crazy diamond

Derek & the dominos - layla

Eric Clapton - Have you ever loved av woman (live EC was here, Just one night album med Albert Lee er knall)

Stevie ray Vaughan - Riviera paradise, tin pan alley

Metheny/Scofield - Say the brother's name

Jeff Beck - Cause we ended as lovers, shape of things (guitar shop, wired)

Terje Rypdal - Mystery man

Leo Kottke - In Christ there is no east or west, spanish entomologist

Steve Morse - Tumeni notes

Metallica - One

Van Halen - Eruption (orginalen), jump/Michael Jackson - Beat it

 

Skulle jeg velge en måtte det bli den jeg startet med:Cream med Crossroads (live).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...