Gå til innhold

Bra gitarspill


Anbefalte innlegg

Hva med Telegraph Road. En genial sang, tekst melodi sam avsluttes med et 6 minutters fyrverkeri av en solo. For ikke å nevne "oppvarmingssoloen" på 4 min. Uslåelig etter min mening. Men helt enig i at sultans of swing ligger høyt. Utvilsomt tidenes gitarist.

 

HYLLER MARK KNOPFLER!!!! :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...at en gitarsolo er nødt til å være sinnsvakt kjapp for å være bra. Kan riktignok være kult det hvis vedkommende vet å bruke teknikken til å lage noe melodiøst noe ut av det.

Hvis vi snakker Yngwie Malmstein... Digger seff. hans tolkninger av Paganini og slike, men synes ikke hans egne soloer er så jævla rå.

Ser vi derimot på David Gilmore (Pink Floyd), så kan jeg spille fletta av ham når det gjelder hastighet på solospillinga. Hvis jeg derimot skulle finne på å bli like god som han til å spille soloer, så skal jeg jaggu være fornøyd.

Går dette for tregt, så se gjerne på Mark Knopflers solosnutter under låta Sultans of Swing fra plata Live at Alchemy...

Andre soloer jeg anbefaler tid til er Lez Zeppelin. Mange bra soloer av Herr Page der, men jeg liker spesielt godt soloen på slutten av Stairway to heaven.

Men metal-fan som jeg også er, så digger jeg at det går fort jeg også, men alt til sin tid... En god solo er en som er godt innarbeid i resten av melodien og backingmusikken...

 

En stor favoritt nå om dagen er Axel Rudi Pell. Tysk metal-gitarist av beste merke.... :p

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Ingen som har hørt Golden Heart med Mark Knopfler da? Nydelig intro og solo midt inni sangen, veldig rolig og behagelig å høre på :)

 

Jeg er egentlig ikke så veldig fan av de 20 toner per sekund soloene av Yngwie og de folka som spiller lignende saker, liker godt at soloen har en veldig god melodi og ikke går i hundre hele tia..

 

Kanskje ikke så mange som har hørt denne men Tattered on my sleeve av All That Remains har en virkelig deilig solo i den, passer utrolig bra til melodien i resten av sangen og fyrer opp luftgitaren med en gang den starter! :p

Endret av Shepards
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...