Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ventelo - en spøk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk mail i dag fra Ventelo. De sier at kabelen mellom huset og sentralen 'er ødelagt' (mon tro hvem som har greid det liksom?). Så nå prøver de å presse oss til å si opp så de slipper kostnadene knyttet til å reparere denne feilen de har klart å opprette. Ikke faen om jeg sier opp dette. Sendte mail i dag og sa at denne saken skal rettes opp nå, ellers får dem TV2 Hjelper Deg på døra om kort tid

Lenke til kommentar

Er kabelen mellom deg og sentral dårlig er det antagelig lite Ventelo kan gjøre med dette, ikke eier de kabelen og de som eier kabelen er fint lite interessert i og bruke penger på slikt gammelt kobberræl nå som de kun tenker på fiber som fremtiden.

Og når man øker salget av ADSL så fylles kablene, det generer støy og så er moroa i gang. ADSL = søppel, dessverre er vasser de fleste i søppel når det kommer til linjer.

Og det du opplever er ikke spesielt unikt uansett ISP, det er rett og slett for mange ukjente faktorer i kobbernettet til at det skulle gå bra hele tiden.

Lenke til kommentar
Vel, når det er Ventelo som har ødelagt denne kabelen (den fungerte fint før Ventelo kom inn i bildet), så er det Ventelo som skal ta kostnadene. Såpass lite bør jeg kunne kreve etter alt pisset denne drittleverandøren har funnet på.

 

Vel, det pisset du mærer og skriker om (om du er trådstarter med annet nick må gudene vite), men det er faktisk ikke Ventelo som har gjort feilen. Det er de fantastiske lokale teknikerene i ditt område (relacom, bravida, og fler)... Så det er dem du må kjefte på. Her kan faktisk ikke ventelo gjøre annet.

 

Og det er din bestilling som har gjort at satt det i gang... Her har faktisk Ventelo gjort alt de kan. Ut ifra tråden din så har montør vært der 2-3 ganger på Ventelo sin regning. Men siden de er så ræva i sin jobb (tekniker) eller kopperet til deres hus er av dårlig kvalitet så har dårlig blitt værre...

 

Synd for deg, men ISPen har gjort sitt beste ut ifra det jeg kan se.

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
... men det er faktisk ikke Ventelo som har gjort feilen. Det er de fantastiske lokale teknikerene i ditt område (relacom, bravida, og fler)... Så det er dem du må kjefte på. Her kan faktisk ikke ventelo gjøre annet.

 

Nå er det ikke vanlig at sluttkunde selv skal ta opp kampen med underleverandører. Ventelo er leverandør av produktet og skal selv ordne opp i egen bruk av underleverandører slik at produktet kan leveres etter kontrakt.

 

Det du skriver kan karaktriseres som "pisspreik".

Lenke til kommentar
... men det er faktisk ikke Ventelo som har gjort feilen. Det er de fantastiske lokale teknikerene i ditt område (relacom, bravida, og fler)... Så det er dem du må kjefte på. Her kan faktisk ikke ventelo gjøre annet.

 

Nå er det ikke vanlig at sluttkunde selv skal ta opp kampen med underleverandører. Ventelo er leverandør av produktet og skal selv ordne opp i egen bruk av underleverandører slik at produktet kan leveres etter kontrakt.

 

Det du skriver kan karaktriseres som "pisspreik".

Nå har jeg hatt mine egne runder med ISPer og problemer så de vet hvordan det er.

 

Men dersom ISP feilmelder og montør/tekniker rykker og gang på gang på gang, og til slutt sier no-can-do... Hva kan Ventelo gjøre da? De kan vel kanskje pålegge Telenor noe.

Men husk at norsk lov per dags kun sier at folk har krav på Analog telefoni, så dersom kopperet holder mål for dette så vil nok ikke Telenor heller putte penger i dette.

 

Dersom trådstarter har flere kopperpar inn i huset så bør han jo bli flytta, men dette er vel noe tekniker alt bør ha sjekket.

 

Det er heller ikke sagt noe om kopperkvaliteten (0,4 , 0,6 ,0,8 etc... eller ikke noe om lengde fra sentral), så vi vet veldig lite her.

 

Men jeg mener fortsatt at utifra hva jeg kan se så er det meste prøvd. Men du vet vel bedre enn alle teknikerene som har hver der du...

 

edit: leif

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det er heller ikke sagt noe om kopperkvaliteten (0,4 , 0,6 ,0,8 etc... eller ikke noe om lengde fra sentral), så vi vet veldig lite her.

Dette er ting som Ventelo burde kunne finne ut av ved hjelp av sine underleverandører.

Men jeg mener fortsatt at utifra hva jeg kan se så er det meste prøvd. Men du vet vel bedre enn alle teknikerene som har hver der du...

Nei, men jeg vet dette av egne erfaringer med NGT som ærlig og redelig fortalte meg at linjeavstand og kvalitet tilsa at jeg ikke kunne oppnå mer enn 2.5Mb og at dette sannsynligvis ville minke når flere i mitt område ble koblet opp. Dette fortalte NGT før første driftsdag. Jeg gikk etterhvert over til GET's nett (kabeltv).

 

Ventelo's ansvar i saken er lignende; De bør utrede evt. problemer på forhånd i samarbeid med underlevereandører. Realiteten bør så formidles sluttkunde istedenfor gjentatte lovnader. Dersom underleverandører lover Ventelo å ordne opp i eventuelle problemer bør Ventelo følge dette opp på vegne av sin sluttkunde.

Dersom Ventelo ikke kan stole på sine underleverandører bør de heller ikke inngå avtaler med sine sluttkunder samt snarest søke å finne en ny underleverandør.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar feil så går alle tekniske ordrer via Telenor og så videre til teknikere. Men dette tørr jeg ikke si for sikkert.

Tror også jeg har hørt at teknikere more or less har tildelte sine sentraler (ansvarsområder) så de kan ikke velge selv hvilket montørselskap som møter opp.

 

Men dette er jeg ikke sikker på vel og merke...

Men uansett, om resultatet er at det er teknisk dårlig kvalitet inn til trådstarter og dette ikke lar seg utbedre så bør han jo evt vurdere Internett via kabel, evt fiber om dette er alternativer.

Lenke til kommentar

Wabby: grunnen til at jeg (Raste) poster er fordi fakey er banned.

 

Her er et svar fra han:

 

Wabby: det du skriver her er ganske enkelt piss. Det er Ventelo som på et kjøpesenter prakket på meg dette drittet. At deres innleide teknikere ødelegger kabelen bryr meg egentlig langt opp i ræva. Det er Ventelos ansvar at jeg får linjen jeg har bestilt, og ingen andres. Det er kanskje teknikerenes ansvar å få det til å fungere rent teknisk, men allikevel har ikke jeg en dritt med å gjøre om teknikerne ødelegger kabelen eller ikke, det er Ventelo sitt ansvar. Det er da ikke sånn at "nope, sorry, teknikerne ødela linja så vi kan ikke levere til deg allikevel", det blir rett og slett for dumt. Og det er faktisk slik det er nå. Kabelen er ødelagt, og uansett om vi skulle bytte leverandør, så er fortsatt kabelen ødelagt slik at vi ikke kan få noe bedre linje enn 600Kbit. Om det er Ventelo eller teknikerne sin skyld driter jeg langt i. Ventelo skal få lov til å reparere denne kabelen, og rent juridisk sett har jeg vel krav på dette ettersom det er VENTELO som har ødelagt den.
Lenke til kommentar
7.4 Erstatning

Overfor forbrukere er Ventelo ansvarlig for direkte tap som skyldes mangel ved tjenesten, med mindre Ventelo godtgjør at mangelen skyldes forhold utenfor Ventelo kontroll og som Ventelo ikke med rimelighet kunne forutse eller med rimelighet kunne overvinne følgene av.

 

7.5 Heving

Kunden kan med øyeblikkelig virkning heve avtalen ved vesentlig mislighold fra Ventelos side.

 

2 Forutsetninger for abonnement

Leveranse fra Ventelo forutsetter at det er mulig for Ventelo å levere tjenesten basert på Telenors infrastruktur. Ventelo gjør oppmerksom på at Telenor i avtale inngått med Ventelo har fastsatt at tilkobling ikke er endelig før montør har vært ute hos Kunden og sjekket kapasiteten i kobberkabelen. Telenor kan avvise Ventelo sin bestilling av kobberpar dersom det ikke er kapasitet i Telenor sitt aksess- og

transportnett . Ventelo har ikke ansvar for tap kunden måtte bli påført som følge av at Telenor avviser Ventelos bestilling.

 

8 Linjehastighet

Ventelo garanterer ikke for at linjehastigheten alltid vil være som angitt. I perioder med stor trafikkbelastning kan linjekapasiteten være lavere enn angitt. Noe linjekapasitet vil benyttes til nødvendig kontrollinformasjon. Dette kan medføre at effektiv linjehastighet kan være noe lavere enn angitt i ordrebekreftelsen. Slik reduksjon i linjekapasiteten gir ikke rett til prisavslag. Ventelo har heller ikke ansvar for andre hastighetsbegrensninger eller leveringshindringer som ligger utenfor Ventelos kontroll.

 

 

Du kan være så sint du bare vil, men her kan du ikke annet enn å _heve_ kjøpet pga de ikke klarer å levere som lovet. Begrensningene / problemet er i Telenor sin infrastruktur eller råtne kabler om vi kan se det slik.

 

Dette er mer eller mindre standardbetingelser som du finner hos de fleste ISPer. Det du kan gjøre derimot er å bestille opp hos Telenor, de er vel kanskje de eneste som gidder å bytte ut kabel da det er de som eier infrastrukturen.

 

Offtopic: Men en slik ordbruk så er ban faktisk forståelig...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ventelo har heller ikke ansvar for andre hastighetsbegrensninger eller leveringshindringer som ligger utenfor Ventelos kontroll.

Dette punktet fritar ikke Ventelo det ansvaret for å undersøke de faktiske forhold samt å informere kunden om disse før tilbudet gis.

 

Jeg oppfatter Ventelo som useriøse dersom de først lover et gitt produkt og etterpå finner ut at det blir vanskelig pga. underleverandørers inkompetanse/uvillighet. Du bør kun gi en potensiell kunde et tilbud du er i stand til å levere. I andre sammenhenger har vi dagbøter som et middel for å hindre slike useriøse aktører.

 

Jeg tror ikke trådstarter har rett til å kreve Ventelo for kompensasjon rent juridisk, men det hindrer ikke Ventelo fra å fremstå som totalt inkompetente i denne saken.

Lenke til kommentar

Det er sant, men igjen så er dette ikke snakk om en nyinstallasjon men en ISP portering. Da er forutsetningene somregel litt annerledes. Om linja var bra hos Tele2 evt om han håpte at det kunne bli bedre vet jeg ikke...

Men slik jeg ser det så var dette en situasjon waiting to happen.

 

En annen ting er at en ISP kan fort bli "inkompentent" dersom forholdene ikke ligger til rette. Ja, som kunde så forholder man seg til dem som skal levere produktet og ikke underleverandører som Telenor i dette tilfellet.

Dersom tekniker nå sier at linja er for dårlig, Telenor sier dette blir for dyrt... Så har Ventelo et problem, og det er at de får ikke levert og kunden er dessverre taperen.

 

Selv så har jeg prøvd å få internett til foreldrene til dama lenge og har endt opp med GPRS fritid hos Netcom pga dårlig linje og lang avstand. Så det er ikke kult.

 

Jeg har også vært med å underskriftskampanje for å få utbygget en sentral i utkanten av Kragerø for en del år siden.

 

Men til trådstarter så ville jeg hørt om det fantes andre par inn i huset, evt snakket med Telenor.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lagt meg inn i saken idag, og brukte min egen private tid til dette!

 

Det som er cluet at kabelen har tatt skade under ISP bytte.

Kablene i Norge er rett og slett for å si det ut, helt jævlige! Det hjelper ikke at kabelen er 0.6 de siste 100m inn til huset. Når resten av kabelen er fra 1 verdenskrig på 0.2!

 

Jeg vil ikke si at jeg er på Fakey sin side, og heller ikke på Ventelo sin side!

 

Kan nokk si at Fakey har overgått litt i hva han har skrevet på forum.

Jeg leste ALLE email og sms mellom moren til fakey og Ventelo.

 

beklageligvis er Eltel den verste montørselskapet som vi har i Norge. Jeg trodde de var gode, men alle på jobb sier alle som får sparken fra Bravida, Sønnic og Relacom havner i Eltel.

 

Men nuff sad.

Montøren har prøvet 5 forskjelligere tråd par, og ingen av de klarer han å få opp mer en 1mb fra sentral. Og da må man ikke glemme tap i kabel.

 

Beklageligvis så kommer fakey imellom "hvite øyner" som betyr at han faller imellom dekningen. Sorry, men sånn er det.

Som sagt har fakey sagt at han har vært inne og snakket med Tv2 hjelper deg. Tv2 hjelper deg hjelper folk som ikke får motpartens hjelp i det hele tatt.

Ser at Ventelo har prøvet å hjelpe fakey.

 

Tilbake til linja. Hvordan linja har tatt skade av ISp bytte har jeg ikke peiling på.

Linja ligger fra mast til mast.

Linjebytte skjer gjennom sentralen.

 

Urettferdig å si "ventelo" ødela linjen.

 

Jeg skal se videre på saken, og se hva som skjer.

Men veldig vanskelig å gjøre noe når alt eies av Telenor, til og med kobber parene fram til fakey.

 

Edit: Må bare legge til noe!

Her som jeg bor ble også linjen min skadet under ISP bytte. Telenor viste ikke hvordan det var mulig. Montørselskapet Bravida hadde heller ikke peiling.

Dette skjedde når jeg flyttet fra Telenor til NGT.

I 3 år hadde jeg NGT 3mb som funket som 1mb + - 200kb/s.

Helt til det ble lagt bakkenett. Da fikk jeg et tråd par som tåler opp til 20mb + -.

Endret av Shahab
Lenke til kommentar

En ting er at kabelen er skadet.

Men bestillingen av linjen skjedde i januar.

Så tok det ca 3 mnd å få den linja han har.

En god grunn til å holde seg langt vekk fra Ventelo.

Et godt eksempel på at man bare er en liten kunde og hvor mangel på kommunikasjon og initiativ mangler fra Ventelo.

Dette med denne skaden burde kommer frem allerede første gang han skulle kobles opp.

Thumbs down for V.

 

Hvis man støtter Ventelo i denne tråden skulle man tro det var et desperat forsøk fra Ventelo selv i å rette opp denne saken som er fullstendig på tryne.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Hei.

 

Har selv slitt med en useriøs leverandør over flere måneder for vel 1 år siden, så du har min medfølese. Dette gjaldt televoip, og det finnes et par tråder her om saken min. Enden på visa ble at etter ca 5 måneder med brutte løfter og ikke nett sa jeg opp rekomandert etter råd fra forbrukerkontoret. De har et "standardskjema" som jeg fyllte ut og sendte rekomandert. Jeg byttet til Tele2, og har hatt stort sett stabilt nett. Televoip nektet på å ha mottatt rekomandert sending, og i flere måneder sendte de ut nye fakturaer. Ingenting ble betalt, og gang på gang gjorde jeg dem oppmersom på dette. Til slutt kom en "samlefaktura" på alle ubetalte fakturaer, samt trusler om inkasso. Gjorde dem tydelig oppmerksom på¨at alle inkassokrav ville bli betvistet. Har ikke hørt fra de siden.

 

Så til din sak. Jeg synes det er på sin plass å snakke med forbrukerkontoret dersom det stemme at kabelen er blitt skadet under flyttingen. Ventelo må jo helt klart ha et ansvar her, om ikke annet så mot den som eier kabelen (Telenor?). Du hadde jo et fungerende nett med din gamle ISP, og allt rundt installasjonen er ventelos ansvar. Du vil jo aldri få et fungerende nett igjen dersom kabelen er skadet, så det er helt rett å stå på kravene til feilen er rettet. Dersom ventelo eller deres underleverandører ødelegger noe må det ligge et ansvar på disse å reparere dette. Krangelen mellom ventelo og underleverandøren har ikke du noe med. Du må forholde deg til Ventelo.

 

Dersom du drar til en dekkforhandler, kjøper nye dekk inklusiv omlegging, og de greier å ødelegge felgene når de legger om, vil jeg helt klart si dette firmaet har et ansvar for å erstatte felgene. Kansje litt søkt, men du som kunde er jo uten ansvar her. Dersom det oppstår komplikasjoner som kan forårsake skade kan de varsle deg om dette, samt be deg om å godkjenne dette. Da får du ta støyten dersom du sier "ok" og skade skjer, ellers ikke.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Slettet+89234341

Bumper litt på denne

 

Har hatt MTU som leverandør i 2-3 år må og alle mtu kunder blir i disse dager overført til ventelo. MTU har jeg være veldig fornøyd med, rask service og aldri problemer. Enter ventelo. Først så får jeg brev der det står man må kontakte ventelo for å skaffe trådløs router om man har hatt trådløs routermodem, så det gjør jeg. Der snakker jeg med en gnom som forsikrer meg om at jeg automatisk før trådløs router sammen med modemet når jeg har hatt dette. Får sendingsbekreftelse, og der er det vanlige pakke med kun modem. Ringer på nytt, snakker med en som sender router. Oppkoblingsdagen var i natt, men kl 16 i går forsvant MTU nettet uten at ventelo nettet fungerte. Styrte fælt og prøvde å ringe, 40 minutter i telefonkø uten svar (ikke noe nytt og har vært kunde der i en uke). Gir til slutt opp og surfer resten av dagen på 3G (hadde forøvrig en viktig innlevering i går kveld på internett, takk gud for 3G modem). I dag tidlig fungerte det heldigvis, men herregud for noe styr for noe som skulle være så enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...