Gå til innhold

Glass og ting til D80 - tak på 10,000


Anbefalte innlegg

Jessda. Skal kjøpe meg D80 om ei uke eller to, sannsynligvis fra Japan Photo sin nettbutikk, med mindre noen lokale fotobutikker (Trondheim) klarer å matche tilbudet. Uansett, så lurer jeg på hva jeg skal kjøpe av glass til å sette på det. Her er noen av alternativene jeg har vurdert, og tanker rundt dem:

 

Nikon 17-55mm f/2.8. Dyrt som faen. Et eneste objektiv tar nesten hele budsjettet om jeg kjøper det nytt. Kvalitet i lange baner, men til gjengjeld nesten en kilo med glass. Fint med f/2.8 og skikkelig AF, men blir det verdt det? (Må få sjekket om jeg har noe imot vekta når jeg får mulighet. Det høres ut som den største ulempen foreløpig.)

 

Sigma 18-50mm f/2.8 HSM Macro. Fire høvdinger for et objektiv jeg egentlig har funnet lite lesestoff om. Skarpheten er visst ikke på høyde med Tamron 17-50mm, men likevel ikke så verst. Vet rett og slett ganske lite om hvordan det presterer, utenom at det har en dose CA. (At det heter "macro" vet jeg er tull, og ser bort ifra.)

 

Nikon 18-70mm. Fin sak jeg får til 2000kr på toppen av D80 om jeg vil (kit). Konge objektiv, men ikke all verdens lysstyrke. (Kombinere med et fastobjektiv?)

 

Nikon 18-55mm VR. Lekent plastrør. Har litt sansen for lette objektiver. Om jeg skulle ha dette objektiet så må jeg vel ha et fastobjektiv i tillegg. Tullefokusring er stort minus. Bråker det mye?

 

Nikon 50mm f/1.8. Billig sak som gir mye gøy. Byggekvalitet er ikke så farlig når det er såppass billig, men tullefokusring trekker ned.

 

Sigma 30mm f/1.4. Dette har jeg ganske så lyst på. Lyssterkt normalobjektiv.

 

Nikon 85mm f/1.8. Bra glass for pengene. Er bare ikke sikker på om jeg kommer til å bruke det så mye. Hvilke andre bruksområder enn portretter bruker dere 85mm til?

 

SB-600 eller SB-800. Tror SB-600 holder for meg, i alle fall til å starte med. Ganske sikker på at jeg vil ha den uansett.

 

Tele? Jeg vet ikke. Både Sigma 50-150mm og Nikon 70-300mm f/4.5-5.6G er alternativer, men then again, er ikke all verdens billige, og vet ikke hvor mye jeg kommer til å bruke dem. (Kommer fra 30D, og det fikk jeg aldri satt noe tele på.)

 

Hva tror dere? Ikke anbefal noe som kommer til å koste meg over 10,000kr med mindre det er reneste åpenbaringen. (Ikke be meg kjøpe vertikalgrep, D300 eller D200 heller.) Jeg vil ikke kjøpe noe annet enn originaloptikk om jeg skal bestille fra USA.

 

Fake edit: Følelse av byggekvalitet legger jeg lite vekt på. Skikkelig fokusring og autofokus legger jeg mye vekt på.

Endret av pederk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe feil med det du har skrevet eller har du ikke peiling på fotografering. Du har tenkt å bytte 30D med D80 ???. Høres ut som om du bare bruker auto innstilling på kamera og har lest tester på nettet. Hva vil du oppnå ved å kjøpe D80 som du ikke kan med 30D. Begge har god billedkvalitet. Skulle du byttet til D300 hadde det vært litt fornuft, men der bør du kunne litt om fotografering for å ha gleden av kamera. Du har alle mulighetene ved 30D som du vil få med D80, bruk heller pengene på god optikk, eller glass som du så "kult" kaller det.

PS: gode bilder får man hvis man er en god fotograf, dernest kommer god optikk og et godt kamera.

Lenke til kommentar

Vurder om du trenger 10-20 mm.

 

I telenden tror jeg Nikkor AF-S DX VR 55-200 mm vil være noe for deg, bra og lett. Nikon 70-300mm f/4.5-5.6G er ganske bra fra 70 til 150 mm men så blir det fort dårligere, fokusringen på mitt kan ikke sies å være fungerende.

 

Sigma 30mm f/1.4 er flott men ikke for alle så det må du vurdere nøyere, man kan ikke bare sette det på f/8 og tro at man får perfekte bilder sånn som med Nikon 50 mm f/1.8.

 

SB-600 er bra og holder lenge for de fleste.

 

Nikon 50mm f/1.8 er meget bra så lenge du har bruk for 50 mm brennvidde. Liker du utfordringen med en litt trang vinkel så kan du få fantastiske bilder med dette.

 

Nikon 18-70 mm er et ypperlig gå på tur objektiv, hvis du tar de fleste bildene på f/8 uansett så gir det antakelig mer for pengene enn de andre objektivene.

Lenke til kommentar
10-20 mm.

Nikkor AF-S DX VR 55-200 mm

Sigma 30mm f/1.4

Ja, jeg har Sigma 10-20mm (til Canon), og har hatt en del gøy med det. Ikke all verdens skarphet, men vidvinkel er uunnværlig i noen situasjoner.

 

Nikkor AF-S DX VR 55-200mm hadde jeg ikke tenkt på. Høres ut som akkurat det jeg trenger. Takk for den!

 

Du sa at det er ikke bare å sette Sigma 30mm på f/8 og få perfekte bilder. Kan du utdype litt? Og det er vel ikke store vitsen i å anskaffe et objektiv med f/1.4 om man skal helt opp til f/8 hele tiden? Mulighetene for å tulle med bokeh og å ta bilder i lite belysning er mer fristende enn knivskarpe bilder. (Edit: Unnskyld, presterte å overse at du sa at 18-70mm er mer for pengene om jeg skal skyte med f/8 uansett.)

 

[...] anbefaler jeg 18-70 (en real arbeidshest av et objektiv) [...]

Hva bruker/brukte du den til?

 

 

Og Foto_Norge: Man trenger mer enn krutt for å skyte.

Endret av pederk
Lenke til kommentar
Er det noe feil med det du har skrevet eller har du ikke peiling på fotografering. Du har tenkt å bytte 30D med D80 ???.

Dette har pederk diskutert med oss før, og konklusjonen er at for han så er D80 et bedre kamera - han om det ;)

 

Jeg vil anbefale deg å gå for Nikon 18-70mm da det er brukbart walkabout-objektiv. I og med at du har lyst på 30mm f/1.4, så får du lysstyrken du trenger der. og da har du vel brukt så mye av 10 lapper at det kun er plass til ekstra batteri og minnekort.

 

Når du skal ha tele, så anbefaler jeg deg å se på Sigma 50-150mm f/2.8 og en 1.4x konverter.

 

Tom

Lenke til kommentar
Du sa at det er ikke bare å sette Sigma 30mm på f/8 og få perfekte bilder. Kan du utdype litt? Og det er vel ikke store vitsen i å anskaffe et objektiv med f/1.4 om man skal helt opp til f/8 hele tiden?
Det er ganske skarpt i sentrum på f/1.4 og ganske uklart i hjørnene. Selv om man går til f/8 så blir ikke hjørnene knivskarpe. Så det er ikke noe objektiv for å ta landskapsbilder på stativ. Jeg kjøpte det for å bruke det på f/1.4 enten det er sol eller ikke og jeg er meget fornøyde med bildene jeg får.

 

Når du skal ha tele, så anbefaler jeg deg å se på Sigma 50-150mm f/2.8 og en 1.4x konverter.
Jeg ville også anbefalt Sigma 50-150 mm f/2.8 hvis det ikke var for vekt. Jeg har et Sigma 150 mm f/2.8 og det blir pent stående i hyllen hvis jeg ikke vet at jeg får bruk for det.
Lenke til kommentar
Jeg ville også anbefalt Sigma 50-150 mm f/2.8 hvis det ikke var for vekt. Jeg har et Sigma 150 mm f/2.8 og det blir pent stående i hyllen hvis jeg ikke vet at jeg får bruk for det.
Nå veier faktisk Sigma 150mm f/2.8 macro ca 130 gram mer enn 50-150mm f/2.8, og sistnevnte er mye mer fleksibel, så sammenlikningen er ikke helt fair. Men uansett et godt poeng - tar man det ikke med, blir det ikke brukt - uansett hvorfor man ikke tar det med... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Er det noe feil med det du har skrevet eller har du ikke peiling på fotografering. Du har tenkt å bytte 30D med D80 ???. Høres ut som om du bare bruker auto innstilling på kamera og har lest tester på nettet. Hva vil du oppnå ved å kjøpe D80 som du ikke kan med 30D. Begge har god billedkvalitet. Skulle du byttet til D300 hadde det vært litt fornuft, men der bør du kunne litt om fotografering for å ha gleden av kamera. Du har alle mulighetene ved 30D som du vil få med D80, bruk heller pengene på god optikk, eller glass som du så "kult" kaller det.

PS: gode bilder får man hvis man er en god fotograf, dernest kommer god optikk og et godt kamera.

Vurder å svare litt mer seriøst og mindre bombastisk fremover her på forumet. Ellers kan du skape deg en del uvenner.

 

D80 og 30D har sine svakheter og styrker i forhold til hverandre. Pederk har funnet ut at D80 passer han bedre, og da er det frekt av deg å komme med et slikt angrep på han som du gjør her. Blant annet har D80 mulighet til å styre blitser trådløst fra kameraet uten ekstrautstyr, og grepet er forskjellig fra 30D. Mulig at 30D passer deg bedre, men du innehar ikke fasiten på hva som er best selv om det ser ut som du tror det.

 

pederk: I stedet for å blåse av hele budsjettet på et objektiv (17-55) bør du begynne med noe rimeligere, og få et større brennviddeområde. Det kan da bli lettere å definere et ønsket bruksområde, og senere velge gode objektiver i de viktigste områdene. Ellers er jeg enig med mye av det som er skrevet her, bortsett fra at jeg ville ikke uten videre anbefalt Sigma. Men det er nå meg da :)

Lenke til kommentar

Tele:

Kjøp 80-200 f2.8 brukt. Du får dem helt nede i 5000 om du er heldig. Da har du et helvetes bra objektiv til en fin penge. Ganske mange som selger dem, grunnet oppgradering til det nye 70-200 f2.8 vr.

 

Forresten.. har du vurdert brukt i det hele tatt? Glass er glass. Noen kan være slitne rent kosmetisk, men optisk er det som nye. Vanligvis.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg kjøpte meg d80 på nyåret og kjøptedilla som jeg har ble det 3 glass på kort tid.

 

Jeg kjøpte Tamron 17-50 2.8, Nikon 85 1.8 og Sigma 50-150 2.8. Tilsammen betalte jeg 8300 for disse tre. Sigmaen ny og de to andre bortimot ubrukt. Det eneste jeg føler jeg mangler nå er skikkelig vidvinkel. Mulig det blir en sigma 10-20 eller tokina 12-??, samt at jeg ønsker en "normal" objektiv i 30-35mm området. (og blitz, stativ, Nikon 14-24 2.8, d300 osv... farlig dette...)

 

Vil virkelig anbefale sigma 50-150. Stort sett det objektivet som står på kameraet. Nikon 85mm er et must og som lyssterk normalzoom er tamron glmrende.

 

Ser noen anbefaler en 1.4x telekonv til 50-150, har ikke prøvd dette men da har du vel ca 70-210 på f4 hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Pakken jeg har er vel "fattigmannsvarianten" av tilsvarende fra Nikon med 17-55 2.8, 85 1.4 og 70-200 2.8, legger du til 14-24 2.8 så har du enten for mye penger, en lidenskap for foto eller har gått i luksusfellen til tv3...

 

Hvis du ikke på død og liv må ha Nikon originla objektiver så tror jeg min sammensetning dekker de viktigste brennviddene med ganske god bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg holder på å falle på:

D80 med 18-70mm fra Japan Photo (Kjøper kitet i Norge siden jeg har lest om fuktskader på D80. Vil ha skikkelig garanti på akkurat huset.)

85mm f/1.8 fra B&H

55-200mm VR fra B&H (1/3 av prisen i Norge før man slenger på mva og frakt!)

SB-600 fra B&H

50mm f/1.8 fra en kompis (vennepris!)

og pola og ND-grad til 18-70mm.

 

Blir 8000-9000 kr for objektivene, blitzen og filter tror jeg (med mva og frakt), og tingene kjøpt fra USA kan selges uten spesielt tap om jeg skulle ha valgt feil. Tanken er at alt er originalt så det kan kjøpes fra USA med litt sikkerhet. Har ikke hørt et stygt ord om kvalitetskontrollen der i gården.

 

Jeg styrer unna Sigma 50-150mm grunnet pris. Det blir mye penger for et område jeg ikke bruker all verdens, og jeg kan ikke kjøpe det fra USA siden jeg ikke stoler på Sigmas kvalitetskontroll. Nikons nye 16-85mm hadde noen kvaliteter, men den bokehen var fæl, og den koster det samme som 18-70mm og 85mm til sammen. Akkurat det valget er lett. Kvittet meg akkurat med Tamron 17-50mm. Veldig skarpt og fint objektiv, men jeg har veldig lyst på skikkelig fokusring og mindre bråk. Det betyr mye for følelsen min for et objektiv. (Vet jeg ikke får det på 55-200mm og 50mm.)

 

Største svakheten til "settet" ligger i vidvinkelenden og at det er en del deler, så kanskje jeg legger til en vidvinkel og selger unna det jeg ikke bruker etter hvert. Får se. Jeg er ung og dum, og har råd til å være det akkurat nå.

 

Det som gjenstår nå er at jeg får meg litt kvalitetstid med D80+18-70mm før jeg drar kortet. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Endret av pederk
Lenke til kommentar

Synes lista di ser meget bra ut!

 

Personlig ville jeg kanskje vurdert Tamrons 17-50 istedenfor Nikons 18-70.

Litt bedre bildekvalitet på Tamronen tror jeg. Men du får vel en bedre deal på kitobjektivet?

 

Og når du først skal kjøpe fastoptikk ville jeg ikke kjøpt BÅDE 85mm og 50mm, de ligger jo ganske nær hverandre (dessuten har du jo også 55-200mm). Sats da heller på en av dem, men i lysstyrke 1.4. Nikons 50mm f1.4 skal jo være meget bra! Vær forresten klar over at Sigma akkurat har lansert et helt nytt 50mm f1.4 med mye raskere fokus enn Nikons steinalderske AF-D.

 

Et siste alternativ er å anskaffe Sigma 30mm f1.4. Det er et genialt normalobjektiv med fantastisk lysstyrke. Det egner seg meget bra til innefotografering: passe vid, og lys nok til at du slipper å bruke blits. Da kan du fange mye fint innendørslys. Men det er mulig at kvaliteten på disse objektivene varierer noe.

 

Ellers kan jeg anbefale D80 på det varmeste!

 

 

mvh Thorstein Korsvold

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...