Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gratis og enkel internettkafe-løsning?


Anbefalte innlegg

Morn!

 

Naboen her som driver kafe, har lyst å tilby kundene sine internett. Han spurte meg om enkel og grei løsning, og jeg sa jeg skulle "look in to it".

 

Har googlet litt rundt, men finner ikke noe spesifikk. Noen som vet noen noe enkel og grei løsning? Kan gjerne være en linuxbox. Han tenkte i første omgang å bare ha en router stående, og bare bytte ut nettverksnøkkelen en gang i uka, for så å selge "ukestilgang". Men det må da finnes en bedre opensoruce løsning?

 

Jeg tenker, kanskje en linuxbox som automtisk bytter nettverksnøkkel for hvert døgn? Slik at dem kan kjøpe seg dagspass for en god hundrelapp. Eller så må de vell finnes en form for brukerlogin, for å komme vider ut på internett? Ha ett åpent tråløst nettverk, for så å opprette bruker for dem som vil ha nett, etter timer, dager, whatever.

 

Finnes noen sånn løsninger, open source?

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk ut www.fon.com , har du en linksys router wrt54gl kan du installer det på den. da får du bare pengen, og folka bruker visa for og register seg.

 

det er hvis sperra skal sitte i wlan routern. hvis du vil den skal sette i gatewayen. så kan du bruke proxy med bruker navn og password.

 

du kan og sette opp freeradius (litt over kill).

det du ser etter hetter "hotspot"(generelt navn på sånt) og prosjketer som bruker det er : Sputnik , Chillispot

 

dd-wrt har en sånn mini hotspot som ikke krever server eller noen ting.(den kjører alt på routern uten noe server)

Lenke til kommentar

Hørtes interessant ut, så jeg tittet litt rundt. Ser ut som du kan bruke OpenWrt på en kompatibel router like greit som noe annet. Med web-interfacen X-Wrt kan du installere både Hostpot og Chillispot på routeren som pakker, da burde du ha alt du trenger som dekker alle forslagene i tråden, med enkel web-interface til å styre det.

 

Les mer om OpenWrt med X-Wrt her:

http://productguide.itmanagersjournal.com/feature/114338

det kan installeres på en rekke routere, sjekk listen her:

http://wiki.openwrt.org/TableOfHardware

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...