Gå til innhold

Nå begynner jeg seriøst å tvile på Canon!


Anbefalte innlegg

hehe, det stemmer.

 

raw-dataene er, som de høres ut som, rådataene fra kameraets sensor. Disse vil derfor være upåvirket av evt endringer du gjør i kompresjon, oppskarping osv i kameraets menyer.

Bortsett fra om du er Nikonskytter og bruker Capture NX. Der vil nesten alle innstillinger gjort i kamera påvirke Raw-fila, men du kan også om ønskelig slå av/på alle kombinasjoner av kamerainnstillinger i NX i ettertid. Ganske genialt om man ønsker å lære de ulike kamerainnstillingen, samtidig som man kan slå av alt hvis man foretrekker det.

 

Men dette gjelder Nikon, tror ikke Canon har samme mulighetene?

 

Sannsynligheten for at grunninstillingene til 40D er beregnet på at du skal skyte RAW også etterbehandle med oppskarping o.s.v. er overhengende store...

Det var jo en merkelig melding, da de aller fleste grunninnstillingene ikke påvirker resultatet av en Raw-fil. :dontgetit:

 

Poenget mitt var at hvis man kjøper ett såpass avansert system som 40D er, så antar man at 1. du kan stille inn ting du vil ha selv eller 2. du skyter i RAW og gjør tilpasninger selv i etterkant uansett og således ikke trenger de instillingene satt på forhånd som du uansett kan sette selv (se punkt 1) for JPEG filene.

Forstod det, men det var ganske langt mellom det du mente og det du skrev. ;)

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RTFM ligger ikke i nordmenns natur, mann! Jeg har tidligere jobbet på en møbelforretning, og du vil ikke TRO hvor mange rare forsøk jeg har sett på å montere flatpakkede møbler. Og vi solgte platemøbler fra Tvilum-Scanbirk, som vel er blandt de aller beste når det kommer til monteringsanvisninger...

Lenke til kommentar
RTFM ligger ikke i nordmenns natur, mann!

 

hehe, jeg tror det er ganske globalt problem :roll: dessuten er det også ofte kjønnsbestemt, vil påstå at andelen som "aldri" leser bruksanvisinger er MYE høyere hos den mannlige delen av befolkningen.. dere vet jo alltid best selv :tease:

Lenke til kommentar
RTFM ligger ikke i nordmenns natur, mann!

 

hehe, jeg tror det er ganske globalt problem :roll: dessuten er det også ofte kjønnsbestemt, vil påstå at andelen som "aldri" leser bruksanvisinger er MYE høyere hos den mannlige delen av befolkningen.. dere vet jo alltid best selv :tease:

 

 

Synes ikke du skal påstå noe du bare antar, når det finnes undersøkelse som sier det motsatte.

http://www.amobil.no/artikler/kvinner_fors...e_mobiler/27717

 

I følge undersøkelsen gjelder det forresten ikke bare mobiler.

Lenke til kommentar

Gulrøtter fremkaller kreft, fant man ut for en del år siden. Samme med light-brus. Det er gang på gang bevist at menn vegrer seg for å lese brukermanualer, kart osv. Like greit å innse det først som sist...

 

Men nå går vi vel nokså langt off-topic her. :)

Lenke til kommentar
RTFM ligger ikke i nordmenns natur, mann! Jeg har tidligere jobbet på en møbelforretning, og du vil ikke TRO hvor mange rare forsøk jeg har sett på å montere flatpakkede møbler. Og vi solgte platemøbler fra Tvilum-Scanbirk, som vel er blandt de aller beste når det kommer til monteringsanvisninger...

 

Veeeeel,jeg har vel solgt en variant fra det selskapet som må ha vært designet av sadister for machosister. Et skrivebordshjørne med overhylle av den litt rimlige sorten..... Hver gang vi solgte en veddet vi på hvor lang tid det tok før den kom i retur.

 

Hmmm. veldig OT........:-)

Lenke til kommentar
Gulrøtter fremkaller kreft, fant man ut for en del år siden. Samme med light-brus. Det er gang på gang bevist at menn vegrer seg for å lese brukermanualer, kart osv. Like greit å innse det først som sist...

 

Men nå går vi vel nokså langt off-topic her. :)

 

 

Når du er så bombastisk at du påstar det gang på gang er bevist, så bør du i alle fall kunne dokumentere minst en av disse. Om ikke er innlegget å betrakte som sprøyt.

Lenke til kommentar
Gulrøtter fremkaller kreft, fant man ut for en del år siden. Samme med light-brus. Det er gang på gang bevist at menn vegrer seg for å lese brukermanualer, kart osv. Like greit å innse det først som sist...

 

Men nå går vi vel nokså langt off-topic her. :)

 

 

Når du er så bombastisk at du påstar det gang på gang er bevist, så bør du i alle fall kunne dokumentere minst en av disse. Om ikke er innlegget å betrakte som sprøyt.

 

Tregns ikke dokumentasjon. det er bare å spørre alle du kjenner om de leser bruksanvisninger.

Får du mange ja-svar har du sære venner.

 

Det er de diskusjonene som er off-topic som er gøy.

Lenke til kommentar
RTFM ligger ikke i nordmenns natur, mann!

 

hehe, jeg tror det er ganske globalt problem :roll: dessuten er det også ofte kjønnsbestemt, vil påstå at andelen som "aldri" leser bruksanvisinger er MYE høyere hos den mannlige delen av befolkningen.. dere vet jo alltid best selv :tease:

 

 

Synes ikke du skal påstå noe du bare antar, når det finnes undersøkelse som sier det motsatte.

http://www.amobil.no/artikler/kvinner_fors...e_mobiler/27717

 

I følge undersøkelsen gjelder det forresten ikke bare mobiler.

 

tja.. for meg er den aller viktigeste setningen i den "undersøkelsen" der:

 

 

7 av 10 kvinner ber andre om hjelp

 

i motsetning til menn, som (siden de vet alt selv) påstår at det de ikke får til må være ødelagt. det være seg "usammenskrubare" flatpakker eller kamera med feil innstilling. er det ikke som forventet må det være noe galt med varen, ikke mannen :roll:

 

jeg gidder ikke å vite alt om elektronikken min, og er det noe jeg lurer på så kan jeg enten lese bruksanvisningen eller spørre noen om hjelp. de fleste menn jeg kjenner gjør hverken eller ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal et semiproff kamera kun være laget for de som ønsker å stille inn alt selv? Jeg har en KM 5D i dag, og er langt i fra fornøyd. Det er først og fremst et for treigt kamera for å fotografere ungene i lek og sport. Lysmålingen gir svært ofte utbrente partier i bildene når kontrastene er store (og ja, jeg har prøvd alle mulige innstillinger). Så neste kamera blir en semiproff modell; enten Sony A700 eller Canon 40D. 5 bps eller mer er must. Men det betyr ikke at jeg ikke ønsker at bildene i størst mulig grad skal komme optimale rett ut av kamera i jpg. Jeg etterbehandler de aller fleste bildene idag, og det er faktisk ganske tidkrevende. Etterbehandling er kanskje for mange en viktig del av hobbyen, men ikke for de fleste tror jeg. Tror ikke holdningene til forumbrukerne her representerer flertallet for kundemassen til de semiproffe modellene. Vi som ønsker oss gode bilder rett ut av kameraet ønsker oss også hurtige kameraer med topp lysmåling og lite støy på høg iso. For sikkerhets skyld: Jeg vet at du kan stille oppskarping i kameraet.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal et semiproff kamera kun være laget for de som ønsker å stille inn alt selv?

 

Du vet nok at de fleste innstillinger kan tilpasses individuelt. Så slik jeg ser det så koker spørsmålet ditt ned til: Hvorfor er det ingen kamera i dette skiktet som har "mine" innstillinger som "default"? Og svaret er nok rett og slett: fordi dine ønsker og behov ikke er det mest normale for kjøpere av denne type kamera. :)

Lenke til kommentar

Egentlig så spør jeg ikke om noen ting, men ønsker å poengtere at det finnes mange hobbyfotografer som verdsetter semiproffe kameraers egenskaper (hurtighet etc.), men som likevel ikke bryr seg med å fotografere i raw format, eller ønsker å ta ut det aller ytterste av bildekvalitet. Ja som faktisk ønsker seg flotte jpg bilder rett ut av kameraet. Jeg er godt fornøyd med bildekvaliteten på mitt entry level kamera når fokus har truffet, og eksponeringen er korrekt. Men autofokusen er ikke presis eller rask nok. Seriebildehastigheten er ikke høy nok. Alt for ofte blir det utbrent høylys.

 

Konklusjon: Det er ingen grunn til å være nedlatende til forumdebatanter som har kjøpt et semiprofft kamera, men som avslører at de ikke har kunnskapen på topp, eller har studert bruksanvisningen nøye nok. Forumet er også for disse. Dersom et innlegg er "irriterende dumt", så bare styr unna.

 

Et poeng til slutt. Jeg har etter hvert lært meg kameraet mitt godt, og vet hvordan jeg skal unngå mislykkede bilder. Men så skal dama ta noen bilder med det. Da trengs et autoprogram med default innstillinger som gir fine bilder rett fra kameraet.

Lenke til kommentar
Konklusjon: Det er ingen grunn til å være nedlatende til forumdebatanter som har kjøpt et semiprofft kamera, men som avslører at de ikke har kunnskapen på topp, eller har studert bruksanvisningen nøye nok. Forumet er også for disse. Dersom et innlegg er "irriterende dumt", så bare styr unna.

 

Enig at vi ikke skal være nedlatende mot forumdebatanter som har kjøpt et semiproft kamera, MEN at de har lest bruksanvisningen før de spør om enkle ting bør være en selvfølge.

Det er noe som går igjen i en del tråder.

 

Ellers så kan de jo melde seg inn i en fotoklubb, det er ihvertfall VELDIG lærerikt.

 

 

Andreas

Lenke til kommentar
Egentlig så spør jeg ikke om noen ting, men ønsker å poengtere at det finnes mange hobbyfotografer som verdsetter semiproffe kameraers egenskaper (hurtighet etc.), men som likevel ikke bryr seg med å fotografere i raw format, eller ønsker å ta ut det aller ytterste av bildekvalitet. Ja som faktisk ønsker seg flotte jpg bilder rett ut av kameraet.

 

Det var absolutt ikke meningen å være nedlatende, du stiller jo et spørsmål, det må du vel være enig i? :dontgetit: Det er dette jeg svarer på, jeg merer at den mest plausible forklaringen på at f.eks. Canon velger å levere 40D med lite skjerping som default er pga. at markedet vil ha det slik, dette er jo en ultra-kommersiell bedrift som tenker omsetning og lønnsomhet i alt den gjør.

 

Ellers så er jeg enig i det du skriver, jeg bruker selv auto-innstillingene for det meste, det er raskest og på mitt olympus-kamera gir det ofte best resultat. Men RAW har absolutt sine fordeler også, så det er litt både-og... ;)

Lenke til kommentar

Etter over 20 år der jeg har fått erfaring med hauger av profesjonellt lydutstyr og videoutstyr er jeg blitt så utrolig syk i hodet at jeg faktisk leser manualer før jeg tar i bruk utstyr. Faktum er nemlig det at man med erfaring blir så utrolig mye dummere enn nybegynnere. En læreprosess starter med at man kan alt, og til slutt må man slutte i jobben fordi man ikke kan noe som helst. Kan noen please få meg innlagt på Sandviken Sykehus før jeg leser enda en manual, og blir totalt grønnsak? Har Evangeliesenteret et tilsvarende opplegg for de som bruker manualer av typen "bytt ut dop med Jesus"? Selv om jeg er kristen tror jeg at en slik frelse er på sin plass. Man skal jo ikke ha andre manualer enn De Ti Bud....

 

Ps: Både mine venner og familie har samme sinnsykdom som meg, og noen av dem er faktisk enda dummere enn meg. Egentlig burde manualer forbys slik at vi kan slippe slike triste skjebner som meg og mine.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Til "hev": Du var absolutt ikke nedlatende da du svarte meg. Beklager dersom det jeg skrev kunne tolkes slik at jeg syntes det! Jeg siktet til de innlegga som antydet at trådstarter og hans kamerat ikke burde kjøpe så avansert et kamera når de ikke hadde mer kunnskap på området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...