Gå til innhold

Erfaringer med å klokke en P4 2.4?


Homealone

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har overklokket maskinen i signaturen til 2880 på 1,6v men da utvikler prosessoren for mye varme for den stakkars kjøleribben, så kabinettviftene må stå på fullt. (noe som er totalt uaktuelt)

 

til deg med sis648 hk'et, de er kjent for å ikke takle mer enn 144-145 fsb.

 

P4 b0 Steppingen er kjent for å takle 2,7-2,9 ghz. (P4 2,53 og ned, utenom 2,5 ghz'n, 2,66 og opp + 2,5ghz'n er c1 stepping og er kjent for å takle 3,1-3,3 ghz)

Lenke til kommentar

Har P4 2,4b 533-utgaven på et asus p4b533-e hk. Multiplier er låst til 18x (hva gjør man for å låse opp denne? :oops: ), men resten (inkl. volten) står på auto med unntak av agp/pci som jeg tilsynelatende fikk låst til 66.66/33.33, så jeg har prøvd å sette opp fsb til 145 -> 2,61 Ghz. Men da gikk minneytelsen ned fra ca 2 gb/sek til 1,6 gb/sek (apacer 2x256 pc2100 ram), fikk også et betydelig poengtap i PCMark2002 på minnet. Så det var visst ikke noe særlig å klokke med. Tempen lå på ca 32grader idle og 47 ved load. Er det forresten noe av systemet som kan ta skade av høy fsb? Har hørt om noen som hadde disker som kvelda...

Lenke til kommentar

He, he. Fikk min P4 2,4 GHz opp i 3,006 GHz med Boxedkjøleren jeg, og uten å stille opp volten :smile: . Var jo seff ustabil da, "dumping memory" innen 1 minutt. Gikk på 2,9 GHz da. Skal skaffe meg vannkjøling og da kommer jeg nok litt lengre (kanskje over 3 GHz, glede seg :p ). Hovedkortet er MSI 845PE Max2 med TwinMOS 256 Mb DDR.

 

http://home.online.no/~sisseeg/[email protected]

Bilde fra WCPUID, 40 Kb

Lenke til kommentar

Fortsetter på denne tråden jeg...

 

Satte FSB til 143, og da beholdt jeg minneytelsen med en aldri så liten økning. CPU/Memory frequency ratio står på auto -har valget mellom det, og 1:1 og 4:3. Jeg vil opp så mye som mulig hvor systemet kjører stabilt med boxed kjøleren uten å øke vcore (den står på auto, AIDA32 måler at det veksler mellom 1,52v og 1,6v i windows), og lurer på om minnet kan ta skade av å stå på det ene eller det andre. Har lagt merke til at med fsb på 139 gikk minneytelsen ned (fra 2 GB/sek til 1,6 GB/sek), på fsb 141-143 gikk den litt opp, mens på 144-145 gikk den ned igjen. Høyere har jeg ikke prøvd ennå.

 

Kan andre komponenter kan ta skade av høy fsb?

(Som nevnt tidligere er agp/pci hastigheten låst, i hvertfall er den satt til en fast verdi i BIOS)

 

Er det forresten noen fare for at jeg ikke kommer inn i BIOS om jeg klokker for mye (øker fsb)?

Lenke til kommentar

 

Er det forresten noen fare for at jeg ikke kommer inn i BIOS om jeg klokker for mye (øker fsb)?

 

Da kan du bare bruke reset-BIOS jumper'n på HK'et.

På mitt HK (ABit) kan jeg bare holde inne Insert når jeg starter, så blir CPU/RAM/etc. instillingene resatt.

 

Hvorfor maser folk om at 60 grader er for varmt, når jeg kjører dønn stabilt på opp til 66 grader?

Lenke til kommentar

de klager på 60 grader fordi amd cpu'r vanligvis ikke kjører stabilt på 60+ grader, mens intel helt fint kjører på 65 som du nevnte.... nå er det jo sånn at intel selv sier at cpu'ene deres ikke tåler mer enn 75 grader. dette har med elektromitigasjon som øker med varme/volt...

Lenke til kommentar

Ved hvilken temp starter TCC (Thermal Control Curcuit) på p4?

 

Som kjent så går p4 CPU tregere om du overklokker uten å holde tempen nede. Men hvor går grensen?

 

PS: Leste dette i en artikkel på hw.no: "Rapporter har dessuten gått ut på at Pentium 4-prosessorer kan ta alvorlig skade av særlig høyere Vcore enn 1.75V over lengre tid."

Lenke til kommentar

Bør "CPU/Memory frequency ratio" stå på 1:1 eller 4:3?

Jeg taper ca 0,4-0,5 GB/s minneytelse på at den står på 4:3. Når den står på Auto i BIOS er det tydelig at den veksler mellom 1:1 og 4:3 avhengig av hva jeg har satt FSB til. Nå kjører jeg FSB på 18x150 med Apacer pc2100 ram, og innstillingen står på Auto i BIOS (den har vel valgt 4:3 for 150). Så lurer jeg på å sette den manuelt til 1:1 slik at jeg beholder ram-ytelsen når jeg klokker videre. Har også merket en økning i ram-ytelsen etterhvert som jeg har satt fsb'en høyere og høyere (146 er det høyeste jeg har prøvd med 1:1), og det vil jo si at jeg også kjører ram'en raskere enn det den er laget for. Så det jeg lurer på er om ram'en min ta skade av dette ved høy fsb? I tilfelle hvor høy...har søkt litt på forumet og funnet/sett lite diskusjoner om akkurat dette.

Lenke til kommentar
Bør "CPU/Memory frequency ratio" stå på 1:1 eller 4:3?

Jeg taper ca 0,4-0,5 GB/s minneytelse på at den står på 4:3. Når den står på Auto i BIOS er det tydelig at den veksler mellom 1:1 og 4:3 avhengig av hva jeg har satt FSB til. Nå kjører jeg FSB på 18x150 med Apacer pc2100 ram, og innstillingen står på Auto i BIOS (den har vel valgt 4:3 for 150). Så lurer jeg på å sette den manuelt til 1:1 slik at jeg beholder ram-ytelsen når jeg klokker videre. Har også merket en økning i ram-ytelsen etterhvert som jeg har satt fsb'en høyere og høyere (146 er det høyeste jeg har prøvd med 1:1), og det vil jo si at jeg også kjører ram'en raskere enn det den er laget for. Så det jeg lurer på er om ram'en min ta skade av dette ved høy fsb? I tilfelle hvor høy...har søkt litt på forumet og funnet/sett lite diskusjoner om akkurat dette.

 

ja d lurer eg også på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...