Gå til innhold

Home Server error 0x0000007B [LØST]


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Holder på å installere Windows Home Server på en barebone maskin jeg tenkte å bruke som server og for å teste ut Home Server i prøveperioden man får. Når jeg forsøkte å installere det første gangen gikk den første delen helt fint frem til den skal restarte etter å ha kopiert installasjonsfilene til harddisken. Den starter og kommer til den klassiske XP-install-skjermen som er blå og DOS-aktig, og den loader noen filer i full fart før det står "Windows is loading..". Så blir skjermen svart et par sekunder og en blåskjerm kommer opp: 0X0000007B (0XF789EA94...)

 

Jeg har sett litt rundt på nettet om problemer som kan forårsake denne feilkoden og fant forslag om å teste med en annen harddisk, så jeg gjorde det og forsøkte igjen med friskt mot, men samme problemet skjedde igjen.

 

I en forumtråd løste en bruker dette ved å installere RAID-driverne sine under loadingen av RAID og SCSI-drivere. Nå har jeg ingen RAID-kontroller, kun to normale SATA-porter, som jeg ikke har trengt drivere til hverken ved installasjon av XP eller Vista. I tillegg må man installere de eventuelle driverne med diskettstasjon, og floppy-tilkobling finnes ikke på hovedkortet i barebonen.. Må jeg finne tak i en USB floppy og drivere til SATA-kontrolleren da, eller har noen andre erfaringer/tips?

 

Takker for alle svar! :)

 

EDIT: Buruke -> bruke

Endret av stormx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en Asus Pundit P1-AH2 med nForce430 chipset :)

North Bridge: nVidia Crush 51PV

South Bridge: nVidia MCP 51

 

EDIT: Nå fant jeg faktisk en RAID driver til kortet, selv om BIOS'en ikke har et eneste valg som angår RAID, og driverne er på 42,7 MB og kun til Vista. Ser ikke for meg å dele det opp på 30 disketter akkurat :p

Endret av stormx
Lenke til kommentar

Du trenger ikke noen driver (F6) under installasjonen på det chipsettet. Det gjelder kun hvis du setter opp disker i raid.

Jeg tenkte litt på om det var dette AHCI av/på greiene igjen men det gjelder kun intels chipsett/sata kontrollere.

Men sjekk i alle tilfelle i cmos setup etter IDE mode = legacy/compability e.l

 

Stop feilen tyder i fleste tilfeller på feil under lasting av en driver.

Siden dette kortet har HD audio kan du jo forsøke en ny installasjon med AUDIO disablet i BIOS settings.

 

Det er også enkelte som har fått blåskjerm ved XP installasjon etter å ha hatt vista innlagt.

Så for sikkerhets skyld bør du fjerne alt av partisjoner føre du starter WHS server installasjonen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

God idé! :)

Skal prøve nå..

 

UPDATE:

Oppdatere BIOS fikset biffen :)

Prøvde først å disable HD audio, men fikk samme feilmelding.

Fiklet med noen IDE-instillinger også uten hell.

Lastet ned BIOS hos Asus, som het v404 for DOS, men som viste seg å være 301 :/

Lastet ned BIOS v404 for "All OS", som faktisk var 404 og gjorde susen :D

 

Tusen takk for tips og innspill syar! :)

Endret av stormx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...