Inaktiv_bruker1123 Skrevet 13. mars 2008 Skrevet 13. mars 2008 Nylig investerte jeg i en ny harddisk til serveren min (som var socket a): http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337088 (men jeg kjøpte den over disk i en butikk i bergensområdet) Men da jeg skulle kopiere inn noe data fra en annen disk, gikk det EKSTREMT SAKTE (snakk om 1 mb/min kanskje), før disken "forsvant" fra windows, og pcen måtte rebootes for å finne den igjen. Tenkte at sata-kontrollerne mine (kinesiske, av billigste sorten) kanskje ikke støttet sata2, selv om sata2 angivelig skal være bakoverkompatibelt osv.. Prøvde å sette i en jumper som tvinger frem sata1-hastigheter på 750 gb'en, men det samme skjedde igjen.. Prøvde også med andre sata-kabler, og å kutte strømmen til alle andre disker utenom os-disken og 750'en.. Og det samme skjedde på min brors (antikke, nesten) pc, med sata1-porter på hovedkortet.. Men uansett hva jeg prøvde, disken fungerte ikke noe særlig... Så jeg gjorde det som er enhver pc-byggers skrekk, returnerte ydmyk til butikken og påstod at det var noe gale med disken.. De testet den, og kom frem til: "testet ok, kjørt full scan, kopiert inn 20gb med div. filer, helt normal ytelse, testet ytelse med nvtune benchmark. disk blir varm under bruk, slike disker bør kjøles aktivt med vifte, blir de for varme kan de klikke og falle ut osv" .. Kan nevnes serveren har vifter foran de fleste harddiskene, og 750'en blir avkjølt.. Serveren står dessuten på et iskaldt loft, nå for tiden pleier diskene å ligge på 15-25 grader.. Så jeg begynte å lure på om jeg var dum, og tenkte at nå hadde jeg en god grunn til å oppgradere serveren. Så jeg gikk på komplett.no og bestilte følgende: 340130 Sapphire Radeon HD 2400 PRO 256MB DDR2, PCI-Express, DVI-I/Tv-out/HDMI, Heatsink 336009 Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB, 256Meg x 64, CL5, 667MHz, 240-pin 336553 Intel Pentium® Dual-Core E2160 1.8GHz, Socket LGA775, 1MB, 800MHz, BOXED w/fan 335586 Gigabyte GA-P35C-DS3R, P35, Socket-775, ATX, DDR2/DDR3, GbLAN, PCI-Ex16 Fikk pakken idag, og jeg har brukt noen timer på å bygge om pcen, og i skrivende stund finner windows alle 8 diskene, og ting fungerer greit - bortsett fra AT AKKURAT DET SAMME SKJER MED 750 GB-DISKEN.. Så, hva i alle dager gjør jeg feil? Hensikten med oppgraderingen var jo å få den nyeste disken til å funke.. Hardware, i tillegg til de 4 komponentene jeg nylig kjøpte (se ovenfor): mist 500w psu (som tidligere har drevet 8 disker problemfritt) 4 wd ide-disker (2 på hk, 2 på en pci-enhet) 2 wd sata1-disker 1 maxtor sata1-disk 1 wd sata2-disk 2 80mm-vifter 2 120mm-vifter
Dewil Skrevet 13. mars 2008 Skrevet 13. mars 2008 har du forsøkt en scandisk på harddisken? er den formattert i ntfs? Dette var en rar feil, siden butikken også tester den og sier at den er ok. eller er den det? ;P
Inaktiv_bruker1123 Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Skrevet 13. mars 2008 den er ntfs ja.. og fant ingen bad sectors i alle fall.. det var i alle fall 20 gb med "diverse" filer inne på disken, noen bilder av en latinomann med skjegg og litt krims krams, så de har i alle fall fått til noe.. men jeg har formatert disken et par ganger siden det..
Dewil Skrevet 13. mars 2008 Skrevet 13. mars 2008 artig med latinomenner med skjegg da men til saken.. hva bruker du av kabler til disken? har du testet forskjellige kabler? kan være en dårlig kabel eller plugg
Inaktiv_bruker1123 Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Skrevet 14. mars 2008 det var nesten sånn at jeg lurte på om de hadde kopiert inn backup av dokumentene til andre kunder.... men uansett, så har jeg formatert disken et par ganger siden det, uten at jeg så igjennom alt.. byttet litt om på både sata-strømkablene og sata-datakablene før jeg oppgraderte pcen.. resultatet var alltid det samme: alle sata-diskene utenom den nye 750 gb'en virket.. så dette tolker jeg som om kablene funker helt perfekt, og har ikke prøvd forskjellige kabler etter oppgraderingen.. =/
Mr. Floppy Skrevet 15. mars 2008 Skrevet 15. mars 2008 Hvis jeg forstår deg riktig, så har du prøvd å bytte ut nesten alt annet enn problemdisken. Det er jo da stor sannsynlighet for at det er disken som er problemet. Allikevel klarer butikken å bruke den tilsynelatende uten problemer. Hmm... har jeg rett hvis jeg tror at du brukte samme operativsystem før og etter oppgraderingen din? Og at butikken brukte et annet operativsystem? Tror du skal prøve en Linux-basert live-CD, jeg. For eksempel Ubuntu eller Knoppix. Så kan du få avkreftet/bekreftet hvorvidt operativsystemet ditt krangler.
Sindree1 Skrevet 15. mars 2008 Skrevet 15. mars 2008 Har ca det samme problemet, min nye 750GB Samsung F1 Harddisk får U/I feil (eller var det I/U feil ) når jeg kopierer/flytter ting til den. Må reboote for å få den fram igjen. Har allerede 2x 500GB, 1x 400gb og 1x 200GB IDE harddisk som funker fint. Eneste jeg kan tenke på selv, er at det sto noe om at den hadde en maks størrelse på hver partisjon. Jeg har ingen partisjoner på min. Men kan da ikke være et problem å ha så stor harddisk?
Inaktiv_bruker1123 Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Skrevet 21. mars 2008 Jeg bruker Windows XP både nå og før.. På skrivebordet står det: Windows XP Professional Build 2600.xpsp_sp2_qfe.070227-2300 (Service Pack 2) Så denne windows-versjonen støtter muligens ikke så store disker, rett og slett? Trodde det kun var en grense på 137 gb eller noe sånt, og at alt over 137 gb ble regnet som "stort".. Butikken skrev jo: "testet ok, kjørt full scan, kopiert inn 20gb med div. filer, helt normal ytelse, testet ytelse med nvtune benchmark. disk blir varm under bruk, slike disker bør kjøles aktivt med vifte, blir de for varme kan de klikke og falle ut osv" Og det er vel windows?
Anv Skrevet 21. mars 2008 Skrevet 21. mars 2008 Jeg bruker Windows XP både nå og før.. På skrivebordet står det:Windows XP Professional Build 2600.xpsp_sp2_qfe.070227-2300 (Service Pack 2) Så denne windows-versjonen støtter muligens ikke så store disker, rett og slett? Trodde det kun var en grense på 137 gb eller noe sånt, og at alt over 137 gb ble regnet som "stort".. Butikken skrev jo: "testet ok, kjørt full scan, kopiert inn 20gb med div. filer, helt normal ytelse, testet ytelse med nvtune benchmark. disk blir varm under bruk, slike disker bør kjøles aktivt med vifte, blir de for varme kan de klikke og falle ut osv" Og det er vel windows? XP støtter disker/partisjoner opp til 2TB (hvis jeg ikke husker feil) så det skal ikke være noe problem, men merkelig er det. Jeg har flere slike disker og ytelsen er utmerket. Har du reinstallert alt på nytt med det nye hovedkortet?
Inaktiv_bruker1123 Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Skrevet 22. mars 2008 har lagt inn windows på nytt ja, er jo alltid altfor store hardware-forandringer til at den gamle installasjonen funker.. før hadde windows xp i utgangspunktet ikke støtte for "store disker over 137 gb", mener jeg.. men diskene mine på 200/250/300/320 osv funker jo perfekt, alle utenom 750'en fungerer helt ypperlig.. hvilken (windows?)versjon bruker du Anvil, som funker fint med 750 gb-diskene? kan godt oppgi eksakt versjon, med build osv..
Anv Skrevet 22. mars 2008 Skrevet 22. mars 2008 har lagt inn windows på nytt ja, er jo alltid altfor store hardware-forandringer til at den gamle installasjonen funker.. før hadde windows xp i utgangspunktet ikke støtte for "store disker over 137 gb", mener jeg.. men diskene mine på 200/250/300/320 osv funker jo perfekt, alle utenom 750'en fungerer helt ypperlig.. hvilken (windows?)versjon bruker du Anvil, som funker fint med 750 gb-diskene? kan godt oppgi eksakt versjon, med build osv.. Jeg kjører XP Pro SP2, Vista Enterprise 64bits og Windows Enterprise Server 2008 64 bits. Har ikke build nr tilgjengelig nå (sitter med bærbar). Problemet med 137GB er løst fra XP SP1 eller høyere. Problemet før dette var 48bit LBA som ikke var støttet i mange hovedkort, google litt på "137GB limit" så finner du garantert mange svar. Kan ikke skjønne at du skulle få noen problemer med ditt nye oppsett. Har du denne disken på ICH9R kontrolleren eller er det flere onboard kontrollere på maskinen? Formaterte du disken på nytt da du flyttet den til din nye maskin?
Inaktiv_bruker1123 Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Skrevet 22. mars 2008 Hovedkortet har 8 sata-porter, 2 "gigabyte" og 6 "ICH9R".. Jeg bruker kun de som er ICH9R, og det yter kjempebra på sata1-diskene, og kjempedårlig på sata2-disken (problem-disken).. 750 gb-disken er formatert en 10-15 ganger på den nye maskinen, både hurtigformatering og vanlig.. Jeg kan heller ikke skjønne at dette ikke skulle virke.. Tenkte å sjekke om linux forstår seg på disken en av de nærmeste dagene..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå