Gå til innhold

Hvor kraftig HW trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Folkens,

 

Jeg skal endelig få ut fingern og sette opp en server i boden. Den skal ha følgende bruksområde

- filserver

- ftp-server

- kjøre regnskapsprogram slik at dette er tilgjenglig fra hvor som helst i verden

- P2P

 

Når det gjelder OS så blir det en eller annen variant av windows. På mange måter fungerer XP godt for meg så lenge man har tilgang via Remote Desktop. Server2003 gir en hakket mer elegant terminalserverløsning og er sikkert bedre egnet på andre områder også...

 

Jeg er også fascinert av mulighetene som WHS gir, særlig fordi jeg har lært at man også kan få tilgang til den via vanlig terminalserver (og jeg regner med at Datax totaløkonomi snurrer så lenge det snurrer på server2003).

 

Jeg har to alternative HW-kombinasjoner. Den første er delene fra svigers gamle hjemme-PC (ja, de har kjøpt laptop):

 

- MSI PM8M2-V, VIA P4M800,Socket-775,m-ATX SATA, LAN, DDR400, Lyd, VGA, AGP8X

- Intel Celeron D 336 - 2.8Ghz Socket 775

- Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

- 350 watt psu (som fulgte med skranglekabinettet fra Q-tec

 

Vil jeg kunne snurre Server2003 eller WHS på denne eller er det å be om trøbbel? Hvor mange disker kan jeg koble på her før det begynner å ryke?

 

 

Alternativet er å bruke innmaten i den noe tilårskomne hjemme-PC-en og heller koste på seg noe nytt der

- Asus P5AD2 Premium Mainboard S775

- Intel Pentium 4 540J 3.2 GHz 1MB

- Corsair TWIN2X 4300C3PRO DDR2, 1024MB

- Gainward GeForce 6600GT 128MB PCI-E

- 500W psu

 

Med 500W regner jeg med å være ganske berga for å dytte inn 6-8 disker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Asus P5AD2 Premium Mainboard S775

- Intel Pentium 4 540J 3.2 GHz 1MB

- Corsair TWIN2X 4300C3PRO DDR2, 1024MB

- Gainward GeForce 6600GT 128MB PCI-E

- 500W psu

 

Ut med 6600GT og inn med noe slappere kort. + 1GB minne til så det så.

 

kjøre regnskapsprogram slik at dette er tilgjenglig fra hvor som helst i verden

+ 2 disker i Raid 1

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at Windows 2003 server kan kjøres på 512 MB ram uten problemer, og faktisk ned til 384 MB også. Så lenge det er snakk om en Remote Desktop bruker og små enkle programmer. Vet ikke hva slags regnskapsprogram det er snakk om, men kjører du det i dag kan du jo sjekke hvor mye RAM det bruker ved å se hvor mye ledig ram du har før du starter programmet og etter du har startet det.

 

Filservern og FTP serveren krever også lite minne. P2P har jeg liten erfaring med, så er usikker der. Det finnes jo så mange programmer.

 

Men RAM er billig i disse dager, så har du råd, så kjøp gjerne 1-2 GB med RAM, så er ikke det noen begrensning mer. Du har jo tilgang til Win2003 server via terminalserver også...

Windows Home Server er jo egentlig ikke beregnet for at du skal jobbe direkte på serveren (det er jo her bl.a det kjente problemet med korrupte filer kommer inn).

Jeg testet ut WHS og likte det ikke, synes 2003 server er best.

 

Begge oppsettene dine vil fungere greit med Win2003 server. Du trenger ikke disker i RAID oppsett heller om du ikke har det behovet. Jeg kjører 7 disker uten RAID i min server.

 

Siden du kan "velge å vrake" blant Win2003, XP, WHS etc så regner jeg med at du ikke akkurat har planer om å kjøpe deg lisenser, så da er det jo bare å velge hva du selv har lyst på.

Skulle du kjøpe noe, ville jeg ikke brukt pengene på WHS til det bruket du beskriver. Da fungerer Win2003 bedre.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...