Gå til innhold

Valg av første Speilrefleks, 30D vs 450D


Anbefalte innlegg

Gissan (EDIT: & Snekkere'n), dette blir for dumt.

 

Folk har forskjellige erfaringer, og det er enkelt og greit det.

Noen klarer hva andre ikke klarer, når det kommer til fuglebilder så er dette ganske enkelt gode prestasjoner. Det er ikke bilder gud og hver man kan/klarer å ta. Hadde det vært lett hadde det ikke vært noe spesielt over det hele. Da hadde både oldemor og babyen på 2 mnd lagt i skogen med SLR og fotografert ørner osv.

 

Man kan 'venne' dyr til lyder over tid slik at de blir mindre sky. Dersom de ikke føler seg truet av lyden vil de til slutt mer eller mindre ignorere den. Men for de aller fleste ville situasjoner som du håndplukker og beskriver her være helt ekstremt og langt utenom det vanlige.

 

For hver av de historiene du kommer med her kan man garantert finne tusenvis av historier hvor fulgen ble skremt og var veldig sky.

 

Det er kanskje feil å generalisere noen som helst av disse historiene, men de fleste er av den oppfatningen av at ville dyr er sky.

 

Selv har jeg opplevd at svaner på 10-15m avstand ble skremt av lukkeren på kameraet mitt. Men K10D har jo en litt skarpere lyd enn mange andre kameraer.

 

Uansett blir det feil å bestride en annen person sine erfaringer. Det eneste du kan gjøre er å konstatere at du (og kanskje andre personer) har andre erfaringer. Det gjør ikke erfaringene til første personen feil av den grunn, men det åpner jo for spørsmål om hva som ble gjort forskjellig i de forskjellige situasjonene.

 

Verden er ikke svart-hvit, den er full av nyanser og det kan være smart å ha det i hode og ta litt hensyn til det/forbehold.

 

Jeg håper dere kan avslutte denne idiotien nå, denne diskusjonen tjener ikke (lenger) noen hensikt og har liten eller absolutt ingen verdi for noen andre enn dere.

 

Mvh,

Beej80

EDIT: La til snekker'n i starten på innlegget. Vil også presisere at det er ikke argumentene i seg selv som er 'dumme'. Det er diskusjonen, og nivået den har havnet på. Det er mye mer fruktbart om dere oppretter en egen tråd under fotografering hvor dere forteller om metoder og erfaringer slik at det blir en læringssituasjon, ikke en krangel.

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke si at noen av argumentene til hverken Gissan eller snekker'n er for dumme, men diskusjonen begynner å bli så fastlåst at det er dumt å trekke den noe lenger. Det blir jo ingen konklusjon, selv om den har strukket seg over forskjellige tråder i lang tid nå. Siden ingen av dere ikke er helt uskyldige i det, så bør ingen av dere forsøke å vinne debatten med å spille storsinnet og si seg enig med Beej80 eller meg, bare avslutt denne lite fruktbare diskusjonen. Jeg vet hva jeg tror om saken, men gir blaffen i det. Jeg har jo selv ingen personlig erfaring med fuglefoto, for det gidder jeg ikke drive med. 11 timer under camo, aldri i livet! Til det er jeg altfor rastløs og utålmodig. I tillegg koster det nødvendige utstyret i forhold til mine oppfatninger for mye til at jeg gidder å investere i det.

 

Uansett bør dere kutte ut nå. Jeg er kommet til et stadium der jeg ikke orker å skumme innleggene deres engang, og det gjelder sikkert flere enn meg. Dere har sikkert begge to rett på hver sin måte, det handler om hvor store krav hver enkelt av dere to stiller til utstyret og seg selv.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke si at noen av argumentene til hverken Gissan eller snekker'n er for dumme, men diskusjonen begynner å bli så fastlåst at det er dumt å trekke den noe lenger. Det blir jo ingen konklusjon, selv om den har strukket seg over forskjellige tråder i lang tid nå. Siden ingen av dere ikke er helt uskyldige i det, så bør ingen av dere forsøke å vinne debatten med å spille storsinnet og si seg enig med Beej80 eller meg, bare avslutt denne lite fruktbare diskusjonen. Jeg vet hva jeg tror om saken, men gir blaffen i det. Jeg har jo selv ingen personlig erfaring med fuglefoto, for det gidder jeg ikke drive med. 11 timer under camo, aldri i livet! Til det er jeg altfor rastløs og utålmodig. I tillegg koster det nødvendige utstyret i forhold til mine oppfatninger for mye til at jeg gidder å investere i det.

 

Uansett bør dere kutte ut nå. Jeg er kommet til et stadium der jeg ikke orker å skumme innleggene deres engang, og det gjelder sikkert flere enn meg. Dere har sikkert begge to rett på hver sin måte, det handler om hvor store krav hver enkelt av dere to stiller til utstyret og seg selv.

 

Enig,dog uten å spille storsinnet :p . Jeg har aldri bestridt at det er mulig å snike seg innpå for å ta et bilde,men jeg poengterer at det er vanskelig,ja i de fleste situasjoner så er det svært vanskelig samtidig som fuler er veldig vare for ukjente lyder som feks lyden av lukkeren, jeg opplever at selv svaner på behørlig avstand trekker seg unna når jeg begynner å ta bilder selv om jeg sitter dønn stille under kamuflasje .

Poenget mitt er uansett at dette var utgangspunktet.

SITAT:

Tja har du mulighet for å prøve 450D eller forgjengern 400D og du finner ut at denne passer deg,så ville jeg nok satset på 450D ja,har selv 30D og det er et utmerket kamera,men det mangler en del funksjoner som 450D har,bla at du kan bruke skjermen som søker, noen sier dette er oppskrytt,men til visse ting er det meget bra å ha,feks om du har kamera på stativ sitter på post og venter på sky motiver,du slipper da sitte med øyet klistret i søkeren,men kan følge med på skjermen og bruke fjernutløser til å ta bilde.

Har prøvd funksjonen på 40D og det er utmerket-

 

Og det er dette et par personer her på forumet på død og liv vil latterliggjøre og som har endt i "må ha rett" .

Som signaturen min sier,jeg prøver å uttale meg utifra egne erfaringer, i tillegg er jeg heller ikke ute etter å må ha rett eller å latterliggjøre andre med uttalelser som feks denne:

 

 

Gissan

Poenget mitt er at du snakker om ting du ikke vet noe som helst om - at all.

 

Kan det bli mere ovenfra og ned en dette :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

På 400D og 450D stiller man blender/lukker/ISO etc. ved å se på den store LCD-skjermen.

 

Kan man bruke den store LCD-skjermen på 30D på en tilsvarende måte, eller er man begrenset til den mindre LCD-skjermen på toppen av kameraet?

Endret av konsulen
Lenke til kommentar
På 400D og 450D stiller man blender/lukker/ISO etc. ved å se på den store LCD-skjermen.

 

Kan man bruke den store LCD-skjermen på 30D på en tilsvarende måte, eller er man begrenset til den mindre LCD-skjermen på toppen av kameraet?

Hvis du trykker på info, så får du en del informasjon som ikke står i topp-LCD, men på en noe mer rotete måte.

 

Tom

Lenke til kommentar
På 400D og 450D stiller man blender/lukker/ISO etc. ved å se på den store LCD-skjermen.

Kan man bruke den store LCD-skjermen på 30D på en tilsvarende måte, eller er man begrenset til den mindre LCD-skjermen på toppen av kameraet?

Hvis du trykker på info, så får du en del informasjon som ikke står i topp-LCD, men på en noe mer rotete måte.

...og det er jo krise når man skal fotografere pip-pip'er. (bare for å få tråden tilbake på sporet igjen...) :fun:

Lenke til kommentar
På 400D og 450D stiller man blender/lukker/ISO etc. ved å se på den store LCD-skjermen.

 

Kan man bruke den store LCD-skjermen på 30D på en tilsvarende måte, eller er man begrenset til den mindre LCD-skjermen på toppen av kameraet?

Hvis du trykker på info, så får du en del informasjon som ikke står i topp-LCD, men på en noe mer rotete måte.

 

Tom

 

Jau, er klar over hva INFO-knappen gjør, men det blir jo ikke det samme. I dét tilfellet stiller man inn kameraet, trykker på INFO og får opp innstillingene.

 

Det jeg lurer på er om det er mulig å få innstillingene til å vises kontinuerlig på den store LCD-skjermen -- altså mens man stiller inn.

 

Jeg tror kanskje 40D har denne muligheten?

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om det er mulig å få innstillingene til å vises kontinuerlig på den store LCD-skjermen -- altså mens man stiller inn.

 

Jeg tror kanskje 40D har denne muligheten?

Den muligheten har ikke 30D, men det er som du sier, mulig at 40D har den.

 

Tom

 

Dette burde da være enkelt å implementere i en firmware-upgrade, slik at også 30D fikk denne nyttige funksjonen? Men det er vel ikke Canon interessert i.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om det er mulig å få innstillingene til å vises kontinuerlig på den store LCD-skjermen -- altså mens man stiller inn.

 

Jeg tror kanskje 40D har denne muligheten?

Den muligheten har ikke 30D, men det er som du sier, mulig at 40D har den.

 

Tom

 

Dette burde da være enkelt å implementere i en firmware-upgrade, slik at også 30D fikk denne nyttige funksjonen? Men det er vel ikke Canon interessert i.

 

Så var det dette med batteritid igjen da...

 

..men muligheten burde jo kunne være der. For de som ønsker det slik.

 

Kanskje Canon ønsker en oppdragende rolle?

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar veldig feil, så kan man på 40D bruke den store skjermen ved innstilling. Man dobbelklikker infoknappen for å få dette til. Dessverre ikke mulig på 30D, men som det ble nevnt burde dette være mulig ved en firmware oppgradering. Tviler på at Canon gidder å legge for mye i dette.

Lenke til kommentar

En interessant forespørsel egentlig da.

 

Normalt sett hører man kun om at folk savner den lille skjermen på toppen som viser innstillingene, og at de gjerne vil unngå å bruke 'hovedskjermen' til å vise/stille på innstillingene. Men her er vi akkurat motsatt.

 

Er det noen spesiell grunn til at du ønsker dette ?

Du har jo all innformasjonen i søker og på den lille skjermen, og du får jo se det på hovedskjermen om du ønsker...

 

Jeg spør da jeg ikke skjønner det. Du har jo ikke Live-view, så det jo ikke sammenheng med det... I mørket syns jeg personlig det er utrolig mye bedre med å kunne se det i søker eller på den lille skjermen. Hovedskjermen blender jo meg helt i noen sekunder.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Broren min har 400D, mens jeg har 30D.

 

Han syntes det var rart ikke å kunne se innstillingene på den store skjermen på baksiden, men er nok bare en vanesak.

 

Er også enig at så lenge man ikke har LV så er det liten grunn til å ha innstillingene på denne skjermen.

 

Men valget kunne man jo fått. Kan jo hende det er kjekt i noen få tilfeller.

Lenke til kommentar
Er det noen spesiell grunn til at du ønsker dette ?

Du har jo all innformasjonen i søker og på den lille skjermen, og du får jo se det på hovedskjermen om du ønsker...

 

Hadde EOS 350D før, og er derfor vanesak å se "bak på kameraet" når jeg stiller inn.

 

Og så syns jeg i det hele tatt at teksten/ikonene er tydelige (på 400D/450D/40D) i forhold til infoen på topp-LCD'en på 30D.

 

Er ikke noe stor sak, men hadde vært greit å ha muligheten.

Lenke til kommentar

Er i prosessen med å kjøpe mitt første speilreflekskamera. Har ennå ikke bestemt meg for system, men hvis jeg går for Canon så er de to kameraene jeg vurderer 30D og 450D.

 

Er allerede skrevet side opp og ned om Live View, men jeg lurer litt på hva slags andre funksjoner som skiller disse kameraene? Er dette funksjoner som også kan være nyttige for folk som er helt nybegynnere innenfor speilrefleksverdenen?

 

Noen som har noen formening om hvilket som gir den beste bildekvaliteten, og hvilket av disse jeg som nybegynner bør velge? Med EF-S 18-55mm 3.5-5.6 IS objektivet blir prisen så og si den samme (6700 vs. 6800) hos Japan Photo.

Lenke til kommentar
Er i prosessen med å kjøpe mitt første speilreflekskamera. Har ennå ikke bestemt meg for system, men hvis jeg går for Canon så er de to kameraene jeg vurderer 30D og 450D.

 

Er allerede skrevet side opp og ned om Live View, men jeg lurer litt på hva slags andre funksjoner som skiller disse kameraene? Er dette funksjoner som også kan være nyttige for folk som er helt nybegynnere innenfor speilrefleksverdenen?

 

Noen som har noen formening om hvilket som gir den beste bildekvaliteten, og hvilket av disse jeg som nybegynner bør velge? Med EF-S 18-55mm 3.5-5.6 IS objektivet blir prisen så og si den samme (6700 vs. 6800) hos Japan Photo.

Dette er et typisk første speilrefleks tråd.... mer eller mindre alle digitale speilrefleks gir mer en god nok bildekvalitet... Ta turen innom en butikk. Hold i de forskjellige kameraene.. ta en titt på hva slags objektiver de ulike systemene har i de forskjellige priklassene og gjør et valg.. alt det andre er detaljer som får overdreven betydning i slike diskusjoner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...