Gå til innhold

Valg av første Speilrefleks, 30D vs 450D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja har du mulighet for å prøve 450D eller forgjengern 400D og du finner ut at denne passer deg,så ville jeg nok satset på 450D ja,har selv 30D og det er et utmerket kamera,men det mangler en del funksjoner som 450D har,bla at du kan bruke skjermen som søker, noen sier dette er oppskrytt,men til visse ting er det meget bra å ha,feks om du har kamera på stativ sitter på post og venter på sky motiver,du slipper da sitte med øyet klistret i søkeren,men kan følge med på skjermen og bruke fjernutløser til å ta bilde.

Har prøvd funksjonen på 40D og det er utmerket-

Lenke til kommentar
Var innom Japanfoto i Sandvika, de får inn ca 50 stk 30d i løpet av et par dager.

Spørs om jeg ikke går for det da jeg har store hender :)

 

Hva er det 450D har som 30D har?

 

Hva var da prisen på 30D ?

Var det med 17-85 linsen,så vet jeg den får varierende kritikk og selges i hopetall på bruktmarkede.

 

Forskjellene ser du bla her.

 

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...lign=Sammenlign

 

Det viktigste er imidlertid at kameraet passer deg,neste gang du er innom kan du jo prøve en 400D da den er ganske lik 450D,sistnevnte skal være litt bedre å holde,så kan du sammenligne opp mot 30D event 40D

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Var innom Japanfoto i Sandvika, de får inn ca 50 stk 30d i løpet av et par dager.

Spørs om jeg ikke går for det da jeg har store hender :)

 

Hva er det 450D har som 30D har?

Det var jo gode nyheter. Jeg har 30D selv og er veldig fornøyd - selv om jeg egentlig ikke har testet den skikkelig enda.

 

Det som skiller mest er konstruksjonen. 450D er en konsument-modell i plast, mens 30D er en semi-proff modell der kroppen er laget i en magnesium-legering. Blir litt som en VW Polo kontra VW Tuareg ... 30D er raskere (5 bilder i sekundet), har flere knapper og en mer solid lukker som kan ta 100 000 bilder før den vurderer å gi opp. 450D repsenterer et nyeste a det nye, så den har 12MP, Liveview og diverse annet som jeg synes er dill, men som Snekker'n synes er viktig.

 

30D har 8MP, og det holder for de fleste.

 

Så jeg anbefaler 30D, gjerne sammen med en Tamron 17-50mm f/2.8.

 

Tom

Lenke til kommentar
Liveview og diverse annet som jeg synes er dill, men som Snekker'n synes er viktig.

 

For meg er det viktig,ja så viktig at hadde jeg fått velge om igjen så hadde jeg valgt 450D foran 30D bare pga dette, for ved macrofotografering eller når en sitter timesvis på post for å ta bilder av ville dyr/fugler er dette uvurderlig .

 

Ser forresten at tilbudet hos JP på 30D er 1000 kr mere enn tidligere, nå koster det 4999.- for kamerahuset,enda en grunn til å vurdere nye 450D .

 

Canon Eos 450D med Canon EF-S 18-55 f3,5-5,6 IS 6 799,00 altså med linse .

 

 

http://www.japanphoto.no/digital-speilrefl...9rr2138vr9kovs7

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Liveview og diverse annet som jeg synes er dill, men som Snekker'n synes er viktig.

 

For meg er det viktig,ja så viktig at hadde jeg fått velge om igjen så hadde jeg valgt 450D foran 30D bare pga dette, for ved macrofotografering eller når en sitter timesvis på post for å ta bilder av ville dyr/fugler er dette uvurderlig .

 

Dette er gode argumenter for liveview, og neste kamera som jeg kjøper skal også ha det. Men jeg synes at dagens løsninger er ikke gode nok. En utvippbar skjerm som Olympus E-3 har, er etter min mening viktig. Dette fordi i de tilfellene jeg virkelig trenger liveview, så holder jeg kamera i slike vinkler at jeg ikke ser skjermen skikkelig uten å vippe på den.

 

En annen ting som gjør at jeg ikke tør anbefale 450D enda, er at vi ikke vet noe om bildekvalitet, den kan være bra, og den kan til og med være veldig bra - men vi vet det ikke enda.

 

Så det kan være lurt å gjøre som du har gjort, Snekker'n, kjøpe 30D nå, og heller bytte ut hvis 450D holder hva den lover. For om en måned, så tror jeg ikke at det er mange 30D-er på markedet.

 

Tom

 

edit: leif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Joda dagens løsninger kan bli bedre,men selv det som er i dag hadde hjulpet meg mye, feks når en sitter under kamuflasje og har stilt inn kameraet på åten,slik det er nå må en sitte i en anstrengt posisjon for å se i søkeren, kunne jeg brukt skjermen og en fjernutløser kunne jeg lent meg tilbake fulgt med på skjermen hatt utløsern i den ene hånden og kaffekoppen i den andre og nytt livet :cool:

 

 

En annen ting som gjør at jeg ikke tør anbefale 450D enda, er at vi ikke vet noe om bildekvalitet, den kan være bra, og den kan til og med være veldig bra - men vi vet det ikke enda.

 

Den skal være minst like bra som på 400D og 400D står ikke tilbake for en 30D eller 40D i så måte,så jeg tror ikke det blir problemet .

 

 

Så det kan være lurt å gjøre som du har gjort, Snekker'n, kjøpe 30D nå, og heller bytte ut hvis 450D holder hva den lover. For om en måned, så tror jeg ikke at det er mange 30D-er på markedet.

 

Joda det er en mulighet,men når jeg først har kjøpt 30D så får den klare seg en stund,regner med det kommer en oppdatering av 40D til høsten eller våren 2009 og da går jeg for den.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Joda det er en mulighet,men når jeg først har kjøpt 30D så får den klare seg en stund,regner med det kommer en oppdatering av 40D til høsten eller våren 2009 og da går jeg for den.

50D kommer nok først til våren 2009 hvis Canon følger vante rutiner. Men den kan nok bli ganske så interessant.

 

Tom

Lenke til kommentar
Joda det er en mulighet,men når jeg først har kjøpt 30D så får den klare seg en stund,regner med det kommer en oppdatering av 40D til høsten eller våren 2009 og da går jeg for den.

50D kommer nok først til våren 2009 hvis Canon følger vante rutiner. Men den kan nok bli ganske så interessant.

 

Tom

 

Jepp,men den som venter på noe godt........

 

Og bare så det er sagt 30D er et ypperlig kamera om en ikke savner de nye funksjonene .

Lenke til kommentar
Liveview og diverse annet som jeg synes er dill, men som Snekker'n synes er viktig.

 

For meg er det viktig,ja så viktig at hadde jeg fått velge om igjen så hadde jeg valgt 450D foran 30D bare pga dette, for ved macrofotografering eller når en sitter timesvis på post for å ta bilder av ville dyr/fugler er dette uvurderlig .

 

Synd å se du gjorde et dårlig valg til tross for den lange og grundige vurderingen du gjorde av disse kameraene.

 

Jeg har fått prøvd Liveview en god del under Uken den siste tiden og ja, det er ganske kjekt f.eks på konserter når man tar oversiktsbilder av publikum etc.

 

Dessverre gir skjermen et alt for dårlig inntrykk av hvordan bildet vil bli og man kan ikke fokusere fortløpende.

 

Når dette kommer ordentlig på plass så kan det være en kjekk funksjon (så lenge den ikke er for kostnadsdrivende eller gjør noen annen skade)

Lenke til kommentar
Om du har store hender så er valget lett: 30D.

 

Er det? Jeg har store hender og lange fingre :hmm:

 

Liveview og diverse annet som jeg synes er dill, men som Snekker'n synes er viktig.

 

For meg er det viktig,ja så viktig at hadde jeg fått velge om igjen så hadde jeg valgt 450D foran 30D bare pga dette, for ved macrofotografering eller når en sitter timesvis på post for å ta bilder av ville dyr/fugler er dette uvurderlig .

 

Synd å se du gjorde et dårlig valg til tross for den lange og grundige vurderingen du gjorde av disse kameraene.

 

Jeg har fått prøvd Liveview en god del under Uken den siste tiden og ja, det er ganske kjekt f.eks på konserter når man tar oversiktsbilder av publikum etc.

 

Dessverre gir skjermen et alt for dårlig inntrykk av hvordan bildet vil bli og man kan ikke fokusere fortløpende.

 

Når dette kommer ordentlig på plass så kan det være en kjekk funksjon (så lenge den ikke er for kostnadsdrivende eller gjør noen annen skade)

 

Hvorfor bestandig vri på ting andre sier og som ikke passer helt inn i din mening?

Hvor sier jeg at jeg gjorde et så dårlig valg???????

Lenke til kommentar
Hvorfor bestandig vri på ting andre sier og som ikke passer helt inn i din mening?

Hvor sier jeg at jeg gjorde et så dårlig valg???????

Jo du, det skal jeg si deg:

For meg er det viktig,ja så viktig at hadde jeg fått velge om igjen så hadde jeg valgt 450D foran 30D bare pga dette

 

Her sier du rett ut at om du hadde fått velge på nytt så hadde du gjort et annet valg.

 

Hvordan har jeg vridd og vendt på dette?

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Det som skiller mest er konstruksjonen. 450D er en konsument-modell i plast, mens 30D er en semi-proff modell der kroppen er laget i en magnesium-legering. Blir litt som en VW Polo kontra VW Tuareg ...

 

Greit nok at 30D har en bedre kropp, men det koster i vekt. 30D er nesten 50% tyngre enn 450D. 450D veier 475 gr, mens 30D veier 700 gr.

 

30D er en utgått modell så å sammenligne den med en Touareg er en smule morsom. VW Polo er vel ute av produskjon, det samme som 30D. Bare restpartiene som blir dumpet :)

 

For meg er vekt og størrelse viktig, jeg vil bære med meg kameraet på turer og da teller vekta mye. For den vekta jeg sparer kan jeg få med meg et ok objektiv i tillegg.

Lenke til kommentar

For meg er også vekt viktig.

 

Høyere vekt (inntil et visst nivå) = stødigere kamera = bedre bilder

 

Så om du ikke syns 225 gram ødelegger turgleden din, så kan 30D anbefales nettopp pga vekten, ikke til tross for.

 

I dette markedet har det heller ingenting å si på annet enn prisen om en modell er i produksjon eller ei, den blir ikke dårligere av den grunn.

 

Skulle kameraprodusentene kun sluppet nye kameraer når de hadde noe revolusjonerende å komme med så hadde det vært skralt med modeller.

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Joda dagens løsninger kan bli bedre,men selv det som er i dag hadde hjulpet meg mye, feks når en sitter under kamuflasje og har stilt inn kameraet på åten,slik det er nå må en sitte i en anstrengt posisjon for å se i søkeren, kunne jeg brukt skjermen og en fjernutløser kunne jeg lent meg tilbake fulgt med på skjermen hatt utløsern i den ene hånden og kaffekoppen i den andre og nytt livet :cool:

Jeg skjønner ikke helt hvordan live view skal hjelpe deg om du sitter i timesvis og venter - batteriet vil vel bli spist opp i løpet av relativt kort tid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...