SkyFly Skrevet 12. mars 2008 Skrevet 12. mars 2008 (endret) Hei! Holder på med planer om ny gaming-PC, men må stille meg spørsmålet: Hva er fremtiden innen spill? Er det konsoll som PlayStation og XBOX som blir det store, og PC-en må se seg slått? Eller er det PC-en som vil gå av med seieren? Strageti vil nok alltid være overlegent til PC, men tenker på litt mer i sjangeren skytespill, actionspill, bilspill etc... Noen tanker rundt dette? Endret 12. mars 2008 av SkyFly
phax Skrevet 12. mars 2008 Skrevet 12. mars 2008 Er du nerd og full av penger- PC, hvis ikke - konsoll. Konsoll er mer behagelig, billigere, enklere og gjerne mer sosialt..
SkyFly Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Skrevet 12. mars 2008 Det med penger er også en ting. Noe som frustrerer meg veldig er at PC-markedet er i en stadig forandring. Kraftigere grafikkort, hovedkort etc..., men har man f.eks. en Xbox, så vet man at det funker, uansett spill! Denne stadige oppgraderingen på PC-fronten er virkelig pengeslukende. Konsollspill er noe jeg ser på som funker, uansett.
thomassit0 Skrevet 12. mars 2008 Skrevet 12. mars 2008 For min del kommer jeg nok til å fortsette med å spille på konsoll, og bare ha en pc til andre ting.
ATWindsor Skrevet 12. mars 2008 Skrevet 12. mars 2008 Det med penger er også en ting. Noe som frustrerer meg veldig er at PC-markedet er i en stadig forandring. Kraftigere grafikkort, hovedkort etc..., men har man f.eks. en Xbox, så vet man at det funker, uansett spill! Denne stadige oppgraderingen på PC-fronten er virkelig pengeslukende. Konsollspill er noe jeg ser på som funker, uansett. Heh, sålenge spillet ikke komemr til PS3 da . Er jo litt smak og behag, personlig koster nok konsoller meg mere penger enn PC hadde gjort, fordi man "må" ha flere maskiner i tilegg til PCen, istedet for å klare seg med en, og spillene er vesentlig dyrere. Men dette blir jo alt etter hva slags løp man legger opp og hvor mange spill man skal kjøpe. AtW
Erasus Skrevet 12. mars 2008 Skrevet 12. mars 2008 Jeg sier ja takk til begge deler faktisk, så det er PC + PS3 for alle penga! (Vel ikke bokstavelig talt alle penga da, får være grenser! )
Essem Skrevet 12. mars 2008 Skrevet 12. mars 2008 Er det bare meg eller emnetittelen litt ulogisk? "Konsoll eller spill?" Burde det ikke vært "Konsoll eller PC"? Konsoll er morsomst å spille på, syns nå jeg.
SkyFly Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Skrevet 12. mars 2008 Er det bare meg eller emnetittelen litt ulogisk? "Konsoll eller spill?" Burde det ikke vært "Konsoll eller PC"? Beklager for den...
Stigma Skrevet 12. mars 2008 Skrevet 12. mars 2008 (endret) Det med penger er også en ting. Noe som frustrerer meg veldig er at PC-markedet er i en stadig forandring. Kraftigere grafikkort, hovedkort etc..., men har man f.eks. en Xbox, så vet man at det funker, uansett spill! Denne stadige oppgraderingen på PC-fronten er virkelig pengeslukende. Konsollspill er noe jeg ser på som funker, uansett. Ja, eller alternativt når spillene hakker (hvilken mange gjør, eksempelvis spesiellt Lost odyssey) så kan du da sette deg tilbake og slappe av for du vet at det er absolutt ingen måte å fikse det på uansett hvor mye du vil, så du kan like godt bare slå deg til ro med at hakking må du tåle... Så det er ikke alltid bare bra med absolutt standardisering ... Men til OP så er mitt prognose ihvertfall at begge vil fortsette å eksistere fremover. Markdet for PC spill vil sansynligvis øke litt i antall fremover, mens konsoll-markedet vil øke en god del mer. Slik kan man på en måte si at konsollene "vinner" i det at de er mest populære basert på bare rene tall, men å si at de derfor er bedre blir jo like tåpelig som å si at Stabburet Grandiosa er den beste pizzaen i Norge fordi det er den det selges mest av. Neida, PCen kommer nok ikke til å dø som spillplattform i den overseelige fremtid, men vi kommer nok til å se en tendens til at store mainstream-spill gjerne kommer til å ha konsoll-fokus siden det er der de største pengene vil ligge - og så satse på å gi ut en PCversjon/port etterpå. Det ser vi jo allerede i grunn, men jeg tror den tendensen vil øke. Om ingenting annet vil PCen som gaming-plattform aldri dø ut fra markedet før det finnes konsoller som er mye mer avanserte, og som minimum har tastatur og mus kombo for FPS,RTS og MMORPG sjangrer, og selv da så vil det nok være en del ting som kan føles litt begrensende på et konsoll der du er "låst fast" i hva du kan gjøre. -Stigma Endret 12. mars 2008 av Stigma
Jext Skrevet 15. mars 2008 Skrevet 15. mars 2008 Om du tenker på hva som skjer i fremtiden for denne generasjons konsoller så er jeg enig med Stigma's gode post. PC gaming kommer ikke til å "dø ut" totalt, men det er jo bare å se på hvilke plattformer som får de store spillene nå for tiden så vet du hva de nærmeste årene har å tilby for rene PC gamere. Jeg tror at når neste generasjons konsoller kommer ut, så blir det nok gjort et realt forsøk på å få alt av meningsfull spilling til konsoll. Alt annet hadde vært dumt av utviklerene i mine øyne. Alle som er interessert i gaming får skrapet seg sammen kontanter til en konsoll. En high-tech gaming rig derimot er det få som har råd til, og de blir utdatert lynraskt i forhold til konsollene. Hadde det blitt utviklet en konsoll som støttet alle former for kontroll muligheter for å da støtte alle typer spill så hadde kampen vært over, og de hadde sluppet å bruke millioner på å porte ting fra konsoll til PC.
Toxin Skrevet 15. mars 2008 Skrevet 15. mars 2008 Satser på at man har PC-en i stua i fremtiden, at den fungerer som en slags konsoll. En stillegående PC med trådløst tilkoblede gamepads + mus&tatstatur hadde vært herlig på en HD skjerm/projektor
cs_ Skrevet 15. mars 2008 Skrevet 15. mars 2008 Tror konsoller er framtiden, men PC vil alltid være der hvis det gjøres de rette tiltakene for å hindre piratkopering og nok satsning på PC-spill.
Essem Skrevet 15. mars 2008 Skrevet 15. mars 2008 Tror begge kommer til å overleve. Konsoll har et kontrollsystem som passer bra til noen spill, mens PC passer best til andre. Konsoll er f. eks best til bilspill. Med konsoll slipper man å oppgradere hele tiden også.
TCi Skrevet 15. mars 2008 Skrevet 15. mars 2008 Så lenge det ikke blir utviklet et kontrollsystem som fungerer over alle plattformer, vil både konsoll og PC leve siden av hverandre på spillfronten. Om det etter hvert vil komme en felles plattform tviler jeg på. Det vil alltid være selskaper som har egne ideer og tanker rundt hvordan spill skal underholde.
AndyF Skrevet 15. mars 2008 Skrevet 15. mars 2008 mennesker kommer til å ha datamskiner til andre oppgaver enn spill og derfor kommer det nok alltid til å være et marked for pc spill. konsol vil nok også leve ettersom det for folk flest er enklere, billigere og greiere og ha. konklusjon: begge vil leve
Tå. Skrevet 16. mars 2008 Skrevet 16. mars 2008 Sitter med både PC, PS3 og Xbox. Bruker kun PC til gaming. Eneste spillet jeg har brukt litt tid på til konsoll er Mass Effect og det neste spiller jeg kjøper blir nok ME2(om jeg ikke bestemmer meg for Lost Odyssey da ). PS3 har jeg brukt til å se filmer på, men har nå fått tilgang på bærbar med HDMI og finner den litt mer brukervennlig. PC er dessuten stygg billig for tiden, og med mange flere bruksområder så vil den bestå langt inn i fremtiden. IOM at man kan koble tastatur og mus til konsoller så er det i bunn og grunn ikke noe som hindrer konsoller til å ta over totalt. Et problem er dog at noen spill blir utgitt ekslusivt og man ender kanskje opp med 2 konsoller som kanskje blir dyrere enn en pc. Konsoll og PC sikter også på forskjellige brukergrupper. Bilspill, plattform, sport er helt ok på konsoller. RPG, strategi og FPS er ennå best på PC. Men konsoll begynner å ta over FPS markedet, se bare på COD4 og UT3 som gjør stor suksess selv om kontrollen som blir brukt er en stor klump.
Erasus Skrevet 16. mars 2008 Skrevet 16. mars 2008 toeblast du kan jo se frem til mye snadder på PS3 fremover, MGS4 kan man jo umulig overse hvertfall.
Bear^ Skrevet 16. mars 2008 Skrevet 16. mars 2008 Problemet med en spillPC er prisen. Du må raskt opp på 10k merket for å få en PC som fungerer optimalt. Det er forøvrig en litt tvistet myte at du må bytte deler vær 6 månde for å ha en PC som kjører de nyeste spillene, om du tenker litt fremover når du bygger PCen kan du få en PC som varer bortimot like lenge som en konsoll. Fordelen med en PC er at den er kompatibel med alle spill som er kommet siden spilltidens morgen, så du har automatisk et mye større bibliotek å velge mellom enn du noen gang får med en konsoll, som er begrenset med enkelte unntak til de spillene som er spesifikt laget for den enheten. En konsoll varer heller ikke så lenge (fra 3-5 år ca) før det kommer en ny på markedet og da er du nødt til å investere i en helt ny enhet for å spille de spillene som kommer ut til det enhets merked. Alt i alt vil jeg si at det er en lik balanse med fordeller/ulemper for PC/Konsoll og det kommer bare ann på hva man selv er ute etter og vil ha.
oyvindhauge Skrevet 16. mars 2008 Skrevet 16. mars 2008 Både konsoll og pc er gøy, men jeg har nå mest sansen for pcn. Det virker som om maskinvareprodusentene har begynt å integerer mer audio/videofunksjonalitet inn i produktene sine med blant annet real time encoding av DolbyDigital og DTS, hdmi, spdif, mulighet for flere skjermer osv. Jeg håper og tror vi i nær fremtid får enda bedre pc-platformer for spill, multimedia, og stuebruk. I tillegg så har jo Microsoft en god mulighet til å integerer konsoll og pc-spilling i og med at de nærmest har monopol på operativsystem og siden de har den beste onlinetjenesten på konsoll. Så min fremtidsvisjon/drøm er en pc-basert platform som kan brukes til stuespilling, og hvor spillene i større grad skaleres i forhold til den underliggende maskinvaren. Dvs at spillene må kunne kjøres bra på et minimumskrav for å oppfylle en "standard", samtidig som bedre maskinvare gjør at mer bedre grafikk osv blir tilgjengelig. I en annen tråd foreslå noen et boot option for spillmodus for pc, det hadde kanskje vært noe? Når alt kommer til alt, er platformen i grunnen uinteressant. Det viktigste for meg er spillene som kommer på denne platformen. Slikt sett hadde vel det beste vært om Microsoft, Sony, Nintendo, Intel, AMD, Nvidia, IBM osv gikk sammen om å lage en fet platform slik at alle spillene ble utviklet for denne platformen og at jeg fikk alle de kule spillene uten å kjøpe 4 forskjellige maskiner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå