Gå til innhold

Pengepolitikk eller sentralbanken?


Anbefalte innlegg

Beklager men vet du hva du prater om?

Det er jeg ikke enig i. SIden du ikke gidder å argumentere for ditt standpunkt så velger jeg også det samme. Så hvorfor vil du ha olje som basis for verdien av den norske krone?

 

Det var vel ikke mine meninger som lå til grunn for den uttalelsen.

 

Selv mener jeg sentralbanken skal fortsette som den gjør. Med fritt leide på hvordan man jobber mot mål fastsatt av regjeringen. men ingen uavhengighet fastsatt i grunnloven!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svart gull sier jeg meg enig i!
Det var vel ikke mine meninger som lå til grunn for den uttalelsen.

Hvordan kan det tolkes annerledes?

Uansett så har jeg aldri hørt om noen som har brukt sort gull som noen slags form for standard (regner du mener olje), men vanlig gull var det ganske vanlig å ha flere 10-talls år siden.

Lenke til kommentar

Olje kan da på ingen måte brukes som en standard på like linje som gull. Gull har kun en bytteverdi (på akkurat samme måte som verdipapirer), mens olje også har en forbruksverdi. Av denne grunn kan aldri olje brukes en standard. Skal du liksom komme opp til Norges bank å si her har dere 100 dollar, eller hva prisen er satt til, og dra derfra med et fat olje?

Lenke til kommentar

Norge forlot gullstandarden 1931, men i 1939 ble den låst imot dollaren som var låst til gullstandarden.

 

Fortsatt har gullstandarden en viss verdi i dagens pengemarked knyttet opp mot dollaren, hvis dollaren er dyr blir gull billig. Slik har de fortsatt et grep om hverandre.

 

Men sant skal sies så har de fleste sentralbanker i verden store verdier nedsaltet i gull.

 

Mer info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_standard

Lenke til kommentar
Hvordan kan det tolkes annerledes?

Uansett så har jeg aldri hørt om noen som har brukt sort gull som noen slags form for standard (regner du mener olje), men vanlig gull var det ganske vanlig å ha flere 10-talls år siden.

 

Det var ingen saklig mening til grunne for uttalelsen. (Regner med innlegget jeg svarte på, også var ironisk) Og ikke ta meg for å være komplett idiot. Må ha litt bredere synsvinkel for å oppfatte ironi, tenker jeg!

 

 

Norge forlot gullstandarden 1931, men i 1939 ble den låst imot dollaren som var låst til gullstandarden.

 

Regner med du tenker på Bretton Wood-systemet, men det slo vel sprekker etter hvert!

Endret av orjanmen
Lenke til kommentar

Så meningene dine er ikke saklige, hva er de da?

 

Grunnen til at Norge forlot gullstandarden var pga at frem til da kunne man løse inn penger imot gull men det ble altså stoppet i 1931.

 

Bretton Wood som du nevner slo sprekker i 1971, altså ikke 100år siden som enkelte her har nevnt.

Lenke til kommentar
Så meningene dine er ikke saklige, hva er de da?

Denne debatten kan vi stoppe nå :)

 

Grunnen til at Norge forlot gullstandarden var pga at frem til da kunne man løse inn penger imot gull men det ble altså stoppet i 1931.

Det er vel ikke det som er grunnen! Grunnen var vel at verdiene man hadde i seddler (som kunne bytts inn i gull) ble større enn gullreservatene!

 

Bretton Wood som du nevner slo sprekker i 1971, altså ikke 100år siden som enkelte her har nevnt.

 

Jeg var ikke en av de :)

Lenke til kommentar
Denne gullstandarden er et pussig konsept. Gull har begrenset nytteverdi, så hovedgrunnen til at det er dyrt er massesuggesjon. Hvis dette plutselig skulle gå opp for mange nok vil verdien gå samme veien som med tulipanløken. Jeg kommer derfor aldri til å kjøpe gull.

Har du penger på deg? Du burde kvitte deg med det, før det går opp for alle at det bare er papir og metall med pent trykk.

 

Poenget er at hvilken standard man enes om som monetært byttemiddel har lite å si når det først er etablert.

 

Gulls nytteverdi er mindre begrenset rent a priori enn sedler og runde metallobjekter. Samtidig finnes gull i relativt beskjedne mengder, den totale mengden rent gull som er utvinnet gjennom tidene ville fyllt et ganske beskjedent lagerrom (merk: i ren form).

Lenke til kommentar
Har du penger på deg? Du burde kvitte deg med det, før det går opp for alle at det bare er papir og metall med pent trykk.

Som er garantert av en stat. Det relevante for verdisetting av penger er hvor stor tro man har på at staten og innbyggerene kan oppfylle sine forpliktelser i den store sammenhengen, ikke hvordan pengene er representert. For USA har f.eks. denne troen vært sterkt dalende de siste par årene, mens for mange andre land har den vært stabil eller økende.

 

Man bestemmer seg ikke bare for at noe skal være mye verd, og så holder seg til det. Det må være noe underliggende som gir det verdi. For gull er det historisk sett bare kombinasjonen sjeldenhet, at ikke det ruster, og at det skinner på en måte mange folk liker. Den historiske gullprisen viser at verdien folk har satt på de egenskapene har vært svært varierende, men totalt sett for de siste 100 årene har den vært nedadgående.

 

Det samme kan man si om penger, men de kan i det minste gi en viss avkastning om man plasserer dem riktig. Gull bare ligger der og blir mindre og mindre verd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...