Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en kræsja - brann i et komponent?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er det virkelig tid for hjelp. Jeg skulle starte den stasjonære PC-en, og da sa det "poff" og så gikk sikringen i huset. Og det begynte å lukte brent fra maskinen. Hadde en mistanke om at lukten kom fra strømforsyningen.

 

Men prøvde å starte opp igjen et par ganger. Det begynte å surre i maskinen, men i løpet av et sekund stoppet hele greia opp. Så jeg ventet lenge, og prøvde igjen. Da begynte den å starte opp, men det begynte å ryke kraftig ut fra vifta til strømforsyningen. Så jeg fikk desperat tatt ut strømmen! Nå stinker det heftig her!

 

Men hva i alle dager er det som har skjedd? Høres det ut som om strømforsyningen har ryki? Eller kan det være noe annet?

 

Håper virkelig på litt hjelp nå! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei ingen svitsj. Det er en Tagan 420W link som jeg hatt i noen år, uten problemer.

 

Men dette var jo kjipt da. Da må jeg vel kjøpe meg en ny strømforsyning snarest. Noen som har anbefalinger for hva jeg burde kjøpe? (mulig jeg burde ta dette i en annen tråd..? )

 

Edit: Hva er det egentlig som kan forårsake at strømforsyningen ryker? Kjøpte et skjermkort på sensommeren som krevde en del mer strøm, kan dette være problemet?

Endret av dup
Lenke til kommentar
Nei ingen svitsj. Det er en Tagan 420W link som jeg hatt i noen år, uten problemer.

 

Men dette var jo kjipt da. Da må jeg vel kjøpe meg en ny strømforsyning snarest. Noen som har anbefalinger for hva jeg burde kjøpe? (mulig jeg burde ta dette i en annen tråd..? )

 

Edit: Hva er det egentlig som kan forårsake at strømforsyningen ryker? Kjøpte et skjermkort på sensommeren som krevde en del mer strøm, kan dette være problemet?

 

Overblastning kan føre til at PSU'n ryker og med denne beskrivelsen, tror jeg at du har overblastet PSU'n.

 

Hvis du gir nærmere info om komponentene i eget tråd, kan du få anbefalinger. Jeg forslår at du vurderer en høykvalitet PSU som Corsair 620HXEU 620W som går for ca. 950, eller OCZ 600W som går for ca. 650.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Nei ingen svitsj. Det er en Tagan 420W link som jeg hatt i noen år, uten problemer.

 

Men dette var jo kjipt da. Da må jeg vel kjøpe meg en ny strømforsyning snarest. Noen som har anbefalinger for hva jeg burde kjøpe? (mulig jeg burde ta dette i en annen tråd..? )

 

Edit: Hva er det egentlig som kan forårsake at strømforsyningen ryker? Kjøpte et skjermkort på sensommeren som krevde en del mer strøm, kan dette være problemet?

 

Hvis du har kvitteringen er det bare å reklamere på denne. Det er 5 års reklamasjonsrett på strømforsyninger.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Jeg har nå installert den nye psu'en. dessverre så virket maskinen ikke. Den rekker aldri å starte opp, men det kommer en slags alarmlyd. På hovedkortet er det et display med koder som forteller om tilstander, som feks feiltilstander. Koden som vises er 8.7. som i følge manualen sier "Check CPU core voltage".

 

Jeg tipper at det må ha skjedd noe i resten av systemet etter at den gamle psu`en tok kvelden. Men hva tror dere det kan være? Kan det være hovedkortet? En eller annen strømkrets til cpu`en? Eller kan det være selve cpu?

 

Kanskje jeg rett og slett må bygge meg en ny maskin...

 

Trenger virkelig hjelp nå :)

Lenke til kommentar

Godt mulig at BIOS-innstillingene har blitt korrupte da det skjedde. I så fall er det sannsynlig at du får en slik alarm.

 

Sjekk i manualen etter en Clear CMOS jumper på hovedkortet. Trekk ut strømmen, flytt jumperen i "clear cmos"-posisjon i 15 sekunder, flytt den tilbake, og prøv igjen.

Lenke til kommentar

Prøvde tipset fra tormoddf, men det virket heller ikke. Den feilmeldingen kommer i det øyeblikket jeg starter maskinen. Jeg prøvde til og med å skape andre feiltilstander, ved å ta ut viktige komponenter for så å starte den, men det samme skjedde hver gang.

 

Vel, kanskje dette er en god anledning for å oppgradere utstyr ;)

 

Men man får kanskje ikke returnert den ny strømforsyningen siden jeg har åpnet den og tatt den i bruk.. :hmm:

Lenke til kommentar
Prøvde tipset fra tormoddf, men det virket heller ikke. Den feilmeldingen kommer i det øyeblikket jeg starter maskinen. Jeg prøvde til og med å skape andre feiltilstander, ved å ta ut viktige komponenter for så å starte den, men det samme skjedde hver gang.

 

Vel, kanskje dette er en god anledning for å oppgradere utstyr ;)

 

Men man får kanskje ikke returnert den ny strømforsyningen siden jeg har åpnet den og tatt den i bruk.. :hmm:

 

Jeg ville faktisk tippet at strømforsyningen var gåen likevel, men at den har tatt med seg hovedkortet også. Men det kan man ikke vite sikkert uten å teste begge.

Lenke til kommentar
Prøvde tipset fra tormoddf, men det virket heller ikke. Den feilmeldingen kommer i det øyeblikket jeg starter maskinen. Jeg prøvde til og med å skape andre feiltilstander, ved å ta ut viktige komponenter for så å starte den, men det samme skjedde hver gang.

 

Vel, kanskje dette er en god anledning for å oppgradere utstyr ;)

 

Men man får kanskje ikke returnert den ny strømforsyningen siden jeg har åpnet den og tatt den i bruk.. :hmm:

 

Jeg ville faktisk tippet at strømforsyningen var gåen likevel, men at den har tatt med seg hovedkortet også. Men det kan man ikke vite sikkert uten å teste begge.

 

Ja jeg er sikker på at den er gåen. Uttrykte meg kanskje litt dårlig :) Mente at hvis jeg skal bygge ny pc, så vil jeg muligens gå for en litt kraftigere enn den 450W som jeg kjøpte nå.

 

Den psu`en som røyk var en Tagan. Skal sjekke åssen jeg ligger ann i forhold til forsikring. Selv om jeg ikke kan fordra å styre med sånt ;)

Lenke til kommentar
Prøvde tipset fra tormoddf, men det virket heller ikke. Den feilmeldingen kommer i det øyeblikket jeg starter maskinen. Jeg prøvde til og med å skape andre feiltilstander, ved å ta ut viktige komponenter for så å starte den, men det samme skjedde hver gang.

 

Vel, kanskje dette er en god anledning for å oppgradere utstyr ;)

 

Men man får kanskje ikke returnert den ny strømforsyningen siden jeg har åpnet den og tatt den i bruk.. :hmm:

 

Jeg ville faktisk tippet at strømforsyningen var gåen likevel, men at den har tatt med seg hovedkortet også. Men det kan man ikke vite sikkert uten å teste begge.

 

Ja jeg er sikker på at den er gåen. Uttrykte meg kanskje litt dårlig :) Mente at hvis jeg skal bygge ny pc, så vil jeg muligens gå for en litt kraftigere enn den 450W som jeg kjøpte nå.

 

Den psu`en som røyk var en Tagan. Skal sjekke åssen jeg ligger ann i forhold til forsikring. Selv om jeg ikke kan fordra å styre med sånt ;)

 

Da er jeg med. Du kan prøve deg på en angrefrist. Hvis du har all emballasje og det ikke er noen merker etter bruk, så burde det gå greit. Såfremt det er innen 14(?) dager da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...