Gå til innhold

Erfaringer med internett via EDGE (ikke 3G) ønskes


Anbefalte innlegg

Jeg vil hjelpe en bekjent som skal være like utenfor Hønefoss noen måneder. Vurderer å kjøpe et "surfeabbonnement" fra Telenor eller Netcom, og bruke en SonyEricsson W600i som modem (har kun EDGE).

 

Har noen erfaring på hvor stabilt og hurtig EDGE er i praksis? Varierer hastigheten veldig, hva bruker hastigheten å ligge på?

 

Har lest om hva EDGE kan yte i teorien, så jeg trenger ikke slike innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder stabilitet så er i alle fall EDGE det beste. Mye mer stabilt enn 3G og holder samme hastighet uavhengig av hvor mange som belaster nettet.

Funker helt greit til enkel bruk som småsurfing, lese mail (ren tekst) ol. Ville nok ikke satset på å laste ned store mengder data (musikk, film og slikt) over EDGE, men med god tålmodighet er alt mulig ;-)

 

Som Gromit er inne på, vi jublet når ISDN kom i sin tid, for DA gikk det fort, da.......

Lenke til kommentar

Jeg husker både ISDN og vanlig telefonlinje.

Uansett så er jo sider i dag blitt langt mere tyngere å "tygge på" (en tar jo ikke lenger samme hensyn til at sidene skal være små). Så å bruke ISDN internett i dag vil jo oppleves langt tregere nå enn på 90-tallet, fordi sidene er mye større/tyngre å laste ned.

 

Jeg lurer jo litt på hvilken hastighet EDGE har i praksis. Min bekjente skal til opphold for sykdom i 3-4 måneder, og tilbudet på stedet er å låne internett på timebetaling.

Demn det gjelder har dårlig råd, så å kjøpe 3G telefon eller adapter er ikke aktuelt. Jeg tenkte å hjelpe til med tilbudet hos Telenor eller Netcom som koster ca 100 kr måned, surfing på kveld og helger.

Har en W600i som ikke virker helt som den skal på taster, men mener den vil virke fint som modem.

Nettbruken blir nok å lese nyheter, messenger o.l.

Ikke noe særlig nedlasting av annet.

 

-Men så er jeg litt redd for å kanskje skuffe personen med mine internettråd om mobil og EDGE, hvis det viser seg at hastigheten er langt under hva EDGE kan tilby og/eller er ustabilt.

 

Regner med Telenor eller Netcom ikke ikke har bindingstid?

Har Netcom eller Telenor noen ulike fordeler på dette?

-Kapasitet, stabilitet, nedlastingsbegrensninger o.l. ??

 

Vet noen om opplastningshastighet?

 

Undret meg over denne artikkelen:

http://www.amobil.no/artikler/edge_netcom_60_-_raskere/25146

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Jeg husker både ISDN og vanlig telefonlinje.

Uansett så er jo sider i dag blitt langt mere tyngere å "tygge på" (en tar jo ikke lenger samme hensyn til at sidene skal være små). Så å bruke ISDN internett i dag vil jo oppleves langt tregere nå enn på 90-tallet, fordi sidene er mye større/tyngre å laste ned.

 

Jeg lurer jo litt på hvilken hastighet EDGE har i praksis. Min bekjente skal til opphold for sykdom i 3-4 måneder, og tilbudet på stedet er å låne internett på timebetaling.

Demn det gjelder har dårlig råd, så å kjøpe 3G telefon eller adapter er ikke aktuelt. Jeg tenkte å hjelpe til med tilbudet hos Telenor eller Netcom som koster ca 100 kr måned, surfing på kveld og helger.

Har en W600i som ikke virker helt som den skal på taster, men mener den vil virke fint som modem.

Nettbruken blir nok å lese nyheter, messenger o.l.

Ikke noe særlig nedlasting av annet.

 

-Men så er jeg litt redd for å kanskje skuffe personen med mine internettråd om mobil og EDGE, hvis det viser seg at hastigheten er langt under hva EDGE kan tilby og/eller er ustabilt.

 

Regner med Telenor eller Netcom ikke ikke har bindingstid?

Har Netcom eller Telenor noen ulike fordeler på dette?

-Kapasitet, stabilitet, nedlastingsbegrensninger o.l. ??

 

Vet noen om opplastningshastighet?

 

Undret meg over denne artikkelen:

http://www.amobil.no/artikler/edge_netcom_60_-_raskere/25146

 

Jeg har hatt NetCom Connect internett i over ett år med EDGE-dekning.

 

Hastigheten måler jeg ofte og, det bruker å ligge på 212 kbit/s ned (det er vel nesten dobbelt så raskt som dobbel ISDN)og 100 kbit/s opp.

Endret av Jethro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Jeg vil hjelpe en bekjent som skal være like utenfor Hønefoss noen måneder. Vurderer å kjøpe et "surfeabbonnement" fra Telenor eller Netcom, og bruke en SonyEricsson W600i som modem (har kun EDGE).

 

Har noen erfaring på hvor stabilt og hurtig EDGE er i praksis? Varierer hastigheten veldig, hva bruker hastigheten å ligge på?

 

Har lest om hva EDGE kan yte i teorien, så jeg trenger ikke slike innspill.

Jeg vet du insisterer på EDGE, men gå for 3G først som sist. Jeg har turbomodemet til NetCom, og hver gang det slår over til EDGE er det som å spille basketball med én hånd på ryggen og tjære under skoene.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill, særlig til Jethro som har egen bruk å vise til.

 

Saken er at dette er ikke til meg, og jeg tenkte i hovedsak på en løsning for den tiden personen skal være borte i 3-4 måneder.

Dette skal brukes på en stasjoner PC.

 

Etter å ha prøvd ulike valg hos Netcom, både med og uten modem, ser det ut til å være 12 mnd binding uansett !?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Du trenger ikke binde deg i 12mnd hvis personen som skal bruke det allerede har abonnement hos telenor eller netcom. Hos telenor kan du iværtfall legge til en tilleggstjeneste som heter kveld og helg på ditt vanlige mobilnummer, og dermed bruke samme simkort som til vanlig med en kostnad på 119kr i mnd. Jeg vil tro at Netcom har samme løsning der, men deres har jeg ikke prøvd. Selv har jeg brukt mobilt bredbånd litt på EDGE, og hastigheten er ikke forrykende, men helt greit som tidligere nevnt til småbruk. Stabiliteten virker på meg også god på EDGE, har ikke hatt problemer med tilkobling etc.

Lenke til kommentar

Eg vil berre seie at dersom eg var "den personen" ville eg nok føretrekkje å surfe på PC med 3,5g framfor EDGE. Der eg bur er det imidlertid berre EDGE, og det virkar som om hastigheita varierer etter kva type trafikk det gjeld. Nedlasting ligg i følgje surfometeret på DinSide i beste fall på hundre og nokon og nitti på nedlasting og ca 50 på opplasting. Rein nedlasting av store filer går raskast, streaming frå nrk på 170 kb/s går stort sett greit dersom ein har ein del sekund i bufferstorleik, men ein må rekne med ein og annan stogg på nokre sekund. Derimot tek det ganske lang tid å laste ned f.eks. heimesida til vg, denne inneheld massevis av smådeler som skal lastast ned. Ein annan grunn er sikkert at desse smådelene skaper ein del trafikk opp, noko som reduserer farten på nedlastinga. Likevel går det nok litt raskare enn det gode gamle analoge modemet. Skal eg lese VG på PCbrukar eg difor wap-versjonen. På same måten er enkelte nettbankar svært treige.

Lenke til kommentar

Gløymde å seie at dette gjeld Telenor. Binding gjeld nok berre dersom du kjøper modem. Kan elles nemne at ein sparer etableringsgebyret på 200 kr. dersom ein knyter det opp mot eksisterande abonnement som tilleggsteneste, (evt. at ein endrar eit eksisterande abonnement til eit reint (privat+) dataabonnement).

Lenke til kommentar

Jeg tar mye tog, og surfer da på nettet via EDGE.

 

Ikke mye å skryte av akkurat. Går greit å laste sider som Facebook og lignende, men bilder tar lang tid - skrur du av bilder i browseren er hastigheten "grei".

 

Anbefaler EDGE til hovedsakelig å lese epost og chatte på msn, og til å dra innom nettet av og til. Men det er nok en litt langsom opplevelse, og jeg hadde ikke "orket" i lengden. Å lese dagbladet.no og være på nettbank og lignende tror jeg blir en drøy opplevelse. Det går... men det er nesten så du heller bare lar være.

Lenke til kommentar

No skal det nemnast at det er ein viss skilnad på å sitje på toget i fart med dårleg og varierande dekning, og f.eks. å sitje med ein "stasjonær" forbindelse på hytta med fri sikt og kort avstand til nærmaste sendar. Men dersom det var dekning ville eg likevel ha skaffa meg ein telefon evt. modem som støttar hsdpa. Sjekk dekninga for Telenor og Netcom i området før han kjøper, det er liten vits i å ha utstyr for hsdpa eller 3g dersom det ikkje er dekning for det likevel. Modema til Telenor og Netcom går vel an å kjøpe for ca 1500 utan abonnement og binding, men eg ville nok heller bunde meg og fått eit års abonnement inkl. modem eller telefon for ca 2000 kr. Forresten trur eg du får kjøpe modemet hos Netcom utan at abonnementet vert dyrare, eit år skulle då koste ca 1700 (100x12 + 500) Evt. kunne ein få seg ein subsidiert 3,5g-telefon i

staden for modem. Du skriv at tastane virkar dårleg, så då må han vel ha ny telefon uansett?

Lenke til kommentar

Takker for innspill, skal bringe dem videre. Personen det gjelder har en eldre mobil uten EDGE eller 3G. Så jeg tenke å kunne bruke et eget simkort i en telefon med EDGE.

Forstår jo at 3G super-3G er bedre.

Nå har ikke denne personen internett hjemme heller, så å kjøpe super-3G modem kan være aktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...