Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bli kvitt nasal stemme


M4ds

Anbefalte innlegg

Jeg har visstnok en nasal stemme. Flere har kommentert dette, og har ertet meg litt for dette. Jeg hører selv ikke at jeg har en nasal stemme, men noen ganger hører jeg det.

 

Jeg heter Mads, og blir ofte kalt for Bads, fordi det høres ut som jeg sier B istedetfor M.

 

Hvordan kan jeg bli kvitt denne nasale stemmen? Den er ganske irriterende å ha det slik hele tida..

 

 

(Vet ikke om dette er riktig forum, vennligst flytt den hvis det er feil :p )

Endret av Mads7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger jo helt av hvor gammel du er. Går du i grunnskolen, hadde jeg tatt meg en tur til helsesøster på skolen og hørt.

Er du eldre, finnes det logopeder som er privatpraktiserende, og som tar i mot brukere på privat basis.

En sangpedagog kan kanskje også være en person som kan hjelpe. Det er jo snakk om å endre en vane, en tillært måte å snakke på.

 

Nå har jeg vært til logoped og sangpedagog, men ikke på grunn av nasal stemme, så det har jeg liten erfaring med, og fikk tilgang til slike tjenester i forbindelse med musikkstudier.

Hvordan man ordner seg ellers har jeg derfor ikke erfaring med, men går du i grunnskolen er helsesøster et bra tips. Alle norske kommuner har kontakt med logopeder.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Neida. Som sagt finnes disse tjenestene tilgjengelige for alle, men det avhenger jo litt om det dekkes av det offentlige, eller om du må betale selv. Det har jeg som sagt ikke greie på i ditt tilfelle, blant annet vil det sikkert være en vurdering av om det faktisk er et problem som er så alvorlig at det skal dekkes eller ikke. Det har jeg null peiling på. Men som sagt- hør med helsesøster, eller evt. fastlege.

 

Kan ikke de peke videre innenfor det du har krav på, er gule sider et godt tips.

 

Når det er sagt, så har noen av oss mer nasal stemme enn andre, uten at det er noe "feil" i det. Det er ikke noe mål i seg selv at alle skal være helt like. Enkelte uartige mennesker liker å pine andre med å påpeke en hver liten uregelmessighet i forhold til "normalen", i håp om å skape dårlig selvfølelse hos andre enn seg selv. Man skal ikke unne slike kryp å få kose seg med ulykken de skaper for andre.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...