Gå til innhold

Fujifilm og interpolering


Anbefalte innlegg

Jeg ser flere steder at Fuji interpolerer det som kommer fra CCD-brikken, og ender opp med bildefiler på dobbelt så mange megapixels som det brikken gir. F.eks. så står det om den nye 20MP-brikken deres her på akam.no, at kameraene med denne vil interpolere bildene og gi bilder på 40MP.

 

Hva er poenget med dette? Er det bare "juks"? Når Fuji hevder at et kamera gir bilder på 3 MP; er det slik at bildene er interpolert fra 1,5MP i kameraet?

 

Kunne man da like gjerne kjøpe et 1,5MP-kamera, som f.eks. tok bilder på 1400x1050 pixler (1,47MP), og interpolert dem til 2034x1525 i Photoshop e.l.?

 

Jeg synes dette høres merkelig ut. Håper noen kan forklare det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildene blir kansje litt men ikke betydelig bedre enn det du får til i Photoshop, så sånn sett kan du si at det er bare juks. Fujikamraene benevnes vanligvis korrekt, hvis det står at det er et 3MP kamera så er det CCD brikken det er snakk om. Hvis det står 6MP bildefiler, så er det den interpolerte oppløsningen det er snakk om.

Lenke til kommentar

Ifølge ulike tester så vil Fuji S602 Zoom, som har 3 Mp CCD-brikke og gir 6 Mp bildefiler, gi vesentlig bedre bildekvalitet enn et vanlig 3 Mp-kamera, og vil ligge på linje med et godt 4 Mp kamera. Altså, man får ikke samme kvaliteten som et "ekte" 6 Mp kamera, men bedre enn et 3 Mp kamera.

 

De tekniske aspektene ved denne interpoleringen til Fuji står fyldig beskrevet i de fleste tester av kameraet, så jeg gidder ikke å gå inn på det. Men å si at man får like gode resultater med interpolering i Photoshop er nok en overdrivelse.

Lenke til kommentar

Fuji tar utgangspunkt i f.eks 3 mp, interpolerer til 6 mp for så å komprimere bildet til jpg. Derfor er kvaliteten noe bedre på et interpolert 6 mp bilde direkte fra et Fuji kamera enn via et bildebehandlingsprog. Opp mot kvaliteten av 4 mp, men ikke helt.

 

Den aller nyeste 4. generasjons Super CCD brikken til Fuji ser meget interesant ut, med 6 mp og like bra videoegenskaper tror jeg dette blir en større hit enn 3. generasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...