Gå til innhold

politiscanner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp en bærbar Uniden. Frekvensområdet ser du nå selv. Hovedregelen er at du betaler surt mye ekstra for et bittelitt større frekvensområde som du likevel ikke for bruk for. Maycom skal vist ikke være noe har jeg hørt. Og som nybegynner hold deg unna dyre proffmerker/modeller. De er ikke brukervennlige, og er spekket med funksjoner du ALDRI for bruk for.

Ta forbehold om feil, da jeg har vært litt fraværende på scannermarkedet de siste 2 årene. Det ble jo plutselig lovlig, og hva er gøy da? :shrug:

Lenke til kommentar

Den er dyr, men Uniden UBC 780 XLT har et par funksjoner jeg setter veldig pris på

 

 

  • DISPLAY (her kan man legge inn tekst til de forskjellige kanalene, som gjør det lett å se hvem det er som prater. Eks: er det politi som prater, så står det politi på displayet.)

 

Ellers en veldig kraftig og god scanner. Men den er jo dyr.

Lenke til kommentar

Det betyr bare at du er nærmt nok til å ta inn den ene fyren, men han andre som svarer er så langt vekke at du ikke får det inn.

Eks. Fyr A er 3 mil unna deg og snakker. Han får du inn.

Fyr B er 6 mil unna deg, og svarer. Du får det ikke inn fordi han er 6 min unna deg, og bare 3 mil unna A.

 

Unasett. Jeg kjøpte en Maycom AR-108 brukt og billig. Den tar ikke inn telefoner, men ellers alt av militært, ambulanse, brann og politivesen. Samt all flytrafikk.

Den bitte litte radioen er jeg meget fornøyd med. Tar inn det meste jeg, og da til en pris av under 1000-lappen, men det var brukt. Ny koster den sikkert en 12-1300.

Lenke til kommentar
Det betyr bare at du er nærmt nok til å ta inn den ene fyren, men han andre som svarer er så langt vekke at du ikke får det inn.

Eks. Fyr A er 3 mil unna deg og snakker. Han får du inn.

Fyr B er 6 mil unna deg, og svarer. Du får det ikke inn fordi han er 6 min unna deg, og bare 3 mil unna A.

 

Unasett. Jeg kjøpte en Maycom AR-108 brukt og billig. Den tar ikke inn telefoner, men ellers alt av militært, ambulanse, brann og politivesen. Samt all flytrafikk.

Den bitte litte radioen er jeg meget fornøyd med. Tar inn det meste jeg, og da til en pris av under 1000-lappen, men det var brukt. Ny koster den sikkert en 12-1300.

 

Jepp denne radioen har jeg oxo hatt og kan anbefales! Jeg kjøpte min ny til 900,- kr i sverige så den kan man få billig! Tror den kan ta inn vanlige, gamle trådløse analog telefoner vis naboen bruker det... samt seff politi, taxi, ambulanse osv... frekvenslister finner man internett så noe bruk for en radio som scanner tusenvis av kanaler i sekunden trenger man nesten ikke vis man bare skal lytte litt på onkel politi,...

Lenke til kommentar

Det med scannehastighet, er det ofte mange nybegynnere som blir blendet/lurt av. Når man scanner, så scanner man kun igjennom de frekvensene man selv har programmert inn (les: antall kanaler) Om man scanner 5 eller 500 kanaler i sekundet spiller mindre rolle, fort går det nesten uansett. Det som derimot er kjekt er at scanneren har høy søkehastighet. Det for man bruk for når man søker igjennom hele frekvensregisteret på jakt etter nye sendere. Bor man på en plass hvor det ikke eksisterer frekvenslister, (les: huttaheiti) er det kjekt med høy søkehastighet, i tillegg mulighet for og luke ut frekvenser med støy på.

Lenke til kommentar

Tull og ball!

 

Scanning hastigheten for lagrede kanaler er ganske vesentlig den. La oss si du har lakt inn 40 kanaler og den bare klarer 10 kanaler i sekundet, da kan du ha gått glipp av de 4 første sekundene av sambandet som blir aktivt... Eks: Du får inn ei spennende samtale fra politiet, men fikk selvsakt ikke inn starten. Spørsmålet da er: hvor skjedde det spennende du hørte på? Eller med amk: hvilke distrikt var det ulykken skjedde?

 

UBC780XLT er en bra scanner, men den mangler desverre frekvensområdet for trådløse telefoner, og det er ofte her de morsomme historiene kommer.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre om hva i huleste en skal med en slik scanner? Finnes det overhodet noen slags nytteverdi av å ha et slikt apparat i huset? Utover å få tilfredstilt kikkersyndromet i seg mener jeg. Ser for meg at mange av de som har slike scannere også har laget seg et mørkt rom hvor de har installert en diger kikkert de kan titte ubemerket på naboene med, noe alla Elling (boka altså). Drømmesituasjonen må vel være når naboen står ved vinduet og bestiller pizza med den trådløse telefonen sin og du får med deg hele seansen via kikkerten og scanneren. Tipper en er i ekstase i flere dager etter noe slikt. Tar jeg feil her?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Altså, selv om en scanner er veldig rask til å SØKE, så er ikke det dermed sagt at det er en bra scanner pga de som er raske til å søke har vanskelig med å fange opp svake stasjoner. (selektivitet).

 

Alle tror man kjøper en politiradio (Scanner) for kun å lytte til diverse nødetater, men det er mye stash man kan gjøre.

 

Det er uhyggelig mye man kan gjøre med en scanner.

 

Med min første scanner som var en Maycom AR-108 (liten, men generelt dårlig syntes nå jeg.. Uniden lager mye bra!)

tok jeg f.eks dette bildet ved hjelp av en hjemmelaget værsatelittantenne, software for dekoding/peiling av satelitter.

 

http://home.online.no/~arvjakob/bilder/sat.jpg

 

Andre morsomme ting man kan gjøre er f.eks å dekode personsøker meldinger som sviver rundt i lufta.

 

Man kan dekode CCIR kodene AMK bruker (alle de pipelydene ambulansene sender over sambandet er en statuskoder som f.eks forteller at dem er fremme på åsted i steden for å SI det med ord)

 

Alle flyene rundt om i verden sender ut informasjon som man kan dekodes om til ren tekst. (ACARS).

 

Har man en litt bedre mottaker (f.eks Icom PCR-1000 som er en computer-styrt mottaker) som tar inn litt andre bånd enn AM og FM som kan man ha det skikkelig moro.

 

PCR1000 som jeg har, tar inn USB,LSB,AM,FM,WFM,NFW,CW. 0,1 til 1300mhz uten "gaps". Ved å kaste på en god HF (frekvenser mellom 0-30mhz) antenne, så kan man ta f.eks masse radioamatører som sender til hverandre ved hjelp av morse (jeg kan ikke morse, men dataprogrammer kan det).

 

Man kan sitte å dekode meldinger som ubåter sender ut.

Man kan lytte til f.eks US navy, US Air Force +++++

Man kan fange opp værsatelittbilder over FAX

 

++++++++++++++++++++

 

Det blir rett og slett en hobby ved å bygge egne antenner ++!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...