Gå til innhold

[løst]Valg av hus-objektiv-kombo. Hva ville du valgt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vedr. E3 så har du glemt å ta med disse punktene som var viktige for MEG ved valg av kamera:

-Vridbar skjerm med live view

-Hastighet (Autofokusen er rå med SWD-objektiv)

-Objektiv alternativer (12-60 => 24-120 dekker jo nesten enhver situasjon, + tele 50-200 SWD), samt størrelse pga 4/3, + pris/kvalitet.

-Bildestabilisator i hus (kan være en fordel å slippe å betale for dette hver gang man kjøper objektiv).

 

Vedr. menysystemet, så er det bra med tanke på valg av de funksjonene man bruker mest (kan velge på 3 måter) og at man kan tilpasse kamera til eget behov, mens det er litt vanskeligere å finne fram i systeminnstillingene(men de fleste av disse brukes sjelden).

 

Ergonomien blir både hva man foretrekker, men det er vel også en vanesak...

 

Anbefaler deg å lese gjennom disse før du forkaster E-3:

http://wrotniak.net/photo/43/e3-look.html

http://wrotniak.net/photo/43/e3-rev.html

http://www.dpreview.com/reviews/olympuse3/

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt D300, siden jeg foretrekker Nikon sin designfilosofi :p

 

Og for å være ærlig, hvis du er villig til å kjøpe optikk i den prisklassen du satser på her, så tror jeg ikke forskjellen i Nikon og Canon sitt utvalg vil være så merkbar. Det Nikon mangler i sortimentet sitt i forhold til Canon er midrange-optikk (ting som f.eks. 70-200/4 IS). På high-end-siden er de rimelig jevnbyrdige.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, og jeg håper du ikke tar det ille opp, men;

 

dette er bortimot den latterligste tråden jeg har sett på lang lang tid.

 

Hvorfor ?

Jo, for min del hadde jeg lett gått for Pentax K20D m/ tilhørende DA* optikk (Da jeg allerede er innenfor Pentax, (dog med kjipere objektiver).

Zamot som du ser, har en E-3 og anbefaler det.

Gissan igjen har Canon 1D Mark II og anbefaler det.

 

Du er 'etablert' innenfor Nikon, men kan vel bytte uten at du taper allverden på det. Slik oppsummeringen din er ser det ut for at du vil/bør gå for Nikon eller Sony. De andre liker du jo enten ikke ergonomien på, eller liker ikke menysystemene (som kommer til å irritere deg (for alt var jo lettere på Nikon)).

 

Uten at du har et SPESIELT formål/bruksområde er det ingen her som kan si hva du bør/skal kjøpe av disse systemene basert på noe som helst rasjonelt annet enn: Du har Nikon utstyr.

 

Dette bare en dårlig kamuflert 'dette kameraet/komboen er best'-krangle tråd i utvikling.

 

Beklager om jeg fornærmet deg, eller noen andre her.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Tar mye forskjellige bilder, men mest portretter, landskap og arkitektur.

Ok, da. Jeg skal prøve å gi deg noenlunde skikkelig svar.

 

Til dette bruket så trenger du topp bildekvalitet, kanskje værtetting (om du er ute i naturen mye) og ikke så mange bilder per sekund. I landskapsbilder er det fint å ha så mye dynamisk omfang som mulig, slik at du får minst mulig problemer med utbrent himmel.

 

Sony Alpha 700 ser til å være et bittelite hakk råere enn de andre på bildekvalitet, i alle fall på dpreview sin test. Men K20D ser også ut et godt alternativ uten at jeg har sett noen objektive tester ennå, 14mpx er fint å ha dersom du skal enten beskjære eller skrive ut virkelig store flotte naturbilder.

Lenke til kommentar
Til dette bruket så trenger du topp bildekvalitet, kanskje værtetting (om du er ute i naturen mye) og ikke så mange bilder per sekund. I landskapsbilder er det fint å ha så mye dynamisk omfang som mulig, slik at du får minst mulig problemer med utbrent himmel.

 

Sony Alpha 700 ser til å være et bittelite hakk råere enn de andre på bildekvalitet, i alle fall på dpreview sin test. Men K20D ser også ut et godt alternativ uten at jeg har sett noen objektive tester ennå, 14mpx er fint å ha dersom du skal enten beskjære eller skrive ut virkelig store flotte naturbilder.

+1!

 

40D, 1D mk2/3, D300 m.m. er ikke perfekt til landskap kun fordi de er best på papiret. Fullformat kan være en fordel, men det å handle kamrautstyr (spesiellt kamerahus) er veldig subjektivt, og egne meninger bør telle mer enn andre forumister sine. Kjøp det kameraet som passer dine formål best ( og det som ligger godt i hånden) - er mitt råd.

Lenke til kommentar
Zamot som du ser, har en E-3 og anbefaler det.

 

Jeg har ikke anbefalt E-3 til trådstarter, men jeg har nevnt noen egenskaper som KAN være av betydning som ikke var med. I og med at jeg ikke kjenner noen andre kameraer, kan jeg ikke anbefale noe fremfor noe annet (bortsett fra å trekke frem hva jeg selv valgte og hvorfor).

 

Regner med trådstarter er interessert i mest mulig fakta om de nevnte kameraene, så kan han/hun selv vurdere hvilke egenskaper/funksjoner som er viktige og velge kamera deretter. Jeg sier ikke at mine kriterier for valg av kamera er de samme som trådstarters (som forøvrig gjerne kunne definert sine behov bedre). :)

 

Jeg synes også det er viktig å tenke på at selv om et kamera har fått trekk for noe i en test, så er det ikke sikkert at forskjellen mot konkurrentene er så stor som man noen ganger kan få inntrykk av i tester og/eller diskusjoner. Alle dagens kamera tar bra bilder, det handler om å prioritere egenskaper/funksjoner og ta hensyn til ting som objektivutvalg og pris..

 

Dette bare en dårlig kamuflert 'dette kameraet/komboen er best'-krangle tråd i utvikling.

Det er betydelig forskjell på innlegg som "dette kameraet er best" og "dette kameraet er best til/fordi...". Alle er kanskje ikke like flinke til å skille på dette, og da oppstår latterlige tråder...

 

Beklager til trådstarter dersom dette ikke bidrar til topic...

Endret av Zamot
Lenke til kommentar
For å være helt ærlig, og jeg håper du ikke tar det ille opp, men;

 

dette er bortimot den latterligste tråden jeg har sett på lang lang tid.

 

Hvorfor ?

Jo, for min del hadde jeg lett gått for Pentax K20D m/ tilhørende DA* optikk (Da jeg allerede er innenfor Pentax, (dog med kjipere objektiver).

Zamot som du ser, har en E-3 og anbefaler det.

Gissan igjen har Canon 1D Mark II og anbefaler det.

***

 

Dette bare en dårlig kamuflert 'dette kameraet/komboen er best'-krangle tråd i utvikling.

 

***

Unnskyld, men har du lest tittelen, eller?

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Formålet med tråden var ikke så mye om bruksområder men om system. Har prøvd å sette opp objektivkombinasjoner som dekker noenlunde det samme (selv om det ikke er mulig å treffe 100% siden produsentene differensierer objektivparken sin.

 

Jeg beklager hvis jeg irriterer noen med denne tråden, men det er frivillig å la være å både lese og svare.

 

Ser ikke at denne tråden skal være noe værre enn feks "hva ville du valgt av D300 og 40D".

 

Takker for inspill som har kommet. Testen av E3 var så lang så den får jeg kikke på når jeg har bedre tid. Men takk for linker. En brukt 1D Mark II er ingen dum ide, men liker best å handle nytt. Da vet jeg hva jeg får og har både garanti og reklamasjonsrett.

 

Jeg har en formening om hva jeg heller mot, men jeg ville høre dere andres mening om saken. Mange kloke hoder og gode meninger her på forumet.

 

God helg alle sammen.

 

Chico

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig, og jeg håper du ikke tar det ille opp, men;

 

dette er bortimot den latterligste tråden jeg har sett på lang lang tid.

 

Hvorfor ?

Jo, for min del hadde jeg lett gått for Pentax K20D m/ tilhørende DA* optikk (Da jeg allerede er innenfor Pentax, (dog med kjipere objektiver).

Zamot som du ser, har en E-3 og anbefaler det.

Gissan igjen har Canon 1D Mark II og anbefaler det.

***

 

Dette bare en dårlig kamuflert 'dette kameraet/komboen er best'-krangle tråd i utvikling.

 

***

Unnskyld, men har du lest tittelen, eller?

Og jeg kan spørre deg om du leste hva jeg skrev innimellom de provoserende utsagnene mine.

Jeg har faktisk svart trådstarter på det han spurte om.

 

Det er mulig det blir oppfattet slik at jeg anklager trådstarter for å ha startet en provoserende tråd med vilje, men det var ikke helt det jeg mente. Det jeg mente er at det er der den vil ende opp. (Og trådstarter har egentlig lagt opp til at alle skal argumentere for 'sitt' system (Det er ikke alle som gjør det, men det ender ofte opp der)).

 

Uten noen spesielle føringer eller mangler med Nikon er det egentlig gitt på forhånd at han bør velge Nikon igjen. Hvertfall når han ikke har noen spes. klager/mangler der. Så og si alle andre systemer har han jo noe å utsette på, og på mange av de er det ting som *faktisk* han vil angre på dersom han skulle ende opp på disse systemene da man snakker om vesentlige personlige forskjeller/oppfatninger.

 

At jeg brukte meg, Zamot og Gissan som eksempler var kanskje uheldig siden de tydeligvis tok seg nær av det (derfor beklagingen i tråden). Zamot har da fremstilt saken sin nøytralt og saklig. (Gissan, jeg bruker briller, men jeg er ikke blind. Litt mer høfflighet skader ikke, jeg beklager da i det minste på forhånd/og i etterkant når jeg vet jeg nærmer meg såre tær).

 

Back to topic:

Som jeg sa i min første tråd, ut i fra det han sier så har han kun 2 reelle valg:

Nikon & Sony.

 

Min knapp er på Nikon pga.:

-Det er dette systemet han er vant til.

-Han har allerede en del utstyr her.

-Han har ingen 'klare' motforestillinger mot Nikon.

 

El Chico:

Du irriterer meg ikke, jeg syns bare tråden var litt tåpelig og jeg har forklart hvorfor.

Det er frivillig å lese og svare, ja. Og jeg velger å svare, det er helt greit om du ikke liker svaret. Jeg beklaget hvertfall på forhånd og i etterkant ;)

 

Det jeg syns på en måte gjør denne tråden 'værre' er at de som skriver disse "Hvilken er best av xxx & yyy" ikke har forutsetninger for å vite at det de spør om er dumt.

 

Du har tross alt prøvd flere systemer, satt deg litt inn i flere av de andre for å se hva som er alternativene, du har kommet med grunner som allerede fra start av ekskluderer de fleste andre systemer.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Poenget mitt, Beej80, er at han ber om min og din mening. Jeg svarer på spørsmålet hans i topic, ved å si at "jeg ville valgt 1D Mark II" (noe jeg faktisk også har gjort).

 

Men, jeg støtter deg i din uttalelse om at dette blir en alt for subjektiv tråd, i tillegg til "Hva misunner du de andre kameramerkene? Hvorfor valgte du ditt merke?" - som forøvrig, imo. er mye verre enn denne.

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig, og jeg håper du ikke tar det ille opp, men;

 

dette er bortimot den latterligste tråden jeg har sett på lang lang tid.

 

Hvorfor ?

Jo, for min del hadde jeg lett gått for Pentax K20D m/ tilhørende DA* optikk (Da jeg allerede er innenfor Pentax, (dog med kjipere objektiver).

Zamot som du ser, har en E-3 og anbefaler det.

Gissan igjen har Canon 1D Mark II og anbefaler det.

 

Du er 'etablert' innenfor Nikon, men kan vel bytte uten at du taper allverden på det. Slik oppsummeringen din er ser det ut for at du vil/bør gå for Nikon eller Sony. De andre liker du jo enten ikke ergonomien på, eller liker ikke menysystemene (som kommer til å irritere deg (for alt var jo lettere på Nikon)).

 

Uten at du har et SPESIELT formål/bruksområde er det ingen her som kan si hva du bør/skal kjøpe av disse systemene basert på noe som helst rasjonelt annet enn: Du har Nikon utstyr.

 

Dette bare en dårlig kamuflert 'dette kameraet/komboen er best'-krangle tråd i utvikling.

 

Beklager om jeg fornærmet deg, eller noen andre her.

 

Mvh,

Beej80

 

Enig,ser ut som enda en kamuflert "hvem er best " krangletråd, dessverre.

Ja jeg vil faktisk gå så langt som å si at slike tråder (som det finnes flere av ) burde vært stengt.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg er til dels enig i at denne diskusjonen er nokså fåfengt, men jeg ville valgt K20D med 16-50 og 50-135 av disse pakkene, den gir mest for pengene.

 

Når det er sagt, skulle jeg først svidd av 40-50000 på fotoutstyr, ville Nikon D3 stått *svært* høyt på prioriteringslisten - jeg ville heller levd med snevert utvalg i optikk den første tiden...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...