Gå til innhold

2500+ dårligere en 2400+?


guttorm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du kansje ikke har lagt merke til det, så er det faktisk flere typer "kjerner" på prosessorer. For eksempel på amd sine prosessorer finnes det 4 kjerner; palomino, TBreed-a og -b og til sist barton....

De to prosessorene du så på var nok en TBreed-b(xp2400) og en barton(xp2500). Forsjellen på disse to er at TBreed kjernen har 256Kbit cashe, mens barton har 512Kbit. Det at Barton kjernen har mer cashe gjør at den kjører raskere i noen applikasjoner (ja, også spill).

Barton er den nyeste typen, og er det heftigste AMD har å tilby. Har du pengene så kjøper du den :)

 

*cashe er et internt minne i prosessoren

Lenke til kommentar

Joda, men hovedgrunnen til at den er merket med xp2500 og har mindre klokkefrekvens enn xp2400 er at den store cashen ikke er den store flaskehalsen lenger.

Poenget mitt er at cashen hjelper ikke på i alle applikasjoner, hvilket betyr at den kan gå senere enn xp2400 i noen tilfeller, selvom barton bruker en raskere RAM!! (kan seés i testen)

Men for å få klarhet i hvilke applikasjoner cashen hjelper i så må du sammenligne noen prosessorer som kjører samme hastighet på RAM (f.x. xp2800 TBreed/Barton).

Lenke til kommentar

Må nesten se på tomshardware eller no hva som yter mest og er best men den er tregere men mere stabil...sliter du med en xp2500 er det jo bare å tune litt i BIOS'en.

XP2600 hadde ikke samme cachen vel? den hadde bare raskere FSB?...kommer så mye som flyter inn i hverandre fra AMD for tiden, lett å miste oversikten hehe

Lenke til kommentar

I noen tester har 2500+ gitt dårligere tall enn 2400+ det var bare det...noe kommer nå og er barton og noe toughbreed og toughbreed med stor cache og noe med raskere FSB...mye rot, XPblablabla er bare tall nå, beskriver ikke CPU mye, må gå inn på hver enkelte og se hva som har hva. :shrug:

Lenke til kommentar

Ikke planer om jeg ville kjøpt barton 2500 uten at den er ekstremt klokkevennlig på orginal volt.

 

Sett en xp 2400+ opp på 12,5 x 166 = 2600+ på orginal volt 1,65v på et nforce2 kort og du flyr fra den barton 2500 cpuen.

 

Beste kjøpet du gjør er å kjøpe den 2100+ tbred b cpuen på komplett å sett den på 12,5x166 på 1,65v. Da har du en 2600+ til 865 kroner på komplett. Satte en i madamen sin maskin. Går som en kule. Helt stabil. Har bestilt meg en til til meg selv.

 

TBRED B ble laga fra 2400+ og oppover. Nå får du altså en 2400+ som er satt til 2100+ hastighet. Bare å la nforce2 unlocke den for deg. no prob med 2600+ på 1,65v.

 

Magnus

MCSE og CCNA

Lenke til kommentar

Denne er det du vil ha:

 

AMD Athlon XP2100+ 1.733 GHz 266 MHz bus

Socket A (Thoroughbred) prosessor

 

Produsentens varenummer: AXDA2100DUT3C

 

 

Boxed versjonen vet jeg ikke noe om..... Så kjøp den over. Det er en kamuflert 2400+. Så lenge varenummeret stemmer så får du det. Det har stemt så langt med alle så vidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Pass opp den nye leveringen av disse cpuene på komplett er nå tbred a. Sist jeg bestilte fikk jeg tbred b. Det var på forrige leveranse. Måtte skifte ut madamen sin så jeg fikk tilbake min tbred b.

 

Du kunne ikke kommet *litt* før med den komentaren da, bestilte meg en XP2100+ i går ettermiddag etter å lest innlegget ditt ang. tbred-b da.. :p Jeje... har ikke fått den ennå, så det KAN jo hende jeg har flaks.. :)

Lenke til kommentar

Sorry. Fikk den akkurat. Posta så kjapt jeg kunne. Jo fremdeles store sjanser for å få tbred b. Skulle du være så uheldig å ikke ville ha den så kan du jo bare heve kjøpet tenker jeg.

 

Lurer litt på om denne er bøff. Fikk en ikke forseglet eske. Mulig en som jobber på komplett bytta den ut? Forrige eske jeg fikk var forsegla.

 

Magnus

MCSE & CCNA

Lenke til kommentar

Den er andre linja som er instressang. Du skal ha A***B Den siste bokstaven betyr Tbred B. Har du en A til slutt betyr det Tbred A. B er best.

 

Den første bokstaven er stort sett A "High End" på 2100+. J tror jeg ikke er sett enda (skal vist være litt dårligere) "Low End".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...