Gå til innhold

Kamera- / Kitbudsjett på kr. 5500,- Trenger hjelp til å anvende disse mest fornuftig...


Anbefalte innlegg

Hey.

 

Jeg har en stund vært på jakt etter "riktig" kamera. Har i den forbindelse lest mye rundt om kring, både her på forumet og ellers. Nå er finansiering på plass og jeg har kr. 5500 blanke kroner å anvende totalt.

 

Jeg har da en utfordring til dere med litt erfaring som vandrer her på forumet. Kan dere gi meg konkret råd om hvilke(t) kit/kombinasjon jeg burde gå for til denne prisen. Det er så mange muligheter å velge mellom, at jeg sliter litt med å bestemme meg.

 

Jeg har et par punkter til hjelp:

 

- Jeg er åpen for alle merker, men har litt erfaring med Nikon analoge kameraer og de ligger godt i hånda mi (som er litt stor... Hånda altså...=).

 

- Jeg ønsker å kunne drive redigering/beskjæring av bildene jeg tar på PC på en fornuftig måte. Er usikker på om det setter krav til antall MP?

 

- Det viktigste er at kameraet/optikken funker til å ta gode bilder og være et godt verktøy som jeg kan benytte til å lære å bli en fotograf. (Synes knipsing er lite motiverende...)

 

- Jeg er absolutt åpen for å kjøpe brukt, så ta dette med i vurderingen når dere gir råd!

 

- Tripod/Veske har jeg fra før så det er ikke interessant.

 

 

Håper dere kan hjelpe meg litt videre på vei. Setter stor pris på konstruktiv hjelp.

 

De kameraene jeg har vurdert mest seriøst er:

 

Nikon D40

Nikon D40x

Canon EOS 400D

Nikon D80 (Men dette er vel litt for dyrt...)

 

Mvh

J

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skal ha både bra kamerahus og bra optikk er ikke 5500 allverden, men la gå..

 

Brukt Canon 20D (ca 3200,-) + ny 18-55IS = Ca 4700,- Da kan du evt legge til en brukt 50/1.8 og fortsatt være innenfor budsjett. Da skal du etter min mening sitte igjen med MYE kamera og optisk kvalitet for en billig penge. Men andre her har gjerne andre forslag til deg :)

Lenke til kommentar
Når du skal ha både bra kamerahus og bra optikk er ikke 5500 allverden, men la gå..

 

Takk for kjapt svar. Er selvsagt klar over at det ikke er allverden.. Det er dessverre en konsekvens jeg må ta av å være student. Og jeg ser jo klart at jeg må foreta kompromisser..

 

J

Lenke til kommentar

I alle fall kan jeg stå for pakken jeg anbefalte.

Eventuellt kan du bytte optikken med en brukt Tamron 17-50/2.8 og være på samme sum (den koster vel mellom 3500 og 4000 ny)

Til info 20D er i praksis samme kamera som 30D, som det har vært så mye prat rundt her i det siste (pga Japan Photos gode tilbud - som nå er over).

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Hey.

 

Jeg har en stund vært på jakt etter "riktig" kamera. Har i den forbindelse lest mye rundt om kring, både her på forumet og ellers. Nå er finansiering på plass og jeg har kr. 5500 blanke kroner å anvende totalt.

Jeg ville også vurdert Olympus E-410/510 og Pentax K100D Super nøye. Sistnevnte får du i kit til 3295,- på Clas Ohlson, som er en svært god pris. Kit-optikk som absolutt holder mål optisk, og har en tilfredsstillende byggekvalitet. Bildestabilisator i huset.

 

Da har du noen kroner til overs, som du kan bruke på annet utstyr, eller spare til optikk senere... I første omgang trenger du ikke noe mer, men det kan jo være behovene melder seg etter hvert.

Lenke til kommentar
Når du skal ha både bra kamerahus og bra optikk er ikke 5500 allverden, men la gå..

 

Brukt Canon 20D (ca 3200,-) + ny 18-55IS = Ca 4700,- Da kan du evt legge til en brukt 50/1.8 og fortsatt være innenfor budsjett. Da skal du etter min mening sitte igjen med MYE kamera og optisk kvalitet for en billig penge. Men andre her har gjerne andre forslag til deg :)

+1.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode innspill...

 

Jeg har fått et tilbud på et Canon D20 i dag til 3300,-. Det var med nytt batteri, lader og kabler, men uten optikk (selvsagt). Det var 2 1/2 gammelt. Jeg merker at jeg er litt ukomfortabel med å gå for et så gammelt kamera i og med at jeg ikke har så mye erfaring.

 

Ser ellers er aktuelle tilbud jeg har funnet i butikk i dag:

 

1: - Canon 400D, med 18-55mm kit-objektiv og ekstra 50mm f/1.4 USM - totalt 5999,- (minus ca 500 i canon sin "cashback"-ordning) - Altså totalt ca kr 5500.

 

2: - Nikon D40x med 18-55mm kit-objektiv - kr. 4799,-

 

3: - Nikon D40 med 18-55mm kit-objektiv - kr. 3499,-

 

Ser det mest realistisk å gå for et av disse alternativene. Men er veldig usikker på hvilket jeg skal gå for. Synes alle husene er litt små i hånden, men fordelen er jo lavere vekt.

 

Hmmm... :hmm:

 

J

Lenke til kommentar
Tusen takk for gode innspill...

 

Jeg har fått et tilbud på et Canon D20 i dag til 3300,-. Det var med nytt batteri, lader og kabler, men uten optikk (selvsagt). Det var 2 1/2 gammelt. Jeg merker at jeg er litt ukomfortabel med å gå for et så gammelt kamera i og med at jeg ikke har så mye erfaring.

 

Ser ellers er aktuelle tilbud jeg har funnet i butikk i dag:

 

1: - Canon 400D, med 18-55mm kit-objektiv og ekstra 50mm f/1.4 USM - totalt 5999,- (minus ca 500 i canon sin "cashback"-ordning) - Altså totalt ca kr 5500.

 

2: - Nikon D40x med 18-55mm kit-objektiv - kr. 4799,-

 

3: - Nikon D40 med 18-55mm kit-objektiv - kr. 3499,-

 

Ser det mest realistisk å gå for et av disse alternativene. Men er veldig usikker på hvilket jeg skal gå for. Synes alle husene er litt små i hånden, men fordelen er jo lavere vekt.

 

Hmmm... :hmm:

 

J

 

Jeg forstår deg godt jeg, men av de tre valga du har satt opp der hadde jeg ikke nølt med å velge Canon EOS 400D. Nikon D40x er oppfølgeren til Nikon D40, og hvor forskjellig disse er vet jeg ikke, men jeg har akkurat vurdert det samme som deg, og hadde her valgt Canon EOS 400D.

 

Jeg har nå kjøpt Canon EOS 30D og det er et veldig bra kamerahus syns jeg, men forstår følelsen din ved å kjøpe noe som er "gammelt" og i tillegg brukt. Etter endel sjekking på internett og med kompiser, så skjønte jeg at den eldre 30D var bedre enn 400D. Hvorvidt 20D også er bedre enn 400D er jeg usikker på, men det er ikke store forskjellen på 20D og 30D, så vil tro at 20D er bedre.

 

Kit objektivet Canon 18-55 uten IS (bildestabilisator) er ikke noe særlig å skryte av. Jeg kjøpte heller den oppgraderte utgaven Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS som koster 1700kr hos JapanPhoto.

 

Så om det Canon EOS 20D ser bra ut, ville jeg valgt det, sammen med noen objektiver som passer til deg. Objektivene til 20D, passer på både 30D og 40D om du skulle ville oppgradere en gang i tida. 20D er også noe større fysisk enn Nikon D40/D40x og 400D, så sitter bedre i henda mine, som er litt små i forhold til kompiser.

 

Kan ikke så mye om objektiver ennå, men føler at neste blir rundt 70-200mm og 12-24mm. Begge med lav blender.

Lenke til kommentar

Når en har begrenset budsjett er Olympus noe man bør se på mener nå jeg, god ergonomi og ikke minst kvalitetsfølelse (tenker da spesielt sammenlignet med EOS400 som jeg i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe).

 

Tror ikke det er noen stor kvalitetsforskjell mellom husene til de ulike merkene i budsjettklassen og Olympus har de skarpeste kit linsene.

 

Til prisen får en jo en E-410 med 14-42 og 40-150, begge med blender 3,5-5,6.

Lenke til kommentar
Til prisen får en jo en E-410 med 14-42 og 40-150, begge med blender 3,5-5,6.

 

E-410 er bittelite og uten bildestabilisator. Om man vil ha bildestabilisator eller synes E-410 er for lite for kleptopølsene, så er det også mulig å kjøpe E-510 med 14-42 til 5200 kroner. E-510 har også knapper for flere funksjoner, så det er mer praktisk i bruk når man blir litt mer teknisk avansert i fotograferingen sin. Samtidig kommer det jo snart en 25mm pancake til Olympus-kameraene, og E-410 + pancake = lommekamera om lomma er litt stor.

Lenke til kommentar
Til prisen får en jo en E-410 med 14-42 og 40-150, begge med blender 3,5-5,6.

 

E-410 er bittelite og uten bildestabilisator. Om man vil ha bildestabilisator eller synes E-410 er for lite for kleptopølsene, så er det også mulig å kjøpe E-510 med 14-42 til 5200 kroner. E-510 har også knapper for flere funksjoner, så det er mer praktisk i bruk når man blir litt mer teknisk avansert i fotograferingen sin. Samtidig kommer det jo snart en 25mm pancake til Olympus-kameraene, og E-410 + pancake = lommekamera om lomma er litt stor.

Vet det er bittelite fysiskt men hvis en prøver det i butikken ser man fort at det er veldig lett å betjene selv for en mann med store kleptopølser grunnet god ergonomi. Jeg dro iallfall til butikken med EOS400D for øyet og endte opp med E-410 grunnet at den passet bedre til hendene mine.

 

E-410 og E-510 har de samme menyene og stort sett identiske funksjoner (utenom bildestabilisator)

 

Men uansett så bør man jo holde kameraet i hånda før en bestenmmer seg.

 

Har Sigma 30mm F1.4 men jeg har en stygg mistanke om at det blir et pancake objektiv også til denne gutten :D

Lenke til kommentar

Da har du funnet kameraet ditt, da!

 

Men du - er du sikker på at du ikke skal vente på E-420 som kommer i månedsskiftet april-mai? Det er identisk rent fysisk. Men: Den deler sensor med E-3. E-3-huset koster 12888 kroner. E-420-huset vil koste 3800 kroner. Med RAW vil du få de samme filene. Jeg vil bare passe på at du er fullt ut informert før du gjør valget ditt! :)

Lenke til kommentar

I forhold til mitt (trådstarter) sitt valg, så klarte jeg ikke denne gangen heller å holde meg 100% til budsjett..

 

Valget falt til slutt på Nikon D80-kit med 18-135 objektiv. Fikk tak i et som var helt nytt som skulle videreselges til kr. 6500,-. (Enten det, eller så får jeg Norges dyreste gråstein i posten i morgen...)

 

I mine øyne var det et alternativ det var verd å øke budsjettet med en tusenlapp for. Var i butikk og prøveholdt kameraet og sammenlignet med D40x og 400D så var det en helt annen verden for mine hender i alle fall.

 

Og etter hva jeg har skjønt, så vil jeg kunne øve meg opp til en rimelig erfaren fotograf før jeg savner noe med det kameraet.

 

Vet ikke hva andre synes..

 

J

Lenke til kommentar
Er nok ingen dum tanke det der. En kjapp titt i prisguiden sier at et D80 fra butikk med 18-135 kommer på 8000kr + frakt, så det var nok et godt kjøp i seg selv også. :)

 

Jepp, det er riktig det. Har også funnet det i en Fotoknudsenbutikk til 7999,-. (Tror gubben i butikken ble litt skuffet da han, etter 20 min med inngående forklaring om det meste omkring kameraet, innså at jeg faktisk ikke skulle ha det. Thats life..)

 

J

Lenke til kommentar
Tror gubben i butikken ble litt skuffet da han, etter 20 min med inngående forklaring om det meste omkring kameraet, innså at jeg faktisk ikke skulle ha det. Thats life..)
Du hadde med andre ord bestemt deg for ikke å kjøpe det i en vanlig butikk. og gikk allikevel innom en? Jeg vil nær likestille det med svindel å bruke 20 minutter av en butikks tid for så å kjøpe det på nettet. Ihvertfall hvis man har bestemt seg for å gjøre det i utgangspunktet. Å gå i forskjellige butikker, for så å kjøpe i butikk, er greit. Men man benytter ikke godene med å melke butikkene for service, for så å spare noen hundrelapper på et nettkjøp. Det er normal folkeskikk.

 

Du tenkte ikke på at det faktisk er en GRUNN til at det er dyrere i butikk enn på nett da? Lokaler, utstillingsmodeller, personlig service osv... Jaja, du er ikke alene. Mange uærlige folk der ute. Jeg blir ikke skuffet når jeg møter på folk som deg, for ettersom det skjer ganske ofte, så blir jeg heller forbanna (men det er noe man selvsagt må skjule).

 

Enkelte går innom butikker for å spørre og grave om alt mulig bare fordi de kjeder seg, uten planer om å kjøpe noe som helst... det synes jeg også blir feil.

 

Måtte bare si det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...