Gå til innhold

Kamera- / Kitbudsjett på kr. 5500,- Trenger hjelp til å anvende disse mest fornuftig...


Anbefalte innlegg

Jeg er litt enig med Super8, men helt så bastant er jeg ikke. Det skyldes kanskje at min erfaring med butikksalg stammer fra den tiden jeg solgte mellomklasse og highend-hifi på åttitallet. Nettet var ingen konkurrent, men det fantes en del gråimport likevel.

 

En fotobutikk skal være et sted der man kan møtes for å prate teknikk med betjening og andre kunder, slik det pleide å være på gamle Ur & Foto og Daae Foto i Bergen før i tiden. Det er likevel viktig at man ikke kaster bort tiden som en ekspeditør kunne bruke til å tjene penger, for uten penger forsvinner jo butikken til slutt. For at ikke slike fysiske miljøer skal forsvinne helt så må vi kunder respektere deres behov for å tjene penger også, slik at teknisk koseprat ikke tar form som salgssamtaler. Da kan en selger med god samvittighet forlate samtalen for å betjene er faktisk kunde. Vær heller ærlig, og ikke lat som om du skal kjøpe noe. De fleste liker å prate om fotoutstyr, men alt til sin tid, og alt i sitt omfang.

 

Hvis vi kan respektere at noen ønsker å prate teknikk for å finne ut av ting, uten at det nødvendigvis betyr salg, så er vi kommet langt i forholdet mellom butikk og potensiell kunde. Det ansvaret ligger på betjeningen i butikken. Det fordrer at den de prater med er ærlig i sine hensikter. Hvis ikke fører det til at f.eks. Afseth føler seg missbrukt, fordi han hadde hatt behov for å tjene litt penger også.

 

Jeg synes det er litt kynisk hvis man ikke forstår Super8 i hans frustrasjon, for hans "korstog" er faktisk til kundenes beste på lang sikt. Det er klart han blir frustrert når han til stadighet leser at folk kun bruker butikker som showroom, og foretar handelen på nettet. I tilfellet med butikken han jobber i så er det nok slik at har man sjekket dens priser, så er det langt fra sikkert at handelen foregår på nettet i ettertid. Likevel er hans irritasjon berettiget i kollegialitet med andre butikker som ikke er like konkurransedyktige, fordi på mindre steder enn Oslo og Bergen så trenger man også butikker.

 

Jeg vil oppfordre folk til å i alle fall gjøre litt for å bevare faghandelene i Norge. Sparer du kun et par hundre på rundt 3000 synes jeg man skal bruke de ekstra pengene på å handle i butikk, rett og slett for å støtte opp om det tilbudet de gir oss, samt for å støtte opp om verdifulle arbeidsplasser.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du hadde med andre ord bestemt deg for ikke å kjøpe det i en vanlig butikk. og gikk allikevel innom en? Jeg vil nær likestille det med svindel å bruke 20 minutter av en butikks tid for så å kjøpe det på nettet. Ihvertfall hvis man har bestemt seg for å gjøre det i utgangspunktet.

 

Wow, Super8,

I know you as a very reasonable and very service minded person, therfore I`m quite shocked when I read your posting...

 

Of course, it is nicer if people come to our shops for buying something, but don`t we have to calculate the long term relationship and not only the fast sale? I`m very happy when I see our shops full with people, regardless if they buy today or maybe later or maybe never. As long as I have people in the shop, I have the chance to sell something. Ther`s also a lot of impulse buying. Somebody comes because of a camera (that s/he maybe buys elswhere) but buys a tripod or a bag or just remembers the shop in a nice way and returns later (after having bought the camera elsewhere) with pictures for fremkalling or accessories or whatever.

 

If you don`t like those customers in your shop, no problem, you can send them straight to us :-)

 

Stephan

 

PS: I`m sure you did not really mean what you wrote, you are not a "Buy-or-leave-the-shop-selger"...

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar

Jeg for min del synes at mer handel over nettet er en trussel for vårt sosiale samfunn også. Det finnes mange som ikke har tilgang til nett grunnet økonomi eller andre årsaker, men som likevel kan ha spart opp nok penger til å kjøpe seg et kamera, eller hva det skulle være. I vårt vellykkede samfunn er det blitt slik at vi med jobb fullstendig glemmer at det finnes veldig mange på lav trygd som sliter for å følge med, og som ikke er teknisk nok til å få til det med netthandel. Det vet jeg fordi opplæring av eldre i bruk av IT er en av de tingene jeg jobber med til daglig. Mange forbrukere havner utenfor og føler avmakt i forhold til at stadig mer foregår på nettet. Mange steder finnes det for eksempel ikke reisebyråer lenger, noe som er tragisk for de som har vanskelig for å forholde seg til den moderne måten å kjøpe reiser på.

 

Vi som er så ressurssterke at vi sitter her på nettet og diskuterer netthandel må ikke bli så avstumpede at vi ikke har empati til å forstå andre enn sine egne, og sine egnes, behov og muligheter. Etter å ha studert noen av dagsavisenes diskusjonsfora så forstår jeg at empati er umoderne, men siden vi på akam også liker fastoptikk og film så håper jeg at vi ikke er blitt så moderne her enda.

Lenke til kommentar

Sterkt sakt Super8.

 

Jeg er av meningen, at er butikken 4-500kr+ dyrere enn nett handler jeg det ikke der, så med meg bestemmer jo butikken selv.

+'et med butikk er at jeg kan få varen i handa samme dagen, det betaler jeg litt for, men ikke for mye.

 

Service spiller også en viktig rolle, om selgern får meg til og "trives" i butikken, skal du ikke se bort i fra at det blir som JPstoney nevner, at man handler små ting eller kansje noe større seinere.

 

Nå har det seg sånn at jeg har ganske laber erfaring, med selgere som vet hva de snakker om, så har ikke den følelsen av at jeg "lærer" mye av og snakke med selgern dessverre da.

 

Dette er ikke basert på foto erfaringer, men alt mulig egentlig.

 

Men handler i butikk, om servicen er der og det ikke koster meg for mye mere enn om jeg hadde bestilt det på nett:)

Lenke til kommentar

Forbrukeren bestemmer markedet. Så enkelt er det.

 

Så og si alle har tilgang til nett i dag, hvertfall her i Norge. Og markedet i Norge er faktisk anderledes en markedet i f.eks zimbabwe....

 

Og er det mulighet for å tjene penger på ha en lokal sjappe i en avkrok i Norge, så finnes det noen som vil åpne den.

Lenke til kommentar
Tull og tøys.

 

La folk ha det kjøpsmønstret de ønsker. Markedet må tilpasse seg seg forbrukerne...

 

Det blir å holde kunstig liv i noe som ikke har livets rett...

 

støttes

 

We do not want that people buy in our shops for mercy. They shall buy because we compete and because they feel good to buy at our places both - in the shops or on our webpage ... for very different and individual reasons. The internet is not our enemy, but our allied. If we can`t deliver what customers want, we have to find another job...hard but true...

Lenke til kommentar
Wow, Super8,

I know you as a very reasonable and very service minded person, therfore I`m quite shocked when I read your posting...

Jeg må innrømme at jeg "tok i" for å få en reaksjon, for jeg mener det er greit med et fokus på dette. Ser ut som jeg lyktes :)

 

Det hender stadig at noen kommer innom og spør om å få ta og holde et par kamera. De sier at de har bestemt seg for å kjøpe på nettet, og så lenge de er ærlige, så er det helt greit. Da kan jeg la de holde aktuelle kamera mens jeg ekspederer andre, og hjelpe de innimellom. Har mange hyggelige samtaler med disse, fordi jeg allerede er klar over at jeg ikke får noe salg ut av de, og kan legge opp samtalen og min konsentrasjon om den kunden deretter.

 

Problemet kommer når butikken fylles opp av netthandlere, slik at faktiske kunder går videre fordi køen er for lang. Dette provoserer, når "netthandlerne" later som de skal gå ut fra butikken med en vare, slik at vi ikke tar oss tid til å hjelpe andre innimellom for å få køen litt kortere. Jeg jobber i en liten butikk, og er det noen folk der, så virker køen fort veldig lang. Én netthandler kan faktisk bety at vi mister 4-5 faktiske kunder (avhengig av hvor lenge de er der, og hvor mange det er der samtidig). I tillegg til at vi er små, ligger vi veldig sentralt. Mange bare "ser oss" og går tilfeldigvis innom, kanskje selv om de allerede har bestilt kamera. De nærmeste konkurrentene ligger mer bortgjemt, og får nok prosentmessig en større andel faktiske kunder fordi man gjerne "mener det" når man oppsøker de.

 

Det helt greit at en kunde går videre til en konkurrent, og bestemmer seg for å kjøpe der, så lenge det også er en vanlig butikk. Det er slik det alltid har vært, og skjerper konkurransen til det beste for kundene. Men nettet gjør det etterhvert til et problem, ettersom andelen som nå går ut etter å ha tatt på kamera, blir større enn før. Å konkurrere med nettet er også vanskelig, ettersom nettbutikker kan overleve med minimal fortjeneste. En butikk har MYE større utgifter.

 

Men det er klart, hvis man i ettertid bestemmer seg for å kjøpe på nett, og sjekket info i butikken i "god tro", så har jeg heller ikke noe mot det.

 

Selv om en av grunnen til mange fotobutikkers undergang er overgangen til digitale kamera, så er konkurransen fra netthandelen en annen. Kanskje hadde flere overlevd, om folk som kjøpte på nettet ikke ga et falskt inntrykk av mange kunder, noe som gjør at butikken må øke betjeningen selv om fortjeneste og omsetning går nedover. Kanskje blir kunden overrasket over service og pris (skjer stadig vekk), men selv om både pris og service er bedre, er det faktisk noen som velger å kjøpe på nett allikevel. Typisk de som ikke spør om pris, ettersom de automatisk forventer at det er dyrere i butikk.

En fotobutikk skal være et sted der man kan møtes for å prate teknikk med betjening og andre kunder, slik det pleide å være på gamle Ur & Foto og Daae Foto i Bergen før i tiden.

Ikke noe er hyggeligere enn en fotointeressert kunde som ønsker å snakke foto. Det er en av grunnene til at jeg trives i jobben min. Men det er ikke så hyggelig når en netthandler kommer for å "suge" informasjon ut av oss når vi kunne brukt tiden på å hjelpe faktiske kunder. Det er to VELDIG forskjelige ting.

Of course, it is nicer if people come to our shops for buying something, but don`t we have to calculate the long term relationship and not only the fast sale?

Jeg liker et slikt glansbilde om at kundene knytter seg til en fast butikk om man er der for å få informasjon om et kamera man senere kjøper på nettet, men mener det er delvis feil. Vi har flere faste kunder som alltid kjøper alt de skal ha hos oss, men de fleste som senere går og kjøper på nettet, er de som aldri kommer til å gjøre annet. Det totale tapet ved netthandlere er nok større, enn fortjenesten ved at noen får øynene opp for oss. De vi "skjønner" skal kjøpe på nett, er folk vi aldri har sett før, og aldri ser igjen dessverre.

 

I`m sure you did not really mean what you wrote, you are not a "Buy-or-leave-the-shop-selger"...
Det er stor forskjell å være irritert på de som har bestemt seg for å kjøpe på nett, og en "kjøp-eller-gå-selger". Jeg har som sagt ikke noe problem med at folk er innom uten å kjøpe, men jeg blir irritert når netthandlere bevisst bruker av vår tid uten å ha noen som helst misjon uten å misbruke vår kunnskap og service. Det er jo en grunn til at butikker ofte er dyrere enn nettet (selv om det ser ut til å være i ferd med å utjevne seg noe).
Lenke til kommentar
Så og si alle har tilgang til nett i dag, hvertfall her i Norge.

Når du først er der nede kan du rense ut loen, Øyvind. Her prater du mot bedre viten. Jeg tror ikke at du er uten sympati og empati, men at du er uten viten om hva du prater om. Uten å avsløre for mye av min jobb, så kan skrive at jeg er journalist med faglig vekt på juss, privatøkonomi, helse og sosial. Tilfellene av hvordan stadig flere blir fremmedgjort i forhold til samfunnet grunnet teknologi og de økonomiske kravene som teknologien stiller er urovekkende høyt. Der min målgruppe er de vellykkede som i stor grad nyter godt av den moderne tid, så hører det med til historien at de som faller utenfor min målgruppe er urovekkende mange. Det er ikke mye jeg kan gjøre med det, og må naturligvis forholde meg til at et er min målgruppe jeg jobber for.

 

Det er likevel trist når jeg leser slike ting som at så og si alle bla bla bla, når det ikke stemmer i praksis. Det finnes titusener uføre med gjeldsproblemer og lav trygd, og de får hverken opprettet nettforbindelse eller digital-tv. Utviklingen går fort, og hele tiden faller det noen av lasset. Hvis ikke det bekymrer deg at det som for oss er bekvemmeligheter er en faktor som ødelegger for mulighetene til de som er svakere stilt, så synes jeg alvorlig synd på deg og dine nærmeste. Man trenger ikke være medlem av Rødt for å føle avmakt og kvalme over hvordan det digitale forbrukersamfunnet skaper nye måter å tape i samfunnet på.

 

Beklager det lille utbruddet, men for en som til daglig jobber med å forholde seg til hvor vondt livet kan være på utsiden i egenskap av sin jobb, så blir man fort forbannet når folk forenkler samfunnet basert på sine egne sneve erfaringer, og som i total mangel på kunnskap avfeier en av de store sosiale utfordringenen velferdsamfunnet står ovenfor. Husk at alle uttalelser i media (som strengt tatt er det vi driver med her) potensielt kan skade noen, og er det ikke da like greit å holde kjeft om samfunnsforhold man ikke har noen forutsetning for å uttale seg om.

Lenke til kommentar

Jeg tar gjerne en tur innom en fotobutikk for å prøve utstyr og prate foto med betjeningen. Prøve utstyr fordi det er eneste realiserbare måte, og prate foto med betjeningen fordi du av og til kommer over en som ikke bare vet mye, men også driver med foto selv.

 

Keyen er i alle tilfeller å ikke kaste bort butikkens tid, med andre ord skal du ikke være i veien for kunder som faktisk trenger hjelp.

 

Men om det nesten ikke er folk i butikken i utgangspunktet, da er det i alle fall ikke noe problem.

 

Kan jeg kjøpe lokalt gjør jeg normalt det, dersom det er veldig mye å spare på å kjøpe over nettet, da gjør jeg det. Dersom jeg var i en slik situasjon at jeg kunne impulskjøpe fotoutstyr til flere tusenlapper, da hadde jeg nok ikke nølt med å kjøpe utstyr jeg hadde lyst på og hadde planlagt å kjøpe lenge i en butikk selv om prisen var høyere.

 

Men når det en gang er slik at jeg ikke kan bruke en tier uten å tenke meg veldig mye om, da må jeg prioritere. Jeg forsøker dog å vandre innom fotobutikker som er billige i utgangspunktet slik at et eventuelt kjøp i den aktuelle butikken blir mer sannsynlig.

 

:)

Lenke til kommentar
Tull og tøys.

 

La folk ha det kjøpsmønstret de ønsker. Markedet må tilpasse seg seg forbrukerne...

 

Det blir å holde kunstig liv i noe som ikke har livets rett...

Du har et poeng der, og jeg er ikke uenig i det på noen måte. Men det er mange som foretrekker å betale noen hundrelapper mer i en butikk av flere grunner, både pga. kjøpshjelp, man får varen der og da, lettere å reklamere på feil, man kan få hjelp senere og et stort antall andre grunner.

 

Det jeg er uenig i, er at om man ikke ønsker å betale disse kronene ekstra, så har man egentlig ikke rett til å utnytte en butikks service og kunnskap heller. Nå når prisene i butikk er i ferd med å nærme seg nettpriser, så er det desto større grunn til å støtte disse butikkene, både for sin egen del og butikkens. For hvis man plutselig en dag trenger et nytt minnekort eller en annen duppeditt der og da, så er det i dagens samfunn en sjanse for at du plutselig går rett inn i en klesbutikk der det før var en fotobutikk.

 

 

Foresten så starter vi straks en nettbutikk der jeg jobber. Vi har vært trege med å få det i gang, på grunn av at vi er få ansatte i utgangspunktet, men det kan bli spennende å se hvor mye fart det blir på den nettsiden i forhold til butikken. Jeg er ganske sikker på at Japan Photo ikke har så mye i mot at netthandlere går innom deres butikker nettopp fordi de har en nettbutikk selv, og mange kjøper nok nettopp derfra. Så kanskje vi får overtalt netthandlere til å vurdere vår nettbutikk? Da havner jo pengene samme sted uansett, og da blir det plutselig mye mer greit med netthandlere innom butikken. For DET er helt greit... så lenge nettbutikken og butikken er samme "sted", så må man ha lov til å spørre om hjelp i butikken før man kjøper.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Tror de fleste som yter service i en slik sammenheng tenker litt lenger enn bare hvert enkelt salg. Han har uansett etablert et godt inntrykk på en stille formiddag, og det er dermed gode muligheter for at jeg kommer innom neste gang jeg skal ha noe. Dessuten tror jeg ikke han ble så veldig skuffet, egentlig.

 

Men man går selvsagt ikke inn og sier: "Jeg skal ha en slik, er den bra?", for så å gå ut igjen etter en lengre samtale. Det sier seg selvsagt selv. Og det var heller ikke det jeg gjorde.

 

J

Lenke til kommentar

Tror det ligger mye "gratis" markedsføring i både egen og konkurrerende nettbutikker, for min egen del handler jeg en del både på nett og i butikk. Ved større investeringer sjekker jeg normalt produktene grundig på nettet før kjøp, men handler nesten alltid i butikk - selv om dette ofte kan være en del dyrere.

 

Blir dette da å misbruke nettbutikkens båndbredde siden jeg går i butikken og handler i stedet?

Lenke til kommentar
Tror det ligger mye "gratis" markedsføring i både egen og konkurrerende nettbutikker, for min egen del handler jeg en del både på nett og i butikk. Ved større investeringer sjekker jeg normalt produktene grundig på nettet før kjøp, men handler nesten alltid i butikk - selv om dette ofte kan være en del dyrere.

 

Blir dette da å misbruke nettbutikkens båndbredde siden jeg går i butikken og handler i stedet?

Hysterisk godt svart!! :D

Lenke til kommentar
Blir dette da å misbruke nettbutikkens båndbredde siden jeg går i butikken og handler i stedet?
En ekstremt dårlig sammenligning :) Det lille du bruker i båndbredde kan ikke på noen som helst måte motsvare kostnadene med å oppholde en ekspeditør i 15-20 minutter, og hvis andre kunder går på grunn av lang kø, så blir det direkte tapet straks mye større. Ingen logger av en nettbutikk bare fordi det går et sekund lenger å vente på at siden skal lastes fordi det er 10 stykker inne og sjekker produktet.

 

Skjønner ikke helt hvordan du fikk deg til å dra den sammenligningen, for den er rimelig fjern :)

 

Ellers får man stort sett mye mer grundig og ærlig informasjon i tester på nettet enn i nettbutikkenes til dels veldig tynne infosider om de forskjellige kameraene. De færreste sjekker nok noe annet enn pris på forskjellige nettsider før de kjøper et produkt.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...