Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rent kobber både til pluss og minus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noe for seg å ha ren kobberkabel både til + og - på batteriet? Tenker på SPL.

Grunnen er at jeg vurderer å sette et ekstra batteri bak, og ha biltemabetteriet som jeg bruker nå forran. Men egentlig så er det kansje lurere å sette det gode batteriet forran. Det vil mest sansynlig blir et Odyssey PC1500.

Hvis jeg alikevel bruker batteriet bak, så slipper jeg p bruke så tykk kabel til forsterkeren.

Noen som har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tenkte å legge en 25mm² kabel i tilleg til den jeg har nå. Det går vel greit å bruke to 25mm² kabler i steder for en 50mm²? Og jeg kan kjøre den gamle og den nye forsterkeren på samme kabel(bf0804 og usamp md2d)? Tenkte 150 amp sikring forran.

Det blir jo faenmeg svindyrt med 50mm² kabel.

Tenkte å legge 50mm²til sikring, og derfra til distibusjonsblokk og derfra to 25mm² bakover og der til distibusjonsblokk med en 25mm² ut og en 50mm².

ser nå at jeg har 21mm^2 kabel. Blir det store problemer hvis jeg legger en 25mm^2 i tillegg?

Endret av Dynejonas
Skrevet
Jeg tenkte å legge en 25mm² kabel i tilleg til den jeg har nå. Det går vel greit å bruke to 25mm² kabler i steder for en 50mm²? Og jeg kan kjøre den gamle og den nye forsterkeren på samme kabel(bf0804 og usamp md2d)? Tenkte 150 amp sikring forran.

Det blir jo faenmeg svindyrt med 50mm² kabel.

Tenkte å legge 50mm²til sikring, og derfra til distibusjonsblokk og derfra to 25mm² bakover og der til distibusjonsblokk med en 25mm² ut og en 50mm².

ser nå at jeg har 21mm^2 kabel. Blir det store problemer hvis jeg legger en 25mm^2 i tillegg?

Hvor tykke kabler du bruker betyr fint lite. Du er nødt til å skille batteriene fra hverandre elektrisk. Dvs at du må kjøpe en batteriskiller(el.noe). Det er egentlig to svære kraftdioder som hindrer bateriene i å lade hverandre ut. Det betyr igjen at batteriet bak kun får tilført strøm fra dynamoen og gir strøm videre til forsterkere bak, uten å kunne gi strøm til bilens elektriske utstyr.

Til det har du batteriet foran.

Batteriskilleren kobles mellom dynamoen og batteriene.

Skrevet
må man ha skillerele om man har 2 like batterier?

må ha 2 batterier den gangen jeg har råd til ett til

Ja! Det er absolutt å anbefale. Ryker det ene batteriet, vil det ta med det andre med seg i døden.

Skrevet

ok, eneste som er dum med skillerele er at det koster like mye som batteriet :S

men får vel bare sette igang å spare til det og

viste seg å være dyrt med bilstereo :!:

Skrevet

Jeg har hatt to batterier uten elektrisk skille over en lengre periode, og batteriene virker nå like fint enda?

Nå er ikke ekstrabatteriet et sånt "super-bilstereo-batteri" da, er bare et 100Ah batteri av litt bedre kvalitet.

Skrevet

Når du skriver SPL, så regner jeg med du mener å få mer trykk, og ikke at du lissom satser på dB-drag eller noe sånn...

Du må jo gjerne delta osv, ikke det jeg mener, men det å satse på dB-drag koster penger, men hvis du bare skal være med for gøy så kan du greit bruke det du har :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...