Gå til innhold

Kulturo: Nine Inch Nails slipper gratis nett-album


Anbefalte innlegg

Følger jo med endel ekstra da, og man har jo uansett ikke bruk for HD-versjonen ;)

Skal ikke gå inn på debatten om man hører forskjell på 16 vs. 24bit i en ABX-blindtest (de fleste hører ingen forskjell mellom looseless vs. 320kbps), men en 24bit versjon er myntet på audiofile og har kanskje ikke den fæle loudness effekten (= mindre dynamikk).

 

Nå vet jeg ikke om HD-versjonen av Ghost er tatt direkte fra masteren, men uansett hadde det vært fint med et slikt nedlastbart alternativ som ikke koster skjorta.

 

Det er sant, HD-utgaver har ofte hatt bedre masteringer enn "vanlig" utgave. Trist men sant burde jeg vel kanskje si.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rant coming up...

 

Noen andre som har hatt problemer med nedlastingen der? Prøvde nedlastingslinken jeg klarte å karre til meg, men står bare å venter på svar...

 

Jeg må si at pirat-torrents fortsatt er mer brukervennlig, skjønner ikke hvorfor de ikke bare setter opp en tracker med alle låtene, istedet for å kun tilby noe (en fjerdedel?) av musikken med kronglete e-post-godkjenning...

 

Alt i alt synes jeg dette virker som et halvhjertet, litt pysete forsøk/PR-stunt. Har vi ikke kommet såpass langt nå at vi kan forvente mer? Da alle limited edition-pakkene til $300 er utsolgt, er de redd for å tape penger? Vil de ikke få bra med inntekter fra konserter?

 

Ikke misforstå, jeg synes det er positivt at noen tenker "nytt", og det er sikkert skummelt å gå over fra den tradisjonelle forretningsmodellen til å dele ut musikk gratis på nettet, men er det ikke like greit å kjøre løpet fullt ut? Bedre å hoppe i det enn å krabbe i det?

Grunnen til at du ikke kunne laste ned var alt for stor trafikk på siden. På et tidspunkt tok de den til og med ned.

 

Nå har det seg slik at Trent selv har lastet opp alle 36 sporene på TPB, så man kan også velge om man vil betale for fullversjonen, noe som ikke er halvhjertet mener jeg. Angående limited edition boksen så har det seg slik at mange fans har lyst på den, noe som bekreftes av hvor fort den ble utsolgt. Det er jo heller ikke noe negativt i å tjene penger. Nå er ikke jeg den som kjøper CD-plater så ofte, men da Radiohead gav ut In Rainbows savnet jeg en fysisk CD (som forøvrig selges i butikkene nå). Derfor mener jeg det er bra at NIN tilbyr både nedlastning og fysiske CD'er i flere versjoner. Det skader hverken artistene eller forbrukerne.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar

Angående Radiohead - In Rainbows så er det ingen butikker/ nettsjapper som selger 2CD versjonen, jeg betalte ikke $80 (+ frakt, mva & fortolling) for å få tak i den.

 

Samme med Nine Inch Nails - Ghosts når den gjelder HD versjonen, driter i alt stasjet som de legger ved, jeg hadde ønsket den lovlig nedlastbar. Når jeg ikke får det som jeg vil så går jeg P2P veien, 635 kroner for Ghosts i HD my ass...

 

Svakt av både Radiohead og Nine Inch Nails :thumbdown: (de fikk uansett "bare" $5 av meg).

Lenke til kommentar
Grunnen til at du ikke kunne laste ned var alt for stor trafikk på siden. På et tidspunkt tok de den til og med ned.

Jepp, og det var egentlig poenget mitt. At det hadde vært bedre å legge ut en link til en tracker. Med torrent-nedlastning går det jo raskere jo flere som laster ned. (ihvertfall opp til et visst punkt)

 

Nå har det seg slik at Trent selv har lastet opp alle 36 sporene på TPB, så man kan også velge om man vil betale for fullversjonen, noe som ikke er halvhjertet mener jeg.

Dette var jeg ikke klar over. Det er jo selvfølgelig et supert tiltak, og helhjertet, så jeg tar tilbake det utsagnet. Selv om det hadde vært enda litt mer helhjertet å legge ut linken på hjemmesiden ;)

(Hvis det lå en link der, og jeg klarte å overse den, så er det bare å skyte meg. Er klar over at det passer dårlig å komme med kritikk når noen går i spissen for å gjøre ting bedre)

 

Angående limited edition boksen så har det seg slik at mange fans har lyst på den, noe som bekreftes av hvor fort den ble utsolgt. Det er jo heller ikke noe negativt i å tjene penger.

Kunne ikke vært mer enig. Det er kjempesmart å legge ut musikken gratis, og heller tjene penger på spesialutgaver, donasjoner o.l. På denne måten kan fans støtte artister etter evne, vilje og lyst.

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...