Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det noe som er feil med synet mitt?


NewGUY

Anbefalte innlegg

Jeg har merket igjennom hele siste skoleår at jeg fikk noen sorte prikker svevende i synsfeltet da jeg beveget blikket. Dette merket jeg særlig på formiddagen mens jeg hadde undervisning(særlig i matten, haha). Jeg trodde vel egentlig ikke at det var normalt, men gadd liksom ikke å bry meg om de sorte greiene som fløy foran øynene fra tid til annen. Og nå har jeg ikke det problemet lenger. For jeg ignorerte dem, og nå har jeg faktisk ikke det problemet lenger. :)

 

Kanskje du kan prøve å fokusere på noe annet en bitteliten stund og se om det bedrer seg?

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man plages av "fluene" så hjelper det med solbriller, og jo mørkere glass jo bedre, selvsagt. Det er også mulig å behandle det med laser hos noen svært få øyenleger (sikkert ingen i Norge), men hvis jeg har forstått det rett "skytes" de bare i stykker til mindre klumper, og det hele er ikke risikofritt.

Logisk nok, men det kan fort bli litt upraktisk med solbriller, særlig hvis man skal i en butikk eller på skolen.

 

Husker klassen så en film om politikken i Norge etter krigen. Da var det flere politikere i stortingssalen som satt med solbriller. Vi lo så vi skrek. Etterpå fortalte læreren vår at det skyldtes at flere av dem reagerte på det sterke lyset i salen, og at de dermed brukte solbriller.

 

:D

Lenke til kommentar
Hvis man plages av "fluene" så hjelper det med solbriller, og jo mørkere glass jo bedre, selvsagt. Det er også mulig å behandle det med laser hos noen svært få øyenleger (sikkert ingen i Norge), men hvis jeg har forstått det rett "skytes" de bare i stykker til mindre klumper, og det hele er ikke risikofritt.

 

En helt annen type partikkel er små sorte prikker, som er veldig små. Det har ingenting med det vi diskuterer her. Det er vanlig å ha. Kommer en slik weiss ring i synsfeltet så kan den fint dekke 10-20 cm på en flate som er bare 1 meter unna. Men som regel ligger de utenfor det en ser på og hjernen lærer seg til å filtrere de ut.

Lenke til kommentar
Gjest floaters

"Logisk nok, men det kan fort bli litt upraktisk med solbriller, særlig hvis man skal i en butikk eller på skolen."

 

Det er sant, innendørs blir det lite anvendelig, og er kanskje heller ikke så pop hos lærerne...

Men skal man bevege blikket mye slik at fluene virvles opp kan det være betraktelig mer behagelig, f.eks ved lengre bilkjøring i dagslys.

 

Her er et brukbart bilde av fenomenet, de søte små :), slik noen ser det.

De halvt gjennomsiktige cellerestene er ofte krøllete og avlange med et par runde "knutepunkter", og det er punktene som er mest synlige og minner om fluer når de flyter forbi i synsfeltet.

http://floaters.info/wp-content/uploads/2007/11/floaters.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...