Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det noe som er feil med synet mitt?


NewGUY

Anbefalte innlegg

Jeg har to "problemer" med synet mitt, som til tider kan være ganske irriterende, spesiellt er det irriterende når jeg sitter og skal nyte en film da det kan ødelegge bildekvaliteten ganske mye.

 

Om jeg ser mot en vegg eller en overflate av ett eller annet slag, enten det er ute på dagtid, inne mot en vegg, eller om jeg ser på en film, så ser jeg masse bittebittesmå røde, blå og grønne "forstyrrelser" eller "prikker". Når jeg f.eks. sitter og skriver dette så ser jeg ikke en hel hvit bakgrunn, men en hvit bakgrunn dekket av små fargede prikker. Jeg ser at bakgrunnen er hvit, men ser altså også disse forstyrrelsene i hvitfargen.

 

En annen ting jeg ser noen ganger når jeg har "saudestira", altså at jeg sitter og stirrer ut i løse lufta, er at jeg ser små bobler som flyter rundt i lufta.

 

Jeg har "perfekt" syn når det kommer til det å være nærsynt eller langsynt, så det har ingenting med det å gjøre.

 

Men er det vanlig å se disse tingene altså de små boblene og forstyrrelsene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm :hmm: Høres ut som pixelfeil.

*hehe*

 

Kan de boblene være imunforsvarets celler? Hørte at man kan se store objekter i blodbanen (uten fokus på de? How the hell? Ruler ut denne).. Men link nr 1 sier noe lignende...

 

Jeg har hatt dette jeg også. Men ikke det problemet med fargesynet ditt...

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

"Fargeforstyrrelsene" som jeg ser dekker (med dekker mener jeg ikke på samme måten som en duk dekker ett bord og gjør at en ikke ser bordet, men mer som om man legger en plastfolie over bordet, da ser en bordet, men mans er også plastfolien) hele overflaten, og ikke bare en prikk her og der, så tror ikke det har noen sammeheng med lommelegen spørsmålene, men boblene er noe som bare dukker opp av og til, så det kan virke som om det er det "mouches volantes" greiene han prater om.

Endret av NewGUY
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Mono_*

OJ.. det var det der morra mi hadde når hu fikk MS..

men det gjelder nok ikke deg.. du er for ung til å få en så alvorlig sykdom...

 

men dra til legen! er jo ikke bra å ha det sånn så lenge

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Hmm dette kan være så mangt. Bare ett spørsmål... du har vel ikke noen gang trippa på div hallusinogener? alltså LSD eller lignede. Vet disse stoffene kan gi langvarige synsforstyrrelser osv i noen mennesker.

 

En jeg kjenner ehhemm! har testa ut endel visjonsskapende substanser, og kan skrive under på at han har akkurat samme synsforstyrrelser. Er også leenge siden sist han Tura.

Forstyrrelsene går heldigvis ikke utover noe som helst i daglig livet, men de er der som en slags underholdning sier han hehe

Lenke til kommentar

Boblene du ser uti lufta er sånne "fluer" i synsfeltet som det står om i linkene til lommelegen lenger oppe.

 

Det andre fenomenet er igrunnen ganske vanlig, og må ignoreres for at det skal gå vekk igjen. Desto mer du ser på disse fargene desto mer kommer hjernens synssenter til å inbille seg at disse fargene skal være der. Synet til mennesker, hva angår farger, handler mye mer om opplevd syn enn hva synssansen i realiteten kan oppfange. Menneskets synssenter har også meget effektiv signalbehandling og støyreduksjon. Hvis du er uopplagt og trøtt fungerer synssenteret, og andre deler av hjernen, dårligere enn normalt. Det kan påvirke synet.

 

En annen ting som kan innvirke på opplevelsen av farger, er om du ikke har fått i deg nok A-vitamin. Dette påvirker synscellenes mulighet til å produsere retinal, en prosess som settes i gang når lysfotoner absorberes av fotopigmenter i synscellene, men som er avhengig av A-vitamin. Bl.a. gulrøtter inneholder mye A-vitamin, men normal, variert kost vil vanligvis gi nok A-vitamin.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Så! Jeg har hatt sånne flygende fluer rundt i synsfeltet en god stund nå.. det vil si 2-3 måneder. Begynner å bli ganske lei. Plager meg på jobb, og plager med når jeg er sosial. Mulig at dette ikke er hovedgrunnen til hva som plager meg, for jeg har vært inne i en ganske depressiv fase i samme tidsperiode. som kan ha utløst disse mouches volantes!

 

Men det jeg lurte på! var om noen har gode erfaringer for å bli kvitt disse fluene? Hvordan få fokus energien tilbake? og tankene vekk fra fluene og at de ødelegger livet..... noen erfaringer rundt det??

 

Har lest litt i diverse linker fra lommelegen og andre steder, og det står at folk har "gode erfaringer" med å ikke tenke på fluene. lettere sagt enn gjort, synes jeg!

 

kjør debatt!

Lenke til kommentar

Hvis det er noen trøst med fluer så går partiklene nesten aldri vekk, men det er mulig å leve med det. Det kan være et symptom på netthinneavløsning hvis det dukker opp mye fluer og tråder og noe som ligner på lynnedslag når en ser i mørket med noe foran øynene, derfor er det smart å gå til en øyelege å få undersøkt det, Gordon Brown er blind på ene øyet på grunn av dette, han spilte rugby når det skjedde, men det vanlige når det kommer sånne fluer er at glassvæska i øyet har løsnet noe som er ufarlig. Det er ganske uvanlig hos yngre mennesker og har gjerne sammenheng med medisinbruk, sport, støt, nikking av fotball eller lignende. Partiklene ligger som regel veldig tett ved netthinnen og er vanligvis umulig for en optiker eller øyelege å se de. Det med fargeforstyrrelsene kan komme av diabetes 2.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Gjest floaters

Hvis man plages av "fluene" så hjelper det med solbriller, og jo mørkere glass jo bedre, selvsagt. Det er også mulig å behandle det med laser hos noen svært få øyenleger (sikkert ingen i Norge), men hvis jeg har forstått det rett "skytes" de bare i stykker til mindre klumper, og det hele er ikke risikofritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...