Gå til innhold

Veien til medisinstudiet


Pus_1808

Anbefalte innlegg

De fleste kommer ikke rett inn på medisinstudiet fra videregående. Derfor må de som ønsker å studere medisin, ta opp ekstra fag.

 

Mitt spm til alle dere som studerer medisin: Hvordan kom dere inn? Hvilke fag tok dere?

Og til de som kom rett inn fra videregående: Hvilket karaktersnitt hadde dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en kompis som skal studere medisin. Han har et veldig bra snitt, i tillegg til fysikk, kjemi og matte, noe som gir han både realfagspoeng og fordypningspoeng. Likevel kommer han ikke rett inn på medisinstudiet, så han har valgt å ta et mellomår på universitetet, noe som gir han enda flere ekstapoeng. Han har et snitt på ca. 5, men med alle realfag- og fordypningspoengene + et år på universitetet kommer han inn på medisinstudiet på NTNU ;)

Lenke til kommentar
De fleste kommer ikke rett inn på medisinstudiet fra videregående. Derfor må de som ønsker å studere medisin, ta opp ekstra fag.

 

Mitt spm til alle dere som studerer medisin: Hvordan kom dere inn? Hvilke fag tok dere?

Og til de som kom rett inn fra videregående: Hvilket karaktersnitt hadde dere?

 

Samlet poeng over 2 år. Artigste jeg har gjort, bare fest og tull. Det finns så mange billige studiepoeng der ute at å samle er nesten like slitsomt som å ligge på sofaen og nappe løken.

 

Tok opp noen fag, men trengte heldigvis ikke så mange. Ellers vil jeg anbefale deg å se til de andre fakultetene enn UiO, om du ønsker å studere medisin. UiO ligger et godt stykke over NTNU, UiTø og UiB som ligger på ca. det samme inntakskravet. Studiene ved alle de norske fakultetene er gode og felles for alle er et ekstremt godt studiemiljø.

 

(Dette har altså ingenting mot UiO og gjøre, men at det vil være enklere å komme inn om du satser på noen av de andre studieplassene:) Ved forrige studmag undersøkelse lå trivselen på alle medisinstudiene i Norge med et snitt over eller i nærheten av 5 (1-6, 6 best) Jeg tror NTNU lå øverst.

 

Hvis du trenger ekstra poeng anbefaler jeg deg følgende:

- 2Bi og 3Bi. 2Bi _SKAL_ man få 6 i. Det bør være en enkel sak, om du får 5 vil jeg anbefale deg og prøve på nytt.

 

- Har du en 4er eller tilogmed en 5er fra noen av de myke fagene som ble avsluttet i 1.klasse eller 2.klasse (Geologi. øk.adm, Samfunnskunskap osv.) så anbefaler jeg deg å prøve å ta opp disse. Har du 3MX vil 2MX karakteren din være låst, det vet du sikkert. Å ta opp 3MX, 3FY og 3KJ krever ganske mye. Men har du 3/4 så bør du prøve å i det minste få dem opp på en 5er.

 

Husk, hvis du gidder å bruke 2 år, så trenger du ca. 5.1 -> 5.2 for å komme inn i Norge. Det er egentlig ikke så ille og det er noe jeg vil anbefale deg. Fra 2009 kommer det nye opptakskrav som vil senke poengsummen for å komme inn, men jeg tror ikke det vil gjøre så mye med karaktersnittet.

Lenke til kommentar

Til Reipar:

 

Kan du fortelle om hvilke emner du tok for å samle studiepoengene. Kan være kjekt å vite for en annen som skal studere..:)

 

 

Til Raijin

 

Å studere medisin i utlandet er uaktuelt for mange (pensumet foregår på engelsk), da det er vanskelig nok å studere medisin i selg selv.

 

 

Men noen som har peiling på om man må være faglig sterk i engelsk for å studere medisin i Norge? Vet at et semester ( det 9 i Oslo ) forgår på engelsk, men er det mulig å ta det på norsk? I så fall hvordan?

Lenke til kommentar

Jepp er klar over det. Vurderer selv et medisinstudium i Budapest. Bedre å begynne med en gang istedetfor å bruke to år på forberedelser.

 

Engelsk kan du jo. Nordmenn har et relativt høyt nivå når det gjelder engelsk-kunnskaper.

 

Og så er det jo en fet opplevelse å studere i utlandet. Norge har du bodd i hele livet!

Lenke til kommentar
Til Reipar:

 

Kan du fortelle om hvilke emner du tok for å samle studiepoengene. Kan være kjekt å vite for en annen som skal studere..:)

 

 

Til Raijin

 

Å studere medisin i utlandet er uaktuelt for mange (pensumet foregår på engelsk), da det er vanskelig nok å studere medisin i selg selv.

 

 

Men noen som har peiling på om man må være faglig sterk i engelsk for å studere medisin i Norge? Vet at et semester ( det 9 i Oslo ) forgår på engelsk, men er det mulig å ta det på norsk? I så fall hvordan?

 

Det begynner nok med engelsk mye tidligere enn som så. Allerede i første semester er det ei engelsk bok kalt "Human Biology" som definerer humanbiologipensumet. I andre semester går det bare i engelske bøker: Essential Cell Biology, Biochemistry og Genetics in Medicine. Det fortsetter nok slik ut studiet. Ang. 9. semester tror jeg det betyr at forelesningene der også foregår på engelsk.

 

Uansett blir man fort vandt med å lese engelsk. Det eneste som er litt morsomt er at man etter hvert begynner å bruke engelske uttrykk for veldig mye i mangel av norske ord.

Lenke til kommentar
Til Reipar:

 

Kan du fortelle om hvilke emner du tok for å samle studiepoengene. Kan være kjekt å vite for en annen som skal studere..:)

 

 

Til Raijin

 

Å studere medisin i utlandet er uaktuelt for mange (pensumet foregår på engelsk), da det er vanskelig nok å studere medisin i selg selv.

 

 

Men noen som har peiling på om man må være faglig sterk i engelsk for å studere medisin i Norge? Vet at et semester ( det 9 i Oslo ) forgår på engelsk, men er det mulig å ta det på norsk? I så fall hvordan?

 

Det begynner nok med engelsk mye tidligere enn som så. Allerede i første semester er det ei engelsk bok kalt "Human Biology" som definerer humanbiologipensumet. I andre semester går det bare i engelske bøker: Essential Cell Biology, Biochemistry og Genetics in Medicine. Det fortsetter nok slik ut studiet. Ang. 9. semester tror jeg det betyr at forelesningene der også foregår på engelsk.

 

Uansett blir man fort vandt med å lese engelsk. Det eneste som er litt morsomt er at man etter hvert begynner å bruke engelske uttrykk for veldig mye i mangel av norske ord.

 

 

Ok. Så det kan kanskje være lurt for de som ikke er veldig sterke i engelsk, å forbedre kunnskapene litt før man hiver seg inn på medisinstudiet. Noen som vet hvordan? Burde man forbedre engelskkarakteren fra videregående (fikk 3'er) hos en privatist, eller er det noen andre måter å gjøre det på (Forbedre sine engelskkunnskaper slik at det er til fordel for medisinstudiet/evt andre studier med engelsk litteratur)?

Lenke til kommentar
Jeg har en kompis som skal studere medisin. Han har et veldig bra snitt, i tillegg til fysikk, kjemi og matte, noe som gir han både realfagspoeng og fordypningspoeng. Likevel kommer han ikke rett inn på medisinstudiet, så han har valgt å ta et mellomår på universitetet, noe som gir han enda flere ekstapoeng. Han har et snitt på ca. 5, men med alle realfag- og fordypningspoengene + et år på universitetet kommer han inn på medisinstudiet på NTNU ;)
Et veldig bra snitt ligger vel mellom 5,5 og 6. Det skal ikke så fryktelig mye jobbing til for å havne på 5 i snitt. Lærere er ikke så forferdelig streng med 5'ere mens 6'ere kan sitte laangt inne. Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

9 semester er på engelsk, det er noe du ikke kan komme unna. Er ikke mulig å ta det semesteret på norsk.

 

Som noen over her sier, så er mye pensum på engelsk, jeg har dessuten hatt gruppelærere som bare har snakket engelsk. Men, det er så moro å studere medisin, og så givende, at slike småting ikke har noe å si. Og jo mer du leser på engelsk, desto flinkere blir du.

 

De fleste som ikke kommer rett inn på medisin bruker gjerne 1-2 år på å komme inn. Det gjelder bare å aldri miste håpet, og jobbe målrettet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
9 semester er på engelsk, det er noe du ikke kan komme unna. Er ikke mulig å ta det semesteret på norsk.

 

Som noen over her sier, så er mye pensum på engelsk, jeg har dessuten hatt gruppelærere som bare har snakket engelsk. Men, det er så moro å studere medisin, og så givende, at slike småting ikke har noe å si. Og jo mer du leser på engelsk, desto flinkere blir du.

 

De fleste som ikke kommer rett inn på medisin bruker gjerne 1-2 år på å komme inn. Det gjelder bare å aldri miste håpet, og jobbe målrettet.

Lykke til!

 

 

Jeg skal ikke miste håpet, såsant jeg ikke mister interrese for faget (og det har jeg liten tro på). Må nok ta opp en del fag, deriblant engelsk, fordi noen av karakterene fra videregående ikke er helt på topp (har bare fullført VG1, og har friår dette skoleåret. Skal starte på VG2 til høsten, hvis alt går etter planen..). Regner med å ta opp blant annet engelsken, for å heve snittet, men også fordi man tydeligvis trenger en del engelsk på medisinstudiet.

 

Sonja84: Kom du rett inn på medisinstudiet eller gikk det noen år før du kom inn? Hvis det siste, hva gjorde du?

Endret av Pus_1808
Lenke til kommentar

Jeg kom ikke rett inn på medisinstudiet. Så jeg tok opp noen fag som privatist, jeg hadde f.eks fordypning i bare to fag, og tok derfor fordypning i ett fag til. Jeg tok mange valgfag. Eksamen i valgfag er som regel muntlig, og de er som regel ganske enkle, derfor en enkel måte å dra opp snittet på. Dessuten studerte jeg to år på universitetet, tok fag tilsvarende 120 studiepoeng, dvs 12 ekstrapoeng. Men, systemet endres fra 2009, for da kommer man bare til å få 3 poeng for universitet uansett om du studerer 1 eller 2 år.

 

Jeg brukte to år på å komme inn, men det er verdt det. Miljøet her i Oslo er i hvert fall veldig bra.

Lenke til kommentar

Jeg vil studere i Oslo, og jeg vet selvsagt at det er det vanskligste stedet å komme inn (i Norge). Men jeg er litt hjemmekjær :blush: , vil ikke dra så altfor langt hjemmefra (Telemark)...

 

Kan jeg være så frekk å spørre om hvilke fag du tok opp og hvilke du studerte på universitet? Tenker på om det kan være relevante fag i forhold til studiet...

 

Takk for at du er så snill å svarer på mine spørsmål... :D

Endret av Pus_1808
Lenke til kommentar

Jeg tok opp en del fag, fordypning i samfunnsfag, forbedret karakteren i matte, kjemi og fysikk, av valgfag hadde jeg psykologi a og b, filosofi og litteratur.

 

På universitetet hadde jeg 3 psykologiemner, ex.phil, ex.fac, kjemi, matte og biologi. Kan velge hvilket som helst fag, trenger overhodet ikke ha noen relevans til medisin. Kan velge språk emner, eller litteratur emner eller kunsthistorie- you name it. Du må bare bestå emnene.

 

Ja, jeg tror det var alt.

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar

fordi de drar til utlandet.

 

De fleste som gjør det, gjør det pga pengene og statusen, ikke fordi de brenner for yrket. Eller er genuint intressert i medisin, eller ønsker å få den best mulige utdannelsen de kan få. Håper virkelig at det blir slutt på alle som drar til utlandet for å bli leger. Snart får vi en situasjon der vi får overflod av leger. Yrket som jeg elsker, blir dratt ned i søla...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...