Gå til innhold

Pump = Bedre trening?


-Eriksen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke nødvendigvis.

 

Enten kan du svare skikkelig eller la være å svare.

 

Det er lettere å få pump i biceps og triceps siden disse er små muskler og tåler ikke så mye som andre muskelgrupper. En annen grunn er at når du trener biceps og triceps så kjører du stortsett bare isolasjonsøvelser. Isolasjonsøvelser er øvelser som bare tar på en muskelgruppe uten at andre muskelgrupper er involvert.

 

Det betyr at når du kjører f.eks biceps så trener øvelsene omtrent bare biceps og det er ingen andre muskelgrupper som hjelper til. Kjører du f.eks benkpress for å trene bryst så tar triceps over slik at bryst ikke tar seg helt ut. De fleste brystøvelsene så er triceps også involvert som da brukes mer og mer når bryst begynner å bli sliten. Det samme gjelder når du kjører skuldre så er også triceps involvert og når du kjører rygg så er biceps og noenganger skuldre involvert.

 

For å få skikkelig pump i brystet foreslår jeg at du f.eks kjører først to sett med pec-deck. Ikke for tungt for du skal ha ca 10-15 reps her og holde veldig mye på tilbakeveien. For å få bedre pump så kjører du droppsett, altså når du er ferdig så tar du endel lettere og kjører nye 10-15 reps uten å ta pause imellom. Etter det kjører du to sett med kabelcross. Ikke ta for tungt her heller for i starten kjører du dem som flyes slik at du på tilbakeveien holder armene nesten strake ut på hver side av kroppen.

---LINK---

Kjør ca som det bare at du kan gjerne ha armene mer strake og gå litt lengre tilbake. Det er også viktig at du bruker mye lengre på tilbakeveien enn det han her gjør. Når det begynner å bli tungt så kjører du smalere og smalere helt til du kjører som smalbenk. Viktig å ikke gå over til smalt med engang men kjøre seg ut hele tiden og hele tiden ta så bredt man klarer. De siste reppene på smalt svir noe helt sinnsykt. Øvelsene etter dette vil omtrent svi uansett for nå har du tømt musklene temmelig mye allerede på kort tid.

 

Så kort sagt:

2 sett Pec deck 10-15 reps (hold veldig mye på tilbakeveien, droppsett hvis du vil at det skal svi mer)

2 sett Kabelcross 15-20 reps (veldig bredt i starten og gå smalere når du ikke klarer mer)

 

Når du får pump så strømmer blodet til musklene og musklene "skriker" etter å bygge seg større. Så når du får pump så har du veldig høy muskelrekruttering (muskelvekst). Likevel trener du hovedsaklig for å bli sterkere kjører du mer eksplosivt og færre reps og da er ikke pumpen så vanlig. Det har veldig med øvelsene å gjøre, noen øvelser er isolasjonsøvelser og derfor lettere å få pump.

 

Du kan få pump i alle muskelgrupper, handler bare om å kjøre riktig. I starten når du begynner å trene så gir omtrent alt pump, men likevel samme hvor lenge du trener så er det fullt mulig å få pump. Det handler bare om å litt kunnskap om hvordan musklene fungerer og derfor vite hvilken øvelser du skal kjøre. Men som sagt så er det forskjellig måter å trene på og en styrkeløfter trener ikke for å få pump mens en bodybuilder gjør det.

 

Jeg kan godt si hvordan du får pump i de andre musklene også, men foreslår at du prøver den metoden jeg foreslo først. For å få pump når du har trent endel kan ofte kreve at du klarer å presse deg for pumpen kommer etter at kroppen egentlig sier ifra at den ikke vil mer. Det skal også ikke være så veldig tungt for handler mer om å kunne presse seg maksimalt med mange reps. For å få muskelvekst skal det gjøre vondt og som jeg leste ett sted... "en vanlig person har ett helt annet begrep på hva smerte er enn en bodybuilder har". Som også mange sier "No pain, no gain!".

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Nei, men som sagt så kjenner jeg det godt i biceps og triceps. Spesielt i biceps etter 5 sett med stangcurl :p Kjennes ut som om det er like før den velter ut. Synes defor det er rart at jeg ikke merker det i bryst, da det der er like mange hjelpeøvelser der.

Endret av -Eriksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...