Gå til innhold

Diskusjonstråd for rimelige objektiv til Canon EOS serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen.

Har no bestilt EOS40D.

Det jeg lurte på er om noen kan hjelpe meg med valg av objektiv.

Kommer til å ta bilde ut i naturen og familiebilder.

Jeg er amatør så vil ikke kjøpe av dei dyreste(2000-3000kr).Kanskje litt mer.

Jeg vil kanskje kjøpe 2 stk til samme pris viss det er bedre.

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Hei alle sammen.

Har no bestilt EOS40D.

Det jeg lurte på er om noen kan hjelpe meg med valg av objektiv.

Kommer til å ta bilde ut i naturen og familiebilder.

Jeg er amatør så vil ikke kjøpe av dei dyreste(2000-3000kr).Kanskje litt mer.

Jeg vil kanskje kjøpe 2 stk til samme pris viss det er bedre.

 

Takker for alle svar

 

Hei! Gratulerer med kjøp av kamera :thumbup:

Kan du spesifisere deg litt mer?

Hva slags bilder har du lyst å ta? Landskap /ville dyr eller annet?

Vil du ta bilder innendørs uten stativ og uten blits?

 

Hiss

Lenke til kommentar
Det blir vel mest bilde av dyreliv, men vil heilt sikkert ta med meg kameraet å ta stemmningsbilder når jeg går tur og på jakt også.

innendørs blir det sikkert ikke brukt stativ. Det vil bli brukt til å ta bilde av barn og familie i naturlige situasjoner.

 

Takker for alle svar.

 

Det blir nok ganske vanskelig å finne et objektiv som både har stor fokallengde og som samtidig kan brukes innendørs uten blits/tripod. Og spesielt vanskelig blir det hvis barna dine beveger seg mye når bildet skal tas.

 

Hva slags dyr skal du knipse?

Lenke til kommentar

For å ta bilder av dyr trenger du et teleobjektiv.

 

Forstår det slik at du vil bruke rundt 2-3000 på objektiver tilsammen?

 

Vil isåfall anbefale følgende kombinasjon:

 

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

https://prisguiden.no/product.php?product_id=79163

 

Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS

https://prisguiden.no/product.php?productId=79164

 

Evt. kan du og gå for en superzoom ala

Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3

https://prisguiden.no/product.php?product_id=36965

 

Beste bildene får du nok i de fleste tilfeller med de to Canon-objektivene, men siste løsning er billigere samtidig som du slipper bytte objektiver. Kommer egentlig an på hva du foretrekker og hvilke ambisjoner du har.

 

Hva mener du egentlig med dyreliv? Er det ting i størrelsesorden elger vil 250 mm være mer enn nok. Er det derimot røyskatter o.l bør du nok opp på 400 mm.

Endret av magnusgl
Lenke til kommentar
Takk for hjelp Hiss

Det blir det meste av dyreliv. Ikke så masse av insekt.

kjøper gjerne 2 objektiv viss det blir vanskelig med et, men har ikke lyst å betale så masse mer en 3000 per stk.

 

Takker for svar

 

Bare hyggelig det ;)

Jeg er selv amatør og har desverre ikke så mye erfaring med andre objektiver en de jeg selv har i dag, men her har du et lyssterkt objektiv til innendørs bruk:

 

Canon EF 35mm f/2

 

Omtale her.

 

Hvis du kombinerer dette med 55-250mm'eren som magnusgl linker til så tror jeg du får en god kombo til en hyggelig pris.

Canon har noen enda mer lyssterke objektiver også:

 

Canon EF 50mm f/1.8 II

 

Canon EF 50mm f/1.4 USM

 

men disse er til gjengjeld 50mm (tilsvarer 80mm på et FF-kamera) som kanskje kan bli litt trangt innendørs. :hmm:

 

Hiss

Lenke til kommentar
Fastoptikk er digg, men skal det erstatte en normalzoom trenger en flere enn 1 objektiv. Med 35mm er en eksempelvis uten vidvinkel, hvilket fort kan bli frustrerende.

 

Ja sannt det, men tror det er en god løsning om han kan klare seg uten vidvinkel.

Eventuelt burde han droppe den lysterke fastoptikken og heller satse på en normalzoom 17/18-50mm dersom han skal holde seg til budsjettet (og kun to objektiver).

 

Hiss

Lenke til kommentar

Hehe, er fort gjort at budsjettet endrer seg.

 

I så tilfelle ville jeg vurdert en Tamron 17-50 f/2.8 istedenfor normalzoomen fra Canon. Evt. kan du kjøpe normalzoomen fra Canon og legge pengene i en enda bedre telezoom. Canon 70-200 f4.0L er og en sylskarp telezoom som du garantert kommer til å bli glad i. Topp kvalitet! Går og an å legge pengene i å få noe med lengre brennvidde, men her må nesten noen andre komme med anbefalinger.

Lenke til kommentar
Sitter her nå her nå ett museklikk unna å bestille EF 50mm f: 1,4 USM, og lurer på om det finnes en enste grunn til å ikke bestille det? Burde jeg heller kjøpe Sigma 30mm f: 1,4? Tar mest bilder ute, natur, landskap og bygninger.

 

Ut fra det du skriver du vil ta mest bilder av så vil det nok være bedre jo lavere brennvidde du har. Jeg har selv 50mm 1.4 og det er absolutt et bra objektiv, men det blir i trangeste laget innendørs; ikke så farlig for ditt bruk kanskje, men det er også alt for trangt utendørs til arkitektur(hvis du ikke har veeeldig god plass til å rygge da). Nå kan det være at 30mm på crop også ofte vil være for trangt til landskap og arkitektur, men isåfall vil 50mm være enda verre.

 

Jeg har ikke sigma 30mm selv, men jeg skal kjøpe denne har jeg bestemt meg for - så får jeg se hva som da skjer med 50mm'en. (En kollega hadde 30mm'eren tidligere og skryter den opp i skyene....)

 

Gå for sigmaen, men kjøp den helst i en Norsk butikk i tilfelle du får en som har fokusfeil.

Lenke til kommentar
Jeg har den telezoomen som magnusgl refererer til (dog med IS), og jeg er knallfornøyd :thumbup: og til jul skal jeg ha den tamronen :grin:

 

Husk at det er mulig å kjøpe brukt også, kan spare noen tusenlapper slik.

 

Hiss

Jeg har ikke funnet Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF) for Canon med IS :( ??

Finnes det? Hvis det er den linsa du snakker om da og IS står for antivibrasjon. :)

 

Arne M

Lenke til kommentar
@Vortex Surfer

 

Takker for svar! Har ett sigma 10-20mm og ett canon 24-105mm f4 L is usm som jeg også bruker. Men har har lest at fastobjektiv gir bedre bildekvalitet enn zoomobjektiver. Har jeg noe å hente her med ett fastobjektiv tror du?

 

Ptrooooooo! Her bør du bremse LBA'en litt (LensBuyingAddiction) :)

Hvis du allerede eier et über-krem-objektiv som Canon 24-105 f4 L IS :dribble: og i tillegg er dekket i vidvinkel-enden med sigma 10-20 så har du allerede det du trenger til ditt behov (utendørs, arkitektur/landskap).

 

Jeg tviler sterkt på at hverken 50mm 1.5 eller 30mm 1.4 kan matche bilde-kvaliteten du får med 24-105 L. Det eneste som er bedre med disse fast-objetivene er lysstyrken, men du har ikke bruk for f1.4 til ditt bruk - landskapsbilder på blender 1.4 bli litt rart, det samme gjelder for arkitektur-bilder.

 

Nei, kos deg med de objektivene du allerede har! :thumbup:

Lenke til kommentar
@Vortex Surfer

 

Takker for svar! Har ett sigma 10-20mm og ett canon 24-105mm f4 L is usm som jeg også bruker. Men har har lest at fastobjektiv gir bedre bildekvalitet enn zoomobjektiver. Har jeg noe å hente her med ett fastobjektiv tror du?

 

Ptrooooooo! Her bør du bremse LBA'en litt (LensBuyingAddiction) :)

Hvis du allerede eier et über-krem-objektiv som Canon 24-105 f4 L IS :dribble: og i tillegg er dekket i vidvinkel-enden med sigma 10-20 så har du allerede det du trenger til ditt behov (utendørs, arkitektur/landskap).

 

Jeg tviler sterkt på at hverken 50mm 1.5 eller 30mm 1.4 kan matche bilde-kvaliteten du får med 24-105 L. Det eneste som er bedre med disse fast-objetivene er lysstyrken, men du har ikke bruk for f1.4 til ditt bruk - landskapsbilder på blender 1.4 bli litt rart, det samme gjelder for arkitektur-bilder.

 

Nei, kos deg med de objektivene du allerede har! :thumbup:

 

 

Hehe...okei, må nok innrømme at jeg lider litt av LBA..hehe! ;)Pokker også, jeg som hadde så lyst å kjøpe no nytt til kameraet.. men du har iallefall spart meg noen tusen ikveld :D Har forøvrig sigma 70-200 f: 2,8, men det blir så lite brukte at jeg vurderer å selge det, ikke så mye å bruke det på her oppe i mørketida likevel.

Lenke til kommentar
Hehe...okei, må nok innrømme at jeg lider litt av LBA..hehe! ;)Pokker også, jeg som hadde så lyst å kjøpe no nytt til kameraet.. men du har iallefall spart meg noen tusen ikveld :D Har forøvrig sigma 70-200 f: 2,8, men det blir så lite brukte at jeg vurderer å selge det, ikke så mye å bruke det på her oppe i mørketida likevel.

 

:) Kan godt prøve å tipse om andre foto-greier å kjøpe da!

Jeg vet ikke om du har stativ, men hvis du ikke har så er det kjekt (et "must" når det er lite lys) til landskapsbilder (man kan klare seg uten med "gratis-løsninger" som poser fyllt med ris el.l. også da, men det er jo ikke like artig å lete seg frem til som et stativ; les foto-utstyr. Hvis man ikke vil slepe med seg for mye så kan en Gorillapod SLR Zoom være løsningen - en slik med et bra kulehode (aner ikke om det finnes - men sannsynligvis) vil være en liten, lett og fleksibel løsning. Evt stativ bør vel da også kombineres med en fjernutløser, enten kabel, eller trådløs IR eller radiosender - her finnes det jo mye billig på ebay...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...