Gå til innhold

Snustråden V5 (VIKTIG! Les førstpost!)


Heilage

Anbefalte innlegg

Velkommen til Snustråden V5!

 

 

Regler:

- Normal høflighet medfører trådens eksistens. Ingen utskjelling, ingen krangling om hva slags snustyper som er best og ingen former for fornærmende generaliseringer om snusere.

 

- Vanlige forumregler gjelder utenom ovenstående. Se retningslinjene for utvidet lesestoff rundt dette.

 

 

Om folk har anmeldelser de gjerne vil ha i førstepost, send PM til meg, så ordner jeg det. Det er fint om anmeldelsene allerede har gått gjennom språkvasken. ;)

 

Anmeldelser:

 

Ettan

 

Moget etterlyste anmeldelser, så jeg tenkte en godanmeldelse av Ettan ville være passende :-)

 

Ettan er en av de eldste snusene som fremdeles er på markedet, med gode 186 år bak seg. Den inneholder kun vann, salt og tobakk, som den eneste på markedet per i dag. Oppskriften har ikke vært endret siden 1822, så det er et lite stykke historie du putter under leppa, ikke noe drit.

 

 

Siden Ettan ikke inneholder noen smakstilsetninger er oppbevaring utrolig viktig. Snuser du Ettan fast smaker du om den er oppbevart riktig. Porsjon er best de to siste måneden før utløpsdato har jeg erfart, fersk Ettan smaker ikke like godt, så hvis du har vært i Sverige anbefaler jeg at du legger stokken din i kjøleskapet og kjøper noe annet godt mens den "modner".

 

Smak

 

Ettan har en utrolig god smak, og er helt særegen. Ren tobakksmak, rett og slett! :-) God Ettan kan kjennetegnes ved smålig hvite poser, riktig dato og ereksjon ved lukting. Smaker best hvis du klemmer den svakt sammen til den er ca. 2 mm tykk og legges på siden. Trykk på den med fingrene med jevne mellomrom så den renner. Dette anbefales på det sterkeste!!!

 

9/10 (Smaken på Ettan når den er perfekt er full score, men siden smaken er så forskjellig fra hver boks blir det 9).

 

Lukt

 

For å si det sånn, så er jeg underholdt i en time kun ved å lukte på den. Utrolig deilig lukt!

 

10/10!!!

 

Styrke

 

Hvis du bryr deg, kjøp Skrüf Stärk.

 

Generelt

 

Ettan, for meg, er en smakssnus. Jeg hadde snust den om den så var nikotinfri, for å si det sånn. Det er godiset mitt. Den er definisjonen på snus. Den er fullkommen.

 

Porsjon har er mye mer "direkte" smak enn løs. Desverre smaker ikke Ettan løs like mye som porsjon, så jeg snuser den ikke like mye. For å få en maksimal smaksopplevelse av løs burde du "lempe", som det visst heter her på forumet, og spise små smuler av den til den enten er borte eller tom for smak.

 

Konklusjon

 

For meg er det utenkelig å gi noe annet en 10/10 her og :-) Beste snusen som finnes, i mine øyne (leppe?).

10/10!

 

ETTANFUCKYEAH.jpg

 

 

Anmeldelse av General Løs

 

swm851.jpg

 

Utseende:

Som mange husker byttet General sin design for noen år siden og mange var småmisfornøyde med det nye designet. Jeg var en av disse, men får nå spise ordene mine. Nå som jeg er vandt med det nye designet har det gått opp for meg at det er et flott og tideløst design. En av de bedre designene på snusmarkedet.

8/10

 

Lukt:

General løs lukter snus. Lukten har ikke noen skikkelig særpreg, men er rund og helt grei. Lukten de fleste forbinder med snus er nok General-lukten.

6,5/10

 

Smak:

General løs har en av de bedre snussmakene på markedet. Smaken er ikke for bitter, for sur, for søt, eller for besk. God snussmak.

8,5/10

 

Konsistens:

Løssnusen til General har god konsistens og jeg ser på den som en av de bedre typer snus pga dette. Den er lett å bake, men likevel er den ikke falleferdig. Konsistensen og bakeevnen kan sammenlignes med Knox løs, selv om Knox mulig er hakket kvassere.

8,5/10

 

Effekt:

General løs er ingen sterk snus. Det er en fin snus om en skal sette seg i godstolen for å lese en bok eller se på tv. Nikotinsjokket er langt unna og distraherer ikke. Om det er denne styrken en ønsker er general kurant.

5/10

 

Total:

General løs er en god løsnus, dog ikke noe fast innslag her i heimen. Heller noe som blir kjøpt før fisketur eller grilling på stranden.

7,3/10

 

 

Anmeldelse av Knox Løs

 

knox-loose.jpg

 

Utseende:

Knox løs har et fint design på sine bokser. Designet stikker seg ikke ut blant mengden, men er stilfullt og fint.

8/10

 

Lukt:

Lukten til Knox løs er god. Sterkt og fin tobakkssmak, som passer godt til den mørke snusen.

10/10

 

Smak:

Knox har en litt grovere smak enn f.eks General løs, men den er veldig god og kraftig. Ikke like besk som broren Skruf løs.

9,5/10

 

Konsistens:

Konsistensen til Knox løs er litt grovere enn General løs, men bedre å bake. Fast og fin å forme, samt den holder seg slik den skal være under leppa. Når jeg tar ut en Knox løs har den samme form som den hadde da jeg satt den inn.

10/10

 

Effekt:

Knox er god og sterk snus. Akkurat hvor mye nikotin det er i denne snusen i forhold til N&J, Skruf sterk eller General sterk vet jeg ikke, men for meg kan den virke på samme nivå som N&J løs eller Skruf sterk løs.

9,5/10

 

Total:

Knox løs har klatret forbi mange snustyper i kampen om Nyhus sin gunst, og er for øyeblikket på toppen av løssnushaugen. I mine øyne finnes det ikke bedre løssnus enn Knox løs.

9,5/10

 

 

Anmeldelse av Kronan Porsjon

 

kronan-portion.jpg

 

Utseende:

Boksen til Kronan porsjon ser ut som en helt vanlig snusboks. Grønn med hvit skrift, ikke noe fansy i det heletatt. En helt grei boks.

6/10

 

Lukt:

Lukter tobakk, men ikke spesielt sterkt. Helt normal snuslukt.

6/10

 

Smak:

Smaker tobakk, heller ikke noe spesielt her. Er en billigsnus, så den har ingen nevneverdige tilsetningsstoffer.

6/10

 

Konsistens:

-

 

Effekt:

Styrker er ca. den samme som general porsjon. Helt grei styrke.

 

Total:

Helt grei snus med helt grei styrke til en god pris. Om en ikke er prippen, kan enhver snuselsker fint overleve på Kronan om det blir litt tynt med penger. Eller fordi en liker anonym snus uten masse mig blandet med tobakken.

6/10

 

 

swm891.jpg

 

 

Førsteintrykket: Boksen er svært kul spør du meg. Svært lik General Portion-boksen bare at det som er sølv der, er rødt/lilla på Maxi Portion. Som fleste general-bokser er den veldig stilren. Sort, sølv og lilla. En liten ulempe var at den lå på øverste hylle i kjølern, noe som gjorde at den lå veldig nære lampen som der igjen gjorde snusen litt varm. Men jeg skal ikke la det dømme snusen generelt da dette har noe å gjøre med den akutelle butikken. (8/10)

 

Lukt: Vel, den lukter snus. Det er ikke en slik lukt at jeg sitter å sniffer den, men så er det veldig få general-portioner jeg synes lukter veldig godt. Dog skal det sies at den lukter bedre enn General Portion. (5/10)

 

Smak: Smaken derimot helt grei, ikke noe spesielt ved den. Som regel viker jeg unna all portion da jeg for det meste snuser løs. Men her fant jeg virkelig en pose-snus som nærmer seg skruf portion Posen er svær, den smaker godt og renner omtrent like bra som general løs, noe jeg ikke liker. Dette er vel definitivt en av de beste pose-snusen jeg har smakt. Det skal sies at det bare er min mening. De fleste jeg kjenner synes den smaker dritt. Men smaken er forskjellig. (8/10)

 

Effekt: Jeg har snust en del, så det finnes ikke mye jeg kjenner effekt av lenger. Foreløpig opplever jeg bare effekt av Skruf Stärk portion. Men her fikk jeg fin effekt. Fikk mer effekt en vanlig general portion, men ikke så mye effekt at det går rundt for meg. Effekten er helt perfekt tilpasset mine behov ihvertfall! (9/10)

Utseende: 8/10

Lukt: 5/10

Smak: 8/10

Effekt: 9/10

Samlet: 7,5/10

 

 

 

Den perfekte snus og andre snusguider:

 

 

Nybegynner:

 

1. Gå i butikken og be om en iskald snus av typen General eller Grov Snus. Om du er i et tidlig stadie i "karrieren" er snustyper som Petterøe's Blå og Tiedemanns de letteste å bake, dog ikke de beste typene.

 

2. Bank boksen hardt i håndflaten et par ganger slik at snusen løsner. Dette er spesielt viktig for bokser som ikke er helt fulle.

 

3. Åpne den og plasser lokket under boksen som du holder stødig i venstrehånden. Ta så tommelfing, pekefing, langefing og ringfingeren ned i boksen og klem en del snus i sammen med høyrehånden.

 

4. Løft opp passende mengde snus og plasser det bak snusboksen i venstrehånden. Så bruker du høyrehånden til å lukke boksen å legge den i lommen, eventuelt et tryggere sted.

 

5. Press så snusen enda hardere sammen. Prøv å få med alt. Med tanke på at du bakte den litt i boksen først, vil den ikke flyte overalt (les: musematten). Fortsett denne prosessen til klumpen minner om en pyramide.

 

6. Har du tatt riktig mengde snus og bakt den passe fast, vil den ikke knuse når du med høyrehånden løfter den opp med de fingrene nevnt tidligere. Så bruker du tilsvarende fingrer på venstrehånden og begynner å trykke den hardt i sammen. Når du senere blir viderekommen vil du ikke bake den så hardt, da effekten har en tendens til å forsvinne litt under denne del av prosessen.

 

7. Har du gjort riktig nå, skal du ha fått noe som minner mer om en kule. Så plasserer du kulen mellom langefinger og tommel på høyrehånden. Pekefinger brukes til å støtte opp. Så tar du tilsvarende fingrer på venstrehånden og plasserer dem på snusen der det er "ledig plass".

 

8. Deretter bruker du venstrehånden og de fingrene jeg nevnte til å bevege den rundt og rundt mens du klemmer både med høyre- og venstrehånden. Deretter snur du den 180 grader (snusen har en tendens til å bli flatere på den siden du bruker tommelen til og vi ønsker balanse i verket), og fortsetter med samme prosess.

 

9. Når du har fått en fast masse, uten de mangfoldige (og fatale) sprekkene, sjekker du den for svakheter. Grunnen til det er at en nybegynner vil være mer følsom for snus i munnen enn de mer erfarne, derfor ønsker vi at den holder seg lik når du skal putte den inn under leppa.

 

10. De siste punktet går ut på å løfte den siden av leppene du er mest komfortabel med og plassere snusen så langt oppe så mulig, uten å presse. Du kan dytte den ytterligere opp med tungen, men prøv å hold deg unna denne vanen, da det forkorter prisens levetid.

 

Håper dette hjalp, gleden var på min side

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

Neste steg på veien mot den perfekte pris og egenskapen til å bake den gang på gang er følgende punkter:

 

Viderekommen:

 

1. Ettersom ukene går og man baker oftere, legger man ofte på seg noen (u)vaner. Jeg har for eksempel en tendens til å blåse på snusen mens jeg baker, for å få den fastere. Prøv å skaff deg selv konstruktive vaner og sett særpreg på bakingen din, så vil plutselig alle bomme en pris.

 

2. Når du har fått teken på punkt 5 over, ønsker du gjerne at akkurat dette skal gå fortere. Om du beveger innsiden av venstrehånden mens du bruker fingrene på høyrehånden, vil snusen hurtigere ta form og du slipper å uroe deg for abstinenser grunnet for treg baking.

 

3. Man kan droppe hele forrige punkt om man baker snusen fast nok i boksen, før man tar den ut. Hvis du klarer å presse den fast nok til at den ikke drysser, kan du med en gang begynne å la den ta form med fingrene, istedet for å bake den fastere først.

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

Inntaksmuligheter:

 

Det finnes mange måter å putte en snus i munnen på. Her er noen.

 

Standard: Løfte leppen med en hånd og stappe den inn med den andre.

 

En hånds: Har man stor leppe, kan man bare trykke opp snusen med en hånd og dytte den videre (om ønskelig) med tungen.

 

Tungen: Man kan også legge snusen rett på tungen (eller gjøre det enda mer spektakulært, ved å kaste den inn i munnen) og plassere den under leppa. Her anbefales det å ha bakt snusen i tønneform først.

 

Flatevarianten: Etter man har bakt, liker man å tørke av seg løs snus på hendene. Dette gjøres ofte etter man har tatt snusen under leppa, men av og til havner noen snuskorn inn i gapet og det er ikke alltid like gøy. Derfor kan man plassere snusen på en flate av typen bord eller pult foran seg. Tørke av seg på hendene, bøye hodet ned mot bordet og bare gape over snusen. Da fanger man den opp med tungen og gjør som i forrige punkt.

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

De forskjellige formene:

 

Sylinder/tønne: Den vanlig snusform. Tønnen er enten avrundet (er nok det beste) eller flat på begge kanter. Kanskje den beste formen, dog mange sliter med å få til denne.

 

Patron: En forbedret versjon av tønnen. Hvis man er vant til å bake tønner med flate kanter, er man kanskje også vant til at den knuser fra tid til annen. Dette er fordi leppen ikke er like slakk/stram over det hele. Hvis man er i en heftig diskusjon hender det at man strammer leppen, uten å være klar over det, og da vil den flate siden som er lengst borte fra strengen gjøre slik at hele snusen kan knuse. Dette kan unngås. Om man kombinerer de to tønnevariantene ved å bake den ene siden flat og den andre avrundet, vil snusen ikke ha noen svakhetspunkter (om man ser bort fra sprekkene som forekommer hos noen) og snusen vil ikke knuse under normale omstendigheter.

 

Kule: Jeg ser på dette som en nybegynner bakst. Man klarer simpelten ikke å bake den halvferdige kulen til en sylinder, så man velger å bake den helt rund i stedet. Dette går greit om man har stor leppe, men de fleste andre former er å foretrekke, selv om mye går på smak.

 

Pyramide: Jeg har opplevd at noen hopper over visse punkt i prosessen og nøyer seg med en heller uferdig pris. De baker en pyramide form inni neven (punkt 5 på "nybegynner") og stapper den opp. Snusen vil da forme seg selv og ha en større effekt. Den vil også svi litt mer, for dem som er nye, men det kommer seg etter hvert.

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

Tips og triks:

 

Prismaster: En nett liten sak som kan kjøpes på diverse tobakksforetninger for rundt 25 kr. For de som ikke vet hvordan denne fungerer, er det slik at man først velger størrelse på prisen, så trykker man den ned i boksen for å så stappe det opp under leppen. Denne anbefales ikke for dem som er redd for å få snus på tungen.

 

Bake-i-boks: Jeg vet ikke hvor kjent dette er, men det er i alle fall ganske genialt. Om man har en tom snusboks, en gammel porsjon er å foretrekke da denne ikke har gamle rester i seg. Man følger punkt 5 og 6 på "nybegynner". Deretter legger man den uferdige prisen nedi en tom boks. Merk; prisen må være relativt hard for at dette skal funke. Så tar man lokket på. Om lokket ikke vil på grunnet størrelsen på prisen, holder man det så nærme man klarer, uten å være borti. Så begynner man å bevege boksen slik at prisen følger kantene hele veien rundt. Begynn med en treg bevegelse, så fortsetter du kjappere og kjappere. Jo lengre du holder på, jo hardere blir den. N.B. Slike bakster kan ha konstruksjonssvakheter, men det får man bare leve med.

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

Undertegnedes anbefalinger:

 

General 50 g.: Snusen over alle snuser. En legende på markedet som nærmer seg 100-års jubileum (i underkant av 15 år til). En snus som er relativt lett å bake, dog ikke den letteste, renner ganske lite og smaker ikke så helt forferdelig på tungen som fersk.

 

Grov Snus: Ikke la deg lure av folk som sier at dette er REN snus (there is not such a thing). Den er nok den "reneste" av snusene, noe som gjør den til en av de kraftigste. Grovkornet, ergo litt vanskelig å bake, men en fryd å putte i munnen som ferdig pris.

 

Petterøe's Blå: Dette er nok fjortissene's favoritt. En snus med en dash peppermynte. Jeg vil nesten gå så langt som å kalle den frisk. Meget lett å bake, nesten som strandsand i forhold til de andre, og den renner tilnærmet ingenting.

 

Ettan: For meg virker dette som en blanding av General og Grov. Blir lei av den i lengden, men en boks i ny og ne er ikke å forakte.

 

Porsjon:

 

Catch porsjon: Lakrissnus som passer i de fleste anledninger. Ganske habil avkobling fra bakesnus og passer like godt i hverdag som til fest. Renner ikke. Merk; Denne blir du garantert lei av om du overdriver!

 

N.B. En boks porsjon inneholder 24 gram mot løssnusen's rundt 50 gram (varierer litt).

 

Styr unna disse:

 

General porsjon: Dette er nok den mest populære porsjonssnusen, noe som er utenfor min fatteevne. Ikke en anbefalt nybegynner snus. Den renner og smaker/lukter ikke bra. For de mer erfarne funker den greit.

 

Röda Lacket: Konsistensen er akkurat som leire og virkningen er ikke noe å skryte av.

 

Gustavus: Kjøp en boks og lukt på den eventuelt smak. Liker du den, så er du en av de få. Porsjonsvarianten er grei.

 

 

The Quick Bake Snus Guide!

 

 

 

BILDER OG ILLUSTRASJONER LIGGER I SPOILER MED BILDER UNDER HVER TEKST

 

Når man først skal bake seg en god å lengevarende snus.

Ta først hånden nedi snusboksen med pekefinger, F*uck you fingern og tommelen sånn at du får en klype

 

 

 

 

Ta så de tre fingrene nedi snusboksen, husk å riste litt på boksen først slik at du får lett tak.

 

 

 

 

Husk å presse inn snusen på siden av boksen, slik at det blir en trekant form.

(På dette tidspunktet er det mange som bare putter snusen rett opp i leppen, denne typen kalles lemping og er litt for de mer drevne snusere)

 

 

 

 

Ta så klypa som nevnt ovenfor pluss tommel og pekefinger og begynn å presse mot hverandre slik at man får en sylinder form.

 

 

 

 

Etterhvert med en liten bakestund vil du få den litt hardere og mer solid, noe ala dette:

 

 

 

 

 

Legg så snusen på tungen, husk å presse ut tungen litt så den blir litt brei.

Husk etterpå å presse opp snusen opp i leppen.

 

 

 

 

 

Etterpå kan du finjustere snusen opp i leppen ved å klemme litt utenpå leppen, også legge tungen opp i leppen der du presser litt på hver side.

Husk å nyte prisen!

 

Mvh. Iskall

 

 

 

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MVA. på 25% av det du har bestilt pluss en tollavgift på ca. 10% av totalen (inkl. MVA) svir nok litt i lommeboken. Pluss at om leverandøren må fortolle det, så kan du få et fortollingsgebyr av dem også. Nå opererer posten norge med "forenklet toll" på varer med en verdi under 1000 kroner, om jeg ikke tar fullstendig feil, så burde jo ikke være krise når det gjelder pris, derimot det faktum at snus er en restriksjonsvare er et større problem.

Lenke til kommentar
Flott med ny tråd. Takker for initiativet Heilage.

Nick (and Johnny) er en posesnus jeg anbefaler. Anbefaler også Ettan porsjon viss du liker ekstra sterk tobakk smak/lukt. Nick (and Johnny) har også en god del styrke.

 

Nick and Johnny er en god snus den, grei str. på posene, men den renner litt mye synes jeg...

Glemte selvfølgelig også ut Petterøes Blå løssnus som har en smak av mint. Ekstremt god å bake og ikke minst god smak og greit nikotin nivå.

Den god å bake? Da jeg hadde en boks med den, var det som å bake en håndfull med sand. =/

Lenke til kommentar
http://www.northerner.com/html/snus-S_elix...gy_portion.html er det nåken som har smakt denna? ommregna koster det berr 14,36 :dribble: nåken som veit om eg må betale toll på ein boks? eller om den selges her i norge?

 

Syns den smaker ganske digg. Lukta minner litt om noe slags energidrikk a la battery (men ikke helt det samme).

Posene ser litt snåle ut på fargen. Litt hvitere en vanlig general liksom. Fin størrelse på posene.

Effekten er sikkert på høyde med skruf sterk. Kan ikke si at jeg merket så mye til keffeinen , men jeg drikker mye kaffe og sånn så jeg er kanskje immun :)

Endret av frentix
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...