Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST]32 bits Vista finner bare 2 av 4GB RAM


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig 2 nye minne brikker. Først ville ikke PCen boote med 4GB ram, men det løste seg etter en BIOS oppdatering. Men da jeg kom inn i Windows står det fortsatt at jeg bare har 2GB ram. At jeg ikke kom til å finne 4GB var jeg klar over, men rundt 3GB burde da gå fint?

Både BIOS og CPU-Z sier at det er 4GB installert.

 

HK er Asus P5B.

Resten av specs står i profil.

 

EDIT: Burde kansje vært postet i minne delen av forumet? :roll:

Endret av Petter90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte nylig 2 nye minne brikker. Først ville ikke PCen boote med 4GB ram, men det løste seg etter en BIOS oppdatering. Men da jeg kom inn i Windows står det fortsatt at jeg bare har 2GB ram. At jeg ikke kom til å finne 4GB var jeg klar over, men rundt 3GB burde da gå fint?

Både BIOS og CPU-Z sier at det er 4GB installert.

 

HK er Asus P5B.

Resten av specs står i profil.

 

EDIT: Burde kansje vært postet i minne delen av forumet? :roll:

 

Windows 32bit bør kunne finne 2.91 GiB minne. Hørtes merkelig ut at du ikke får inn mer enn 2 blank? Kanskje en reinstallering av Windows er løsningen, og kanskje du bør gå for 64bit da.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte nylig 2 nye minne brikker. Først ville ikke PCen boote med 4GB ram, men det løste seg etter en BIOS oppdatering. Men da jeg kom inn i Windows står det fortsatt at jeg bare har 2GB ram. At jeg ikke kom til å finne 4GB var jeg klar over, men rundt 3GB burde da gå fint?

Både BIOS og CPU-Z sier at det er 4GB installert.

 

HK er Asus P5B.

Resten av specs står i profil.

 

EDIT: Burde kansje vært postet i minne delen av forumet? :roll:

 

Er en innstilling i BIOS du må justere litt...

Lenke til kommentar
-snip-

Er en innstilling i BIOS du må justere litt...

Hadde vært fint om utdypte det litt? Hvis det er "memory remapping" (tror det var det det het) du tenkte på så prøvde jeg det uten å merke noe forskjell

 

Som sagt over så støtter ikke 32bit vista mer enn ca 3GB. Hadde det selv i tankene da jeg anskaffet meg 3GB istedenfor 4.

Det er jeg klar over, men hvis jeg bruker 3x 1GB vil vel ikke dual channel virke og den ekstra ytelsen det gir er det lett verdt ei ekstra minnebrikke til 165kr.

Lenke til kommentar
-snip-

Er en innstilling i BIOS du må justere litt...

Hadde vært fint om utdypte det litt? Hvis det er "memory remapping" (tror det var det det het) du tenkte på så prøvde jeg det uten å merke noe forskjell

 

Som sagt over så støtter ikke 32bit vista mer enn ca 3GB. Hadde det selv i tankene da jeg anskaffet meg 3GB istedenfor 4.

Det er jeg klar over, men hvis jeg bruker 3x 1GB vil vel ikke dual channel virke og den ekstra ytelsen det gir er det lett verdt ei ekstra minnebrikke til 165kr.

 

Jepp...heter MEMORY REMAP FEATURE...den skal stå på DISABLE.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte nylig 2 nye minne brikker. Først ville ikke PCen boote med 4GB ram, men det løste seg etter en BIOS oppdatering. Men da jeg kom inn i Windows står det fortsatt at jeg bare har 2GB ram. At jeg ikke kom til å finne 4GB var jeg klar over, men rundt 3GB burde da gå fint?

Både BIOS og CPU-Z sier at det er 4GB installert.

 

HK er Asus P5B.

Resten av specs står i profil.

 

EDIT: Burde kansje vært postet i minne delen av forumet? :roll:

 

I profilen din står det at HK er P5N....which is it? P5B eller P5N?

Lenke til kommentar

Med systemet i signaturen, har jeg 2813 MB.

 

Jeg la inn en 256 MB minnebrikke i en eldre bærbar(som støtter 256), men da hadde jeg 133 MHz i stedet for 100MHz på rammen(PC-en takler bare 100 MHz).

 

Da kom det opp 128 MB i både bios og system information panel tingen. Det kan hende at hovedkortet ditt kun støtter for eksempel 533 MHz, mens du satt i 800 MHz? Bios skal egentlig stille ned til 533 da, men min gjorde ikke det, så kanskje ikke din gjør det heller?

Lenke til kommentar
Selv har jeg opplevd at mengden minne XP 32bit har funnet har variert mellom 2,49 til 3,5 GB, bare for å understreke at det varierer endel fra system til system :-)

 

Stemmer helt perfekt, det du sier her. Jeg har selv 4GB RAM i min maskin, og med 32bits OS blir 2.93GB detektert av systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...