Gå til innhold

Hvilke GPS programmer til N95 8GB


pierce007

Anbefalte innlegg

... er det noen som har prøvd topografiske kart 1.5000. jeg har selv nokia n82,, på forhånd takk for svar

 

Jeg regner med at du mener topografiske kart i målestokk 1:50000. Topo Classic-kartene ser ut til å fungere fint på min N82. De nyere Topo Pro-kartene fungerer greit, men noen av stedsnavnene vises feil. Stedsnavn vises som blå tekst på svart bakgrunn, men noen plasser vises kun den svarte bakgrunnen.

 

En ulempe med Garmin XT er at man ikke kan ha f.eks. bilkart og turkart installert på mobilen samtidig. På rene GPSer kan man legge inn flere typer kart samtidig, og skifte mellom dem på GPSen. Det fungerer ikke på min tlf. i hvert fall.

Endret av geir_a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjøpt stemmestyring til det innbygde programmet på min N95 8GB, men var ikke fornøyd så jeg kjøpte Wayfinder 7.0 som er mye bedre på det viktigste område: finne stedet du skal navigere til. Nokiaprogrammet har bedre grafikk, men nåt du slier med å finne mange vanlige steder blir det verdiløst. Man kan blant annet ikke søke etter f.eks en bensinstasjon i nærheten av et sted. Man kan heller ikke skru av stemmestyringen helt slik at handsfreen min muter radioen hele tiden. Forhåpentligvis er Nokia Maps 2.0 bedre.

Noen erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Jeg har brukt navigering på min N82 siden desember, og brukte den senest i dag.

 

Er dere helt sikker på at det koster ekstra penger å benytte seg av nokia sitt gps program?

 

Det koster selvsagt ikke et fnugg. Nokia sitt oppsett krever at du bruker netterket til å laste ned informasjon om feks kafeer i nærheten, men så lenge du har kartet på mobilen din, kan du skru av dette, og navigere så mye du ønsker gratis. Da bruker den jo kun gps og ikke nettverk generelt.

 

Får man lastet ned Garmin mobile på torrent forresten?

Lenke til kommentar

Hvordan legger jeg til kart med garmin sitt MapSource program? Får fram kartene som er kommet inn på tlf og har aktivert disse, men her er det bare england som er kommet med.

 

Når jeg søker etter sted i mapsource får jeg opp min egen gateadresse her hjemme osv, men finner ikke ut hvordan jeg får lagt over norske kart til mobilen.

Lenke til kommentar

Fant en løsning på hvordan man skal "slippe" å betale nokia for GPS bruk, hehe, veldig userøst, men funker.

 

Det har seg sånn at jeg har jobb telefon, her har de sperret forskjellige nummer, blant annet nummeret man skal betale til nokia via SMS, dvs at telefonen min ikke sender ut meldingene om at nokia skal trekke meg for penger, men minuset igjen er at det kommer opp en melding ca vært minutt om at meldingen ikke kunne bli sendt.. men funker om du har en som sitter å trykkker den vekk eller noe i den duren :p hehe har hjulpet meg i nødstivfeller.:p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Med nokia sitt program kan en fint søke fra hotel, transport, parkering osv i nærheten av der en befinner seg.

 

Tenkte å teste garmin sitt fra en kompis av meg, se om det er bedre enn hva nokia sitt program er.

 

Så noen nevnte at en kan få fotoboksvarsling på mobilen med garmin, noen som kan vise hvor dette finnes?

 

Jepp, du lager en mappe i "Garmin" mappe på minnekortet som du kaller POI. Oppdatert fotoboksfil kan du laste ned her: http://gps.no/mbbs2/forums/thread-view.asp...82&posts=82 Denne fila legger du bare inn i POI mappe og voilà

Lenke til kommentar

Det finnes 2 gratis programmer for mobil:

 

www.nav4all.com

Står at programmet supporterer N95, har ikke sjekket om det betyr støtte for bruk av innebygget GPS.

 

www.amazegps.com

Har prøvd det for lenge siden på en e65 og en holux236 GPS mottaker. Fungerte greit.

Lenke til kommentar
Med nokia sitt program kan en fint søke fra hotel, transport, parkering osv i nærheten av der en befinner seg.

 

Tenkte å teste garmin sitt fra en kompis av meg, se om det er bedre enn hva nokia sitt program er.

 

Så noen nevnte at en kan få fotoboksvarsling på mobilen med garmin, noen som kan vise hvor dette finnes?

 

Jepp, du lager en mappe i "Garmin" mappe på minnekortet som du kaller POI. Oppdatert fotoboksfil kan du laste ned her: http://gps.no/mbbs2/forums/thread-view.asp...82&posts=82 Denne fila legger du bare inn i POI mappe og voilà

 

Eller så kan man gå inn i Garmin Mobile XT, velge verktøy, Garmin Online også Fotobokser. Der kan du laste ned fotoboksoppdateringer. :)

Lenke til kommentar
... er det noen som har prøvd topografiske kart 1.5000. jeg har selv nokia n82,, på forhånd takk for svar

 

Jeg regner med at du mener topografiske kart i målestokk 1:50000. Topo Classic-kartene ser ut til å fungere fint på min N82. De nyere Topo Pro-kartene fungerer greit, men noen av stedsnavnene vises feil. Stedsnavn vises som blå tekst på svart bakgrunn, men noen plasser vises kun den svarte bakgrunnen.

 

En ulempe med Garmin XT er at man ikke kan ha f.eks. bilkart og turkart installert på mobilen samtidig. På rene GPSer kan man legge inn flere typer kart samtidig, og skifte mellom dem på GPSen. Det fungerer ikke på min tlf. i hvert fall.

 

Det går fint å ha flere karter på mobilen samtidig.

 

Det man må gjøre er å endre på filnavnet på kartfila.

 

Når man legger inn et nytt kart vil den få samme navnet hver gang.

 

Men om man endrer navnet på det første kartet (på mobilen), så vil neste kart igjen få standard navnet.

 

Eks: how to enable multiple maps, just rename the maps according

 

Map 1 - gmapprom.img with gmapprom.unl (stored on phone)

Map 2 - gmapsupp.img with gmapsupp.unl

Map 3 - gmapsup2.img with gmapsup2.unl

Lenke til kommentar

Oyoy. Her var det mange ukorrekte opplysninger blandt mange riktige. La meg klargjøre litt her:

 

1. I Nokia sitt GPS program er kartene gratis. Du velger selv om telefonen skal hente kart via det mobile nettverket eller om du vil laste dem fra en pc. Kartene i seg selv er gratis men pass på datatrafikken om du laster kart via det mobile nettverket. Om du vil laste kartene fra pc bruker du nokias program "Map uploader"

 

2. I Nokia sitt GPS program vil du kunne se HVOR du er gratis. Du må derimot betale om du skal ha programmet til å navigere deg frem til destinasjonen. Dette gjøres via sms eller i butikk og er tidsbegrenset. Min mening er at GPS´en i N95 ikke kan måle seg med en dedikert GPS og navigasjon med N95 fører til større grad av frustrasjon enn løsning. Det er kjekt å ha kartene (merk at du kan bruke kartene på alle Nokias profftelefoner uten GPS...kjekt!) i lomma, men som navigatør er den mer som en leke å oppfatte.

 

3. Du skal kunne søke etter bensinstasjoner og adresser i Nokias program. Dette er derimot relativt. Jeg finner for eksempel IKKE min egen adresse, nærmeste bensinstasjon eller butikken rett nedi gata.

 

3. Hos dedikerte GPS´er er det meste motsatt. (tomtom, garmin osv) Kartene koster penger men navigasjon er gratis. I tillegg er brukervennligheten mye høyere og kartene ofte bedre. Disse enhetene er bygd for navigasjon.

 

4. Skal du ha mobiltelefon og GPS i samme enhet bør du heller se nærmere på windowsbaserte telefoner (HTC?) Her følger TomTom med gratis, du får ett valgfritt kart gratis, du har trykkfølsom skjerm (tenk bil) og sist men ikke minst er navigasjonen selvfølgelig gratis. Kartene er bedre, søkefunksjonene fungerer og alt i alt kan disse konkurrere med dedikerte GPS.

 

5. Ikke kjøp N95 pga GPS. Her er GPS`en bare en fin liten bonus. Kjøp N95 pga kamera og multimediafunksjoner.

 

Håper dette hjalp.

 

Mvh Danieln

Endret av theDaniel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Oyoy. Her var det mange ukorrekte opplysninger blandt mange riktige. La meg klargjøre litt her:

 

1. I Nokia sitt GPS program er kartene gratis. Du velger selv om telefonen skal hente kart via det mobile nettverket eller om du vil laste dem fra en pc. Kartene i seg selv er gratis men pass på datatrafikken om du laster kart via det mobile nettverket. Om du vil laste kartene fra pc bruker du nokias program "Map uploader"

 

2. I Nokia sitt GPS program vil du kunne se HVOR du er gratis. Du må derimot betale om du skal ha programmet til å navigere deg frem til destinasjonen. Dette gjøres via sms eller i butikk og er tidsbegrenset. Min mening er at GPS´en i N95 ikke kan måle seg med en dedikert GPS og navigasjon med N95 fører til større grad av frustrasjon enn løsning. Det er kjekt å ha kartene (merk at du kan bruke kartene på alle Nokias profftelefoner uten GPS...kjekt!) i lomma, men som navigatør er den mer som en leke å oppfatte.

 

3. Du skal kunne søke etter bensinstasjoner og adresser i Nokias program. Dette er derimot relativt. Jeg finner for eksempel IKKE min egen adresse, nærmeste bensinstasjon eller butikken rett nedi gata.

 

3. Hos dedikerte GPS´er er det meste motsatt. (tomtom, garmin osv) Kartene koster penger men navigasjon er gratis. I tillegg er brukervennligheten mye høyere og kartene ofte bedre. Disse enhetene er bygd for navigasjon.

 

4. Skal du ha mobiltelefon og GPS i samme enhet bør du heller se nærmere på windowsbaserte telefoner (HTC?) Her følger TomTom med gratis, du får ett valgfritt kart gratis, du har trykkfølsom skjerm (tenk bil) og sist men ikke minst er navigasjonen selvfølgelig gratis. Kartene er bedre, søkefunksjonene fungerer og alt i alt kan disse konkurrere med dedikerte GPS.

 

5. Ikke kjøp N95 pga GPS. Her er GPS`en bare en fin liten bonus. Kjøp N95 pga kamera og multimediafunksjoner.

 

Håper dette hjalp.

 

Mvh Danieln

 

 

Jeg er overhodet ikke enig i at N95 som gps enhet bare er en leke. Den fungerer helt perfekt hver eneste gang jeg har behov for navigering, og jeg har aldri hatt problem med å søke fram adresse. Den er dessuten rask til å kalkulere ruter samt rekalkulere om du har kjørt feil. For deg som trenger navigering innimellom er den perfekt....

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...