Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kviser på ryggen. Noe å gjøre?


olopolo

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Det er ganske sant... Er veldig farlig med litt for mye solarium. Er nesten altfor mange tilfeller det skjer... Og som jeg har lest før, sol/solarium på arr gjør at arrene blir mørkere, eller gror litt mer fast.

 

Arr skal helst ikke ha sol på seg som du sier ja, spesielt om man for eksempel har fjernet en føflekk. Arrene kan også bli større av solariumsbruk.

Lenke til kommentar

Ettersom eg erfarer, er det ikkje berre det at du klorer og klyp på dei djupe røde kvisene som oftast befinn seg på ryggpartiet som dannar arr. Eg har i sammen med mi kjære mor utvikla ein teori på at dersom ei kvise blir liggande under hudoverflata di lenge nok dannar ho seg ei grop, som gjer at du får arr. Eg har også merka i praksis at dette skjer. Eg anbefalar deg altså ikkje å klype ut desse. Eg har ikkje funne ei solid løysing på å unngå arr, men det kan vere at eg er utsatt for ein spessielt kraftig type acne som dannar seg arr uansett faen...

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anonym_*

I følge min hudlege er det kun en ting som hjelper mot kviser andre steder enn i ansiktet, og det er systemiske kvisemidler/medikamenter. Salver, kremer, såper eller annet som smøres direkte på vil ikke ha tilfredstilende effekt.

 

At et middel er systemisk vil si at det tas gjennom munnen og at hele "systemet"(kroppen) får tilført stoffet. Av systemiske midler som kan nevnes er tetracyclin (antibiotika) og isotretionin (roaccutan). Roaccutan er det eneste kjente stoffet som har en bevist og varig effekt mot kviser per dags dato. De aller fleste som bruker dette blir kvitt kviseproblemet sitt.

Roaccutan kan skrives ut av leger som er eksperter på hudsykdommer (altså hudleger), og er et medikament med veldig mange bivirkninger, og som er relativt omstridt.

Hvis du ønsker å prøve roaccutan, be fastlegen din om å henvise deg til en hudlege. Eventuelt kan du oppsøke et privat legesenter med hudlege uten henvisning (f.eks. Volvat i Oslo).

Lenke til kommentar

Roaccutan funket mot kviser i mitt tilfelle for flere år siden da jeg var skikkelig plaget med det. Disse pillene bør i grunn være siste utvei pga ganske heftige bivirkninger og ikke minst prisen man må betale for pillene, brukerveiledningen vil bekrefte det.

 

Mulig jeg slapp billig unna, jeg vet ikke, men jeg hadde knusktørr leppe og hud hele perioden jeg spiste disse pillene. Høres kanskje ikke så ille ut på papiret, men det gikk flere lypsyler i uka for å si det sånn pluss en litt mer spesiell fuktighetskrem som var av det litt fetere slaget. Jeg bor nordpå så sollys er ikke noe problem akkurat nå, men hvis man er på denne kuren så burde man unngå direkte sollys så det er jo verdt å tenke på hvis man bor sør for polarsirkelen. Alkohol er heller ikke anbefalt, bare for å ha det sagt.

Lenke til kommentar
I følge min hudlege er det kun en ting som hjelper mot kviser andre steder enn i ansiktet, og det er systemiske kvisemidler/medikamenter. Salver, kremer, såper eller annet som smøres direkte på vil ikke ha tilfredstilende effekt.

 

At et middel er systemisk vil si at det tas gjennom munnen og at hele "systemet"(kroppen) får tilført stoffet. Av systemiske midler som kan nevnes er tetracyclin (antibiotika) og isotretionin (roaccutan). Roaccutan er det eneste kjente stoffet som har en bevist og varig effekt mot kviser per dags dato. De aller fleste som bruker dette blir kvitt kviseproblemet sitt.

Roaccutan kan skrives ut av leger som er eksperter på hudsykdommer (altså hudleger), og er et medikament med veldig mange bivirkninger, og som er relativt omstridt.

Hvis du ønsker å prøve roaccutan, be fastlegen din om å henvise deg til en hudlege. Eventuelt kan du oppsøke et privat legesenter med hudlege uten henvisning (f.eks. Volvat i Oslo).

 

Det er jo ingen grunn til å behandle hele kroppen når det du skal behandle er på et avgrenset område i overflaten på huden. En A-vitaminsyre blir i dag brukt til å behandle solskader samt hudkreft, dette i og med at det styrker immunsystemet det stedet. En kvise er en lokal infeksjon i et agrenset område i huden. Dermed kan økt immunsystemsaktivitet i det avgrensede området være svært gunstig i kampen mot lokale infeksjoner - nemlig kviser.

Lenke til kommentar

Jeg slet litt med kviser på ryggen da jeg var yngere. Nå har det blitt betraktelig bedre, og for å bli kvitt dem kan jeg bare sole meg litt.

 

Men Basiron har en vaske-gel som kan brukes i dusjen, og som etter et par ukers bruk nok vil gi positiv effekt på kvisene. Spør på apoteket, så kan de gi deg råd om bruken av denne eller andre tilsvarende preparater.

Lenke til kommentar
D fins noe som eter acnedrops, d er ei lita flaske med en pensel oppi som man maler på kvisene i d man merker at de er på vei til å bryte ut.Har ike selv hatt på rygg og sånn, men i ansiktet virker d helt utrolig. De forsvinner faktisk bare før de får sjangs til å bryte ut. Koster ikke mye og kan bestilles så du får d hjem i posten.

www.cosmopharmas.com/NO55779

Har bestilt det nå.! Hvordan fungerer det.? Kan du smøre det på kviser som allerede har kommet også.?

Lenke til kommentar

Det kan eller vil gå over etter seg selv når det blir eldre, men når jeg selv slet med kviser gikk jeg til legen som sendte meg videre til hudlege.

 

Hos hudlegen fikk jeg roaccutan, som i hovedsak blir gitt til gutter, fordi jenter som blir gravide under roaccutankuren 99% sikkert får skader på fosteret.

 

Kuren er lang og dryg, med bivirkninger som ikke er i nærheten av morsome. Tørr hud, spessielt lepper, tørre slimhinner i nesen (Neseblod) humørsvingninger og mye, mye mer. Men etter nesten ett år med de pillene er jeg nå helt kvitt kvisene og synest det var vel verdt både prisen og bivirkningene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Guest_jenta_*

Hei! Jeg har hatt kviser på ryggen i rundt 10 år nå, og er i midten av 20-årene nå. Har vært hos mange leger, og fått masse ting som ikke fungerer skikkelig. Basiron-gelen som folk snakker om ga meg nesten hudforbrenning da jeg ble foreskrevet denne samtidig med oxytetral (antibiotikakur)........... ikke bra. Har prøvd allskens ting.

 

Mange har sagt at det vil gå over når en er ferdig med puberteten, men slik var det ikke i mitt tilfelle. I ettertid angrer jeg på at jeg ikke var mer frempå med legen, og krevde å få henvisning direkte til hudlege. Har i stedet vært prøvekanin for masse legemidler de 6 siste årene....

 

Nå har jeg endelig i en alder av 25, blitt henvist til hudlege, og skal starte med en kur som garantert virker, men som har mange bivirkninger. Den heter ROCCUTAN. Hudlegen sa at en går på kuren et halvt år, og hos 3 av 4 fungerer den første gangen. Om den ikke skulle fungere første gangen, kan en ta kuren igjen. Det er ikke slik at en er "immun" mot kuren fordi om det ikke virket første gang. Samtidig med kuren blir du fulgt opp av hudlegen som sjekker at alt er normalt med deg( 1 gang i mnd). Du kan ikke være gravid i perioden, ei heller være utsatt for sterkt sollys + du må ha 2 typer prevansjonsmiddel dersom du er kvinne ( eks: p-piller og kondom).

 

Det en lurer på om medisiner ligger på felleskatalog for medisiner i norge : www.felleskatalogen.no

 

håper dette hjelper noen:-) jeg for min del gleder meg til neste år når jeg kan bade i offentligheten igjen og gå med kjoler som er åpne bak:-) gleder meg!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_jenta_*
Hei! Jeg har hatt kviser på ryggen i rundt 10 år nå, og er i midten av 20-årene nå. Har vært hos mange leger, og fått masse ting som ikke fungerer skikkelig. Basiron-gelen som folk snakker om ga meg nesten hudforbrenning da jeg ble foreskrevet denne samtidig med oxytetral (antibiotikakur)........... ikke bra. Har prøvd allskens ting.

 

Mange har sagt at det vil gå over når en er ferdig med puberteten, men slik var det ikke i mitt tilfelle. I ettertid angrer jeg på at jeg ikke var mer frempå med legen, og krevde å få henvisning direkte til hudlege. Har i stedet vært prøvekanin for masse legemidler de 6 siste årene....

 

Nå har jeg endelig i en alder av 25, blitt henvist til hudlege, og skal starte med en kur som garantert virker, men som har mange bivirkninger. Den heter ROCCUTAN. Hudlegen sa at en går på kuren et halvt år, og hos 3 av 4 fungerer den første gangen. Om den ikke skulle fungere første gangen, kan en ta kuren igjen. Det er ikke slik at en er "immun" mot kuren fordi om det ikke virket første gang. Samtidig med kuren blir du fulgt opp av hudlegen som sjekker at alt er normalt med deg( 1 gang i mnd). Du kan ikke være gravid i perioden, ei heller være utsatt for sterkt sollys + du må ha 2 typer prevansjonsmiddel dersom du er kvinne ( eks: p-piller og kondom).

 

Det en lurer på om medisiner ligger på felleskatalog for medisiner i norge : www.felleskatalogen.no

 

håper dette hjelper noen:-) jeg for min del gleder meg til neste år når jeg kan bade i offentligheten igjen og gå med kjoler som er åpne bak:-) gleder meg!

 

ps! kuren kommer på ca 3000 kr, og kvisene vil ikke komme tilbake igjen. (i følge hudlegen min)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...