Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kviser på ryggen. Noe å gjøre?


olopolo

Anbefalte innlegg

Hei, har i det siste fått merkbart utbrudd av kviser på ryggen. Noen veeeldig små mens andre større. Disse irriterer vettet av meg. De klør, skrapes opp av sekk og klær og er altfor fristende å klemme og klore på. Finnes det noe å gjøre med dette? Eller er det bare å tåle "smertene" og vente til de forsvinner...

 

Håper på svar.

 

MvH. K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg ville anbefalt deg og oppsøkt legen din eller et apotek så du kan få noe som hjelper mot kviser. En salve eller krem som fjerner kviser burde jo hjelpe.

Ikke klem og klor for masse får du kan vis få arr av dette.

 

Håper dette hjalp litt

Lenke til kommentar

Jeg kan godt forstå at dette må være slitsomt. Jeg ville forsøkt å oppsøke legen først, si at dette virkelig plager deg, lan han /hun virkelig forstå at du vil ha noe gjort. Du kan også spørre om å få en henvisning til hudspesialist. Om du har råd kan du gå til hudpleie også, men gjør i såfall noe research først, det er en jungel der ute. Jeg har selv plager med økt talgproduksjon på haken, noe som fører til endel kviser iblant, det hjelper meg å ta solarium en gang hver 14. dag. Men om du gjør det, så husk å vaske veldig godt av solsengen før du legger deg der, om du har klort deg litt opp og eller har litt rifter i huden kan det komme bakterier fra solsengen inn i sårene ellers. Lykke til

Lenke til kommentar

Vitamin a hjelper på nattsynet, men man får det ikke i seg via sollys. Derimot D-vitamin får man i seg via sollys, men det hjelper neppe på akne som er en hudsykdom. En tur til legen er nok det beste. Om det derimot bare er "vanlige" kviser ville nok ikke frisk luft, en tur i solariumet og litt sunt kosthold i noen uker skadet nevneverdig, nei.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Gjest Slettet-INkUtP

Hadde dette en periode i sommerferien, så kjøpte jeg er pore rens og hud krem og blitt mye bedre. Har fått litt arr men har mørk hud fra før så syns nesten ikke.

Lenke til kommentar

Jeg også har dette problemet. Hudrensemidler som man får kjøpt i vanlige butikker funker i hvert fall ikke. Huden blir fin og glatt, men så kommer det frem fler ømme kviser ETTER dusjen enn det var før. Sol holder det i sjakk, men det er umulig å få vekk, virker det som. Jeg hadde en del kviser i ansiktet når jeg var tenåring, men de har flyttet seg fra ansiktet og ned rundt munnen (antar det er hårveksten som økes), halsen og skuldrene. Det er virkelig plagsomt, både fordi sekk og klær gnager inn i de vonde, og fordi det ser ikke særlig delikat ut.

Lenke til kommentar

Samme problemet her. Opplever at saltvann og sol virker meget dempende, men vi nærmer oss vintern så...

Det beste er vel å snakke med lege. Sannsynligvis vil han gi deg noen svake antibiotikapiller (virker dårlig hos meg, men skader ikke å prøve).

Bruk dyprensende såpe, helst en som tørker ut huden (de fleste du får kjøpt gjør ikke det).

Ikke sov med T-skjorte. Det gjorde det mye verre hos meg.

 

Viktigst av alt: IKKE KLOR PÅ DEM. Arr på ryggen er ikke det værste stedet, men det suger fortsatt.

Lenke til kommentar

Får altid mer kviser når jeg trener hardt i f.eks en uke. Bruker ikke noe slags tilskudd. Spiser også veldig sunt. Aner ikke hva det kommer av. Mulig testosteronet øker ellerno. Men ikke no jeg har orket å bestille mikke mus drops for.

 

Sol og saltvann funker som nevnt. Var 1 mnd i Asia. Badet en del der, og fikk glattere og renere hud etter det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har slitt litt med kviser i ansikt, rygg og bryst.. Jeg handlet for tregt som noen sa, og har nå en god del mer enn jeg startet med. Men for litt siden dro jeg til lege, der jeg fikk resept på noe piller (tetracyclin) og en krem (differin). Jeg har en merkbar forskjell nå! Mye bedre i ansikt og en god del bedre på rygg etter noen få uker.

Lenke til kommentar

D fins noe som eter acnedrops, d er ei lita flaske med en pensel oppi som man maler på kvisene i d man merker at de er på vei til å bryte ut.Har ike selv hatt på rygg og sånn, men i ansiktet virker d helt utrolig. De forsvinner faktisk bare før de får sjangs til å bryte ut. Koster ikke mye og kan bestilles så du får d hjem i posten.

www.cosmopharmas.com/NO55779

Lenke til kommentar

Her ble det sagt mye forskjellig om både vitaminer og solarium osv...

Vitamin A hjelper på nattsynest, som sagt tidligere, men det syker også immunforsvaret og gir en glattere og bedre hud.

Vitamin D er noe som kan hindre hurtig celledeling, altså den kan motvirke kreft i forskjellige stadier, samt at den hjelper mot depresjon osv...

 

Kviser på ryggen er det mange som sliter med, og en kvise etterlater seg ofte arr, dette spesielt på ryggen (ikke vet jeg hvorfor). Det finnes forskjellige former for

A-vitaminsyrer som legen din kan skrive ut for deg om han/hun finner det nødvendig. Dette er faktisk en veldig effektiv medtode. I og med at A-vitaminer styrker immunforsvaret og gjør huden penere (altså et inntak av A-vitaminer under et visst nivå) så vil det styrkede immunforsvare kvitte seg med kvisene på en effektiv og naturlig måte.

 

Solariumbruk er egentlig ikke å anbefalle. Jeg er enig i at solariumbruk kan hjelpe på med å bli kvitt slike ting som kviser osv... men i og med at solariumlyset er som regel 3,5 ganger sterkere enn vanlig sol i et naturlig miljø så sier det seg selv at det skader huden mye lettere, og det er ikke å anbefalle med tanke på senere. Altså med tanke på solskader, og hudkreftlesjoner.

 

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...