Gå til innhold

Leter etter en "liten" gitar - hvor kjøpe?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Hei.

 

Var på bandøvelse her forleden, hvor jeg fikk se en liten råtass av en gitar. :p Den var jo bare halvparten så stor som en ordinær kassegitar!

Mitt spørsmål nå er: Hvor kan jeg få kjøpt slike gitarer?

 

Det er muligens både litt vanskelig å forklare og å forstå, ettersom jeg ikke vet ting som f.eks. bl.a. at alle gitarene går under samme kategori, så all informasjon, alle tips og forklaringer tas i mot med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Tjaaa... etter hva jeg husker hadde den seks, og ikke fire strenger.

 

Som sagt, vanskelig å forklare, men det var vel en fullblods kassegitar med unntak av størrelsen. :p

Lenke til kommentar

Tipper det er en Yamaha GL-1 du har sett. Jeg har en, og det er en morsom liten sak.

Den kan med stor fordel stemmes i F, i motsetning til en gitar, som er stemt i C. Det vil si at 6. strengen stemmes i A i stedet for E. Stemt i samme leie som en gitar låter det alt for "gummistrikk" etter min smak.

 

Man bruker vanlige gitargrep, men man må altså tenke i en annen toneart enn det man egentlig spiller. Det er ikke noe problem.

 

Kvaliteten er helt upåklagelig. Ikke noe luksusinstrument, men helt OK.

 

Link: http://intune.no/index.php?action=prodkort...6e32fa16039bf49

 

Det importeres en pall i ny og ne, så det kan være litt ventetid før den er på lager. Vet Gjøvik musikk pleier å ha, også.

 

Siden TWFA nevner det, synes jeg nok at en ukulele er minst like sjarmerende, selv om det ikke var det du så etter. Et sted man trygt kan handle det, er for eksempel Kåre Sagmyr agentur.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Helt enig. Selv om jeg faktisk er verdensrekordholder for tiden, er jeg ikke like god. :D

 

En ukulele er stemt som en gitar, men som om det var en capo i 7. bånd, fjerde strengen oktavert, og 5. og 6. strengen fjernet. Det medfører at akkordene på en ukulele og gitar er ganske like å ta, det er egentlig verst at to strenger "mangler". Det tar litt tid å venne seg til.

 

På den guitarlelen er det skikkelig trangt for fingrene, på en ukulele er det god plass.

 

Ukulele kan brukes til mye rart, man kan for eksempel spille "Purple Haze" på den. Det er mer historisk korrekt enn det man skulle tro, siden Hr. Hendrix faktisk var et råskinn på ukulele, og i godt selskap med mange andre kjente gitarister, som for eksempel noen av Beatles- medlemmene. Men nok om det- Purple Haze på ukulele finner du her: http://www.brookadams.com/jumping-flea/ukeAudio.html

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Du tenker sikkert på "The G# guitar".

 

http://www.g-sharpguitar.com/?catid=1412

 

Må innrømme at jeg sliter litt med å skjønne konseptet på denne. En gitar stemt i F kan jeg fatte, fordi man da som gitarist kan transponere "en streng ned", men etter å ha snakket med et par som har spilt på den, er den faktisk mulig å stemme i i F, denne også. Det er visstnok like greit.

 

Egentlig er lystlydende gitarer en god ide. Mange gitarister står jo bare og miger på toner rundt 20. bånd uansett, og da er det da like greit å ha redskap med lys klang.

Lenke til kommentar
Du tenker sikkert på "The G# guitar".

 

http://www.g-sharpguitar.com/?catid=1412

 

Må innrømme at jeg sliter litt med å skjønne konseptet på denne. En gitar stemt i F kan jeg fatte, fordi man da som gitarist kan transponere "en streng ned", men etter å ha snakket med et par som har spilt på den, er den faktisk mulig å stemme i i F, denne også. Det er visstnok like greit.

 

Egentlig er lystlydende gitarer en god ide. Mange gitarister står jo bare og miger på toner rundt 20. bånd uansett, og da er det da like greit å ha redskap med lys klang.

 

Det var den ja! Stilig konsept, men det er klart man kan komme like langt og lengre med en capo når det gjelder ringlende akkorder og sånt...

Selv vaker jeg faktisk mer i andre enden, har sinnsykt lyst på en bariton. Twin Peaks etc...

Tror faktisk jeg skal begynne å planlegge bygging, gitt.

Lenke til kommentar

Nja, det finnes små gitarer, i knøttestørrelse med stålstrenger. BC Rich lager, og Fender lager ministrater. Det er flere andre mer eller mindre kjente merker som også lager gitarer i "knøttestørrelse". Det er stort sett snakk om elgitarer, har vel aldri sett en akkustisk stålstrenger. Det nærmeste jeg kommer på er vel den søramerikanske versjonen av ukulele, cavaquinho. Den finnes med stålstrenger, og har fire strenger.

 

Skulle jeg hatt en Fender, hadde det helt klart blitt denne:

http://www.music123.com/Squier-by-Fender-H...fb-000423bb4e95

Lenke til kommentar
Det henger en "Hello Kitty"-strat på Hagstrøm. Har sinnsykt lyst til å kjøpe den til et av barnebarna. Gjerne med en rød microcube... :love:

 

Men hun fikk en akustisk gitar av oss for et halvår siden, og skal få vise at hun faktisk vil spille først.

 

Geir :)

Hello Kitty kunne jeg faktisk ha tenkt meg selv. Den er jo genial rent designmessig. Skulle ønske flere gitarprodusenter kunne begynne å produsere slike vågale gitarer som passer hvermannsens lommebok.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 4 år senere...

Det var den ja! Stilig konsept, men det er klart man kan komme like langt og lengre med en capo når det gjelder ringlende akkorder og sånt...

Selv vaker jeg faktisk mer i andre enden, har sinnsykt lyst på en bariton. Twin Peaks etc...

Tror faktisk jeg skal begynne å planlegge bygging, gitt.

Det var den ja! Stilig konsept, men det er klart man kan komme like langt og lengre med en capo når det gjelder ringlende akkorder og sånt...

Selv vaker jeg faktisk mer i andre enden, har sinnsykt lyst på en bariton. Twin Peaks etc...

Tror faktisk jeg skal begynne å planlegge bygging, gitt.

 

 

Hei, spør deg siden du virker smart innenfor dette feltet. Finnes det ukuleler med stålstrenger? Hvor får man tak i en kvalitetsukulele?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...