Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, frohmage said:

Det finnes tapsfri komprimering. Zip er et velkjent eksempel for de fleste. FLAC er et annet.

Ja, jo forsåvidt. Men jeg har aldri tenkt på FLAC som komprimert selv om det er det, men godt eksempel. 

Men ZIP derimot er jeg ikke enig er helt det samme. Det fungerer på samme prinsipp ja, men når du zipper filer så får du jo ikke brukt selve zip filen til noe. Det er kun for bruk for overføring av data eller arkivering av data. Får å få brukt filene i zip filen må de dekomprimeres til disk og da får de jo samme orginale størrelse. Og er disken full f.eks så får du ikke plass til å dekomprimere og du kan ikke bruke filene annet enn å se på de read-only i RAM. De kan ikke lagres ukomprimert, de kan ikke skrives til, de kan ikke endres. Så selve zip filen er ubrukelig i seg selv annet enn til formålet den er for.

Mens FLAC filen kan brukes som den er da den dekomprimeres on the fly når du spiller den av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

@dTd Bare se på dette bildet f.eks av Truthear Hexa. Den fyller hele øret

Truthear Hexa In-Ear Monitors Review - Blessed Tuning - Fit, Comfort &  Audio Performance | TechPowerUp

Airpods pro:, sjekk det tomrommet i øret i forhold

image.jpeg.5eae40bfdd4448486ccb1331d3f146a8.jpeg

Endret av strike_
Skrevet

@strike_ Hmm, ja ser det, men mitt problem er at uansett hvor mye/lite jeg vasker ørene mine, så er de ganske så oljete og glatte, selv legen min påpekte at noen har bare mer voks produksjon og det har lite med hygene å gjøre. Og selv om den IEMen fyller hele øret, så ser ikke selve gummi tuppen ut til å være noe lengere inn enn airpods, og det er litt derfor jeg frykter at den bare vil gli ut igjen. Har også hørt at Kiwi Ears Cadenza skal være en god "første IEM", den koster jo også bare 500kr. 

Skrevet (endret)
strike_ skrev (1 time siden):

Truthear Hexa

Drev faktisk å tittet litt på forskjellige Truthear her om dagen. Da stod det mellom Hexa eller Pure. Pure sin frekvenskurve så mest interessant ut. SKulle gjerne funnet en modell uten denne peaken mellom 10 og 15K

Pure

graph_c71e2b7d-e1f2-4e42-a6c8-cf5b9a9e2368.thumb.webp.3421a9f0f6f3503c02f79264d35d1f44.webp

Hexa

graph_-_2024-10-06T010221_655.thumb.webp.fadc46497cb59e60313885d49841c9bc.webp

Endret av Mus Musculus
Skrevet
42 minutes ago, dTd said:

@strike_ Hmm, ja ser det, men mitt problem er at uansett hvor mye/lite jeg vasker ørene mine, så er de ganske så oljete og glatte, selv legen min påpekte at noen har bare mer voks produksjon og det har lite med hygene å gjøre. Og selv om den IEMen fyller hele øret, så ser ikke selve gummi tuppen ut til å være noe lengere inn enn airpods, og det er litt derfor jeg frykter at den bare vil gli ut igjen. Har også hørt at Kiwi Ears Cadenza skal være en god "første IEM", den koster jo også bare 500kr. 

Om du finner riktig størrelse tupper så er det begrenset hvor mye de kan gli ut da det rett og slett ikke er rom for det, fordi det er en så tight fit. Det er helt normalt å bli fuktig i ørene med både IEM og ørepropper. Men passformen til IEM sørger for at de ikke glir like lett ut selv om man er fuktig i ørene. Men jo noen har sikkert "glattere" ører enn andre. 

Problemet du nevner er mere kjent på store IEM's (stort skall) Da det blir så stort at det ikke blir like tight fight. ThieAudio Monarch serien f.eks er kjent for å være store. Jeg har hatt både den orginale Monarch og jeg har også pr i dag MK3 modellen. Jeg hadde av og til problem med den orginale Monarch at den ene gle litt ut, ikke ut av øregangen, men på siden i "øregropen" da skallet var stort. Og da glipper jo sealen og man må justere den litt for å få tilbake sealen. Men jeg har aldri hatt det problemet med mindre og normale størrelse IEMs.

Nei, gummituppene er som regel like lange på de fleste modeller, noen er litt lengre enn andre. Det er vel bredden/tykkelsen som det er størst forskjell på. Men tuppen skal jo ikke så langt inn heller. Jeg får de hvertfall ikke så langt inn. Men om du er mer fuktig i ørene enn andre så kan det kanskje lønne seg å bruke skumgummi tupper isteden for silicon tupper da de glir lettere ut. Det er ikke så alt for mange tupper som følger med heller så kanskje ikke så dumt å kjøpe noen ekstra. Spinfit og Divinus Velvet er ganske populære. Husker ikke om de har skumgummi, men det vil jeg tro.

Yes, Kiwi Ears har også fått mye skryt. Nå husker jeg ikke akkurat den modellen men.

Skrevet
strike_ skrev (3 timer siden):

Får å få brukt filene i zip filen må de dekomprimeres

Det er "problemet" med all komprimert informasjon. Det krever datakraft for å benyttes. Likevel finnes det altså komprimerte filer som er lossless.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...