Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutes ago, Mus Musculus said:

Har en kamerat som foreslo å montere 3,5mm jack port på de

Det er absolutt et alternativ. Bare vær nøye med hvor du lager hullet slik at du får høyttalerelementet på plass igjen. Det er ikke så mye dybde å gå på mellom siden av klokken og høyttalerelementet. 

Mini-XLR moddet mine. Veldig praktisk å kunne bytte kabel uten å måtte åpne dem opp hver gang. Kan også lage kabler i forskjellige lengder og typer avhengig av tiltenkt bruk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lurer på om jeg skal kjøpe en rimelig Streamer om nye Laptop ikke har god lyd.

Eventuelt kan jeg da bruke en Streamer som nettbro mellom Laptop som har stort musikk bibliotek og headphones oppsettet, så lenge Laptop er på.

Jeg kikket litt på denne?

Har noen prøvd den? Eller er den for rimelig/dårlig til at noen har tatt seg bryet?

Den har usb signal ut som passer ypperlig til Ifi stacken min, også er den kompakt og rimelig.

Ifi sin er dyr og har ikke WiFi etc.

https://www.komplett.se/product/1319153/tv-ljud-bild/tv-tillbehor-spelare/mediaspelare/fiio-sr11-streamer?channable=009453696400313331393135338b&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PMax-Sale&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=19663889202&gbraid=0AAAAAD7lDZcE7iVxio-NJRj27H9wEe6sP&gclid=CjwKCAjwiNXFBhBKEiwAPSaPCaRfCQh9Sil0MFDP9wt4NPJu5ygwxBrj_cAPKY-p84gyG5HOKQVQeBoCjQMQAvD_BwE

Fiio SR11

Endret av Gouldfan
Skrevet (endret)

Her kan dere se en budget hifi fyr nevne det samme som meg med Laptop og data som kilde..

Dette bedres ganske mye selv med en rimelig 1000kr streamer.

Jeg liker dog ikke at den ikke har egen app, og kun AirPlay 2 og Roon samt dlna i en gratis Addon update fra hjemmesiden.

Da er det sannsynligvis bare den dyrere Bluesound Node Nano som gjelder.

Fyren hadde en dyrere Asus? Windows 11 gaming laptop også..

Endret av Gouldfan
Skrevet (endret)

Den støtter vist nå både Dlna og Jriver, så da blir det muligens Fiio SR11.

Den har vist to Apper nå, og både Dlna, Roon og blåtann Ldac og local host for usb er bekreftet i offisiell oppdatering….

Bestilte en i Sølv, slet med å bestemme meg, men den i Sølv er vel penest.

Endret av Gouldfan
Skrevet

Fra tid til annen er det bakgrunnsstøy hjemme fra diverse kilder, så har vurdert å teste et «closed back» par med hodetelefoner. Har lest mye positivt om FiiO FT1, selv om jeg egentlig tenkte å prøve noe litt dyrere/bedre. Men nå var det på tilbud for 2k hos komplett, så slo jeg til. Spent på hvordan det er vs mine DT 1990 pro.

Skrevet (endret)

Fikk Fiio Sr11 igår. Den er mye mindre enn den ser ut på bildet, noe som er perfekt til mitt bruk. Ca cd cover størrelse+ litt.

Fikk oppdatert også noe jeg var heldig med som kom for litt siden. Forbedret Roon, Blåtann med Ldac, Dlna, local usb, OTA.. ikke værst for litt over 1000 sek.

Var helvete å koble til WiFi for en som meg som ikke er flink til wifi oppsett.

Men det er gjort, men måtte gøre og resette router, og nå er vippss Argon Solo uten nett. Men det fikser jeg nok.

Takk for ChatGPT... Puh. Bare litt over 1000kr pluss at jeg gav et par 100 ekstra for sølv finish. Aluminium. Og DjSpesialisten.se gav tilogmed med 3 gode sukkertøy i boksen.

20250904_1824234192.thumb.JPG.8085a4bd66c4de4e622cf874a34c69ca.JPG20250904_1826096282.thumb.JPG.75323de9fa9758266d29cfbc5c1b9730.JPG

20250904_204633280.thumb.JPG.d4a70a7d3b2aa142458c963f23bae886.JPG

20250904_2049094672.thumb.JPG.c40bdf7119f2ad4541b93ea28d944619.JPG

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Skrevet (endret)
oldboy skrev (3 timer siden):

Trodde de hadde kuttet ut MQA...?

Om noen har betalt ekstra for Mqa lisens noe Tidal ikke gjør lenger så blir det vist Mqa.

Usb Audio pro player har også mqa. På Usb Audio Pro player så betaler DU ekstra for lisensen, og Fiio har vistnok kjøpt ekstra lisenser. Men det synes kun være Mqa i cd kvalitet dvs 16-44,1 og ikke på alt...

Yes, USB Audio Player PRO (UAPP) still plays MQA by using MQA Core technology to perform the first software unfold of MQA files, delivering a high-resolution audio experience. If you connect an MQA-enabled USB DAC that performs the second unfold (rendering), UAPP's built-in decoder deactivates, and the DAC handles the full MQA processing, indicated by a corresponding light on the DAC itself. You can also purchase the "MQA addendum" for the app to get the full unfolding capabilities. 

How MQA playback works in UAPP:
  1. 1. MQA Core Technology:
    UAPP uses its integrated MQA Core decoder to perform the first unfold of an MQA file. 

2. 2. Software Unfolding:
    This process recovers the music-related information, resulting in an output of 88.2kHz or 96kHz. 

3. 3. MQA Renderer/Decoder in DAC:
    If your connected USB DAC supports MQA rendering or decoding, it can perform the second unfold and any further processing. 

How MQA playback works in UAPP:
  1. 1. MQA Core Technology:
    UAPP uses its integrated MQA Core decoder to perform the first unfold of an MQA file. 

2. 2. Software Unfolding:
    This process recovers the music-related information, resulting in an output of 88.2kHz or 96kHz. 

3. 3. MQA Renderer/Decoder in DAC:
    If your connected USB DAC supports MQA rendering or decoding, it can perform the second unfold and any further processing. 

Yes, some FiiO devices and apps still play MQA, but support varies by model and firmware/app version. FiiO has implemented MQA support, including full decoding, on many of its Android-based digital audio players (DAPs) and some of its portable Bluetooth DAC/amps, like the BTR5 2021 and Q3 MQA Edition. However, other models, such as the K11, do not support MQA

Endret av Gouldfan
Skrevet (endret)

Angående denne Fiio Sr11 som Streamer og receiver til Hodetelefoner, så er jeg sjokkert over hvor sykt mye bedre enn en Laptop det er....

Dette til kun 900-1000kr om du bestiller fra Aliexpress..

Helt rått, satt med et stort smil... Skikkelig musikalsk... Null støy.

Først testet jeg AirPlay meget bra og som sagt Mqa på de mest "berømte" mqa låtene. Eksempelvis som jeg husker, Cowboy junkies, Seigmen (Norge), alt fra 2L(norsk kjent Hi-Rez plateselskap) og andre jeg ikke husker.

Alt som jeg har husket med Mqa på Usb Audio Pro player og Sr11 står på skjermen som 16-44,1.

Meget bra lyd, og gøy og nostalgisk med Mqa.

Deretter prøvde jeg Locale Filer på harddisker og minnekort. Dette var helt sykt rått, alt fra Mp3 til Hi-Rez høres sykt bra ut.

Jeg har aldri hørt hi Rez så bra, ikke på stereon heller.

Og Mp3 og vanlig cd flacs var også sykt rått. Dette har mye å gjøre med Ifi Zen DAC Signature V2 som er helt rå også på Mp3, det er den vanlige Ifi Zen DAC V2 også.

Den SR11 hadde ikke noe problem med å lese store harddisker, men på store må du vente litt da SR11 leser alt og bufrer alt når du kobler til.. på ?4000 ish låter så tok det kanskje 3 minutter.

Så prøvde jeg Bluetooth med Ldac dette er WiFi, 2,4ghz svære låter i 24-192 slet litt i begynnelsen, Rolling Stones Gimme Shelter feks, som er en vanskelig låt å spille selv for Laptop... Men det meste spilte bra og uten hakk, særlig når den hadde gått litt og lysene skiftet farge med oppløsning på Tidal.

Meget bra lyd selvom den slet litt på blåtann på Full Hi-Rez, mest tydelige på den nevnte Rolling Stones låta, derimot spilte den uten problemer på 24-192 på Jazz og klassisk det det ikke skjer like mye..

Så prøvde jeg Dlna med Jriver, Jriver server funker uten problem fra Jremote på iPad og Xperia 1VI , men jeg klarte bare å få 44,1 kHz over Jriver. Mulig jeg må bytte Server for å få høyere oppløsning, tror den jeg bruker heter generic er eller annet.

Ikke noe problem med avspilling på Dlna, lyden var derimot bedre subjektivt på Lokale filer, og AirPlay og Bluetooth når det ikke hakket litt som på Stones låta også bedre på Ldac/blåtann.

For 1000 kr ish er dette et røverkjøp, særlig i forhold til en Laptop som kilde...

Den var vanskelig å sette opp til wifi for en med basic skills i nettverk og data, men med ChatGPT sine råd gikk det, men det tok litt tid.

Endret av Gouldfan
Skrevet (endret)
oldboy skrev (1 time siden):

Lampa lyser blått og signaliserer både på Sr11 og Ifi Zen DAC Signature V2, og det er 16-44,1khz altså er det ikke Dsd på Tidal, og da må det være Mqa. (Det høres også veldig ut som Mqa)

Dette du linker til gjelder Tidal samt alle de som ikke gidder å kjøpe lisenser selv. (Forståelig nok da Tidal og abbonentene betalte dyrt for alt dette før.)

Når noen kjøper lisens av de som eier Mqa så støtter de mest kjente mqa låtene dette.

Men det er ikke så mange låter som da Tidal drev/førte Mqa.

Både Mobil med Mqa betalt lisens via USB Audio Pro player og Sr11 funker med Mqa på Tidal.

At ingen bruker Mqa lenger er fordi Tidal sluttet, og Hifi produsenter vil nødig ikke betale for lisenser få bruker.. Men noen har det.

Laptop gir ikke Mqa feks og ikke de andre dongle DACs jeg har heller...

Her ser dere ChatGPT sitt svar...

Screenshot_20250906-133701.thumb.png.93d2a9871cea57f0391d17e6493326cf.png

Endret av Gouldfan
Skrevet
4 hours ago, Gouldfan said:

Lampa lyser blått og signaliserer både på Sr11 og Ifi Zen DAC Signature V2, og det er 16-44,1khz altså er det ikke Dsd på Tidal, og da må det være Mqa. (Det høres også veldig ut som Mqa)

Dette du linker til gjelder Tidal samt alle de som ikke gidder å kjøpe lisenser selv. (Forståelig nok da Tidal og abbonentene betalte dyrt for alt dette før.)

Når noen kjøper lisens av de som eier Mqa så støtter de mest kjente mqa låtene dette.

Men det er ikke så mange låter som da Tidal drev/førte Mqa.

Både Mobil med Mqa betalt lisens via USB Audio Pro player og Sr11 funker med Mqa på Tidal.

At ingen bruker Mqa lenger er fordi Tidal sluttet, og Hifi produsenter vil nødig ikke betale for lisenser få bruker.. Men noen har det.

Laptop gir ikke Mqa feks og ikke de andre dongle DACs jeg har heller...

Her ser dere ChatGPT sitt svar...

Screenshot_20250906-133701.thumb.png.93d2a9871cea57f0391d17e6493326cf.png

Jeg betviler ikke at det virker som du får MQA. Jeg bare finner det rart at du får det opp med strømming fra Tidal.

Skrevet
oldboy skrev (2 timer siden):

Jeg betviler ikke at det virker som du får MQA. Jeg bare finner det rart at du får det opp med strømming fra Tidal.

Det er fordi jeg har betalt Mqa lisens personlig på Usb Audio Pro player, og fordi Fiio har betalt lisens til sine produkter..

Jeg kan ikke så mye om decoding eller unfolding. Men noe av dette er det som skjer.

AI er jo enig ikke at AI alltid har rett, men de sitter på mye informasjon.

Skrevet (endret)
Apathy skrev (24 minutter siden):

Tidal har fremdeles mye mqa i sin database. 

Ja riktig, og noen få firmaer kjøper fortsatt lisens, og jeg kjøpte personlig lisens hos USB Audio Pro player appen med kortet mitt..

Mqa lisenser har blitt rimelig etter at Tidal sluttet med det..

Alt som finnes på Tidal med Mqa er oppført med native oppløsning som cd kvalitet da. 16-44,1 men med en bra gjennomført DAC fra mqa historien lyder det meget bra på, og subjektivt for meg... Mye bedre enn Cd kvalitet på stream...

Jeg mente at mqa hadde noe for seg men var altfor dyrt, det var en ripoff på linje med Cd historien.... Som de trodde at ingen kunne rippe og kopiere....

Mqa burde blitt solgt frivillig til rimelig pris og ikke i svindyre Tidal abbonemang..

Litt samme greia gjelder jo Roon da, men det har jeg ikke prøvd. Så kan ikke mene noe, men jeg synes det er for dyrt...

Misforstå meg rett, jeg elsker cd og sånt, men jeg misliker historien bak det.. Det var et forsøk på å overta musikk verden, men det de fikk døra i fjeset med, ripping, Mp3 og fildeling....

Endret av Gouldfan
Skrevet
10 hours ago, Gouldfan said:

Angående denne Fiio Sr11 som Streamer og receiver til Hodetelefoner, så er jeg sjokkert over hvor sykt mye bedre enn en Laptop det er....

Dette til kun 900-1000kr om du bestiller fra Aliexpress..

Helt rått, satt med et stort smil... Skikkelig musikalsk... Null støy.

Først testet jeg AirPlay meget bra og som sagt Mqa på de mest "berømte" mqa låtene. Eksempelvis som jeg husker, Cowboy junkies, Seigmen (Norge), alt fra 2L(norsk kjent Hi-Rez plateselskap) og andre jeg ikke husker.

Alt som jeg har husket med Mqa på Usb Audio Pro player og Sr11 står på skjermen som 16-44,1.

Meget bra lyd, og gøy og nostalgisk med Mqa.

Deretter prøvde jeg Locale Filer på harddisker og minnekort. Dette var helt sykt rått, alt fra Mp3 til Hi-Rez høres sykt bra ut.

Jeg har aldri hørt hi Rez så bra, ikke på stereon heller.

Og Mp3 og vanlig cd flacs var også sykt rått. Dette har mye å gjøre med Ifi Zen DAC Signature V2 som er helt rå også på Mp3, det er den vanlige Ifi Zen DAC V2 også.

Den SR11 hadde ikke noe problem med å lese store harddisker, men på store må du vente litt da SR11 leser alt og bufrer alt når du kobler til.. på ?4000 ish låter så tok det kanskje 3 minutter.

Så prøvde jeg Bluetooth med Ldac dette er WiFi, 2,4ghz svære låter i 24-192 slet litt i begynnelsen, Rolling Stones Gimme Shelter feks, som er en vanskelig låt å spille selv for Laptop... Men det meste spilte bra og uten hakk, særlig når den hadde gått litt og lysene skiftet farge med oppløsning på Tidal.

Meget bra lyd selvom den slet litt på blåtann på Full Hi-Rez, mest tydelige på den nevnte Rolling Stones låta, derimot spilte den uten problemer på 24-192 på Jazz og klassisk det det ikke skjer like mye..

Så prøvde jeg Dlna med Jriver, Jriver server funker uten problem fra Jremote på iPad og Xperia 1VI , men jeg klarte bare å få 44,1 kHz over Jriver. Mulig jeg må bytte Server for å få høyere oppløsning, tror den jeg bruker heter generic er eller annet.

Ikke noe problem med avspilling på Dlna, lyden var derimot bedre subjektivt på Lokale filer, og AirPlay og Bluetooth når det ikke hakket litt som på Stones låta også bedre på Ldac/blåtann.

For 1000 kr ish er dette et røverkjøp, særlig i forhold til en Laptop som kilde...

Den var vanskelig å sette opp til wifi for en med basic skills i nettverk og data, men med ChatGPT sine råd gikk det, men det tok litt tid.

Forstår jeg korrekt at du tidligere hadde laptop som spilte musikk, eks fra Tidal, denne var så koblet til en dac/amp også til hodetelefoner? Og nå bruker du samme oppsett bare at laptopen er byttet med FiiO SR11? Også er det en stor forskjell i lydkvalitet? 

Jeg trodde at så lenge din kilde spiller f eks tidal i kvalitet x, så er det dac/amp komboen som gjenspeiler lydkvaliteten? Slik at om laptopen og SR11 spiller av tidal i samme kvalitet så burde lyden bli den samme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...