Gå til innhold

3gb vises som 2.25gb


Mrevind

Anbefalte innlegg

Så eg lurer på hvorfor?

 

Har et par Crucial DDR2 BallistiX PC8000 1024MB CL5 Kit og

og et par GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB; disse satt eg inn i dag.

 

Begge i teorien kan fint kjøre 800mhz.

 

MB er Asus P5N32-SLI SE Deluxe nForce4 SLI X16, som også i teorien skal støtte 800mhz.

Dette gjør det altså ikke, setter eg den på 800mhz, klikker pcen i windows. På 750mhz går det til gjenjeld fint. Vet ikke helt hvorfor det heller.

 

ER det noe problem å bruke minne av forskjellig type?

 

Største problemet mitt er altså at den finner bare 2.25gb med minne, veldig rart synes eg. Den skulle jo ikke ha funnet mer enn 1 eller 2gb viss de ikke virket sammen. Er det noe sperre eller noe annet som hindrer?

 

OG viss noen vet hvorfor hovedkortet ikke støtter 800mhz så lurer eg fært på dette og.

 

Det hele er veldig rart egentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnebrikkene skal jo helst være identiske, men det går av og til bra likevel.

 

Har du overklokket noe? Prøv å sett de i forhold 1:1. Eller aller først kan du stille alt på standard, om det ikke er det allerede da.

Også kan du prøve brikkene i forskjellige sloter for å se om det hjelper. Jeg vet ikke helt hvorfor det bare dukker opp 2.25GB. Men det er jo enten pga forskjellige brikker, eller noe med en slot.

 

Men det spørs om ikke det beste valget er å kjøre bare 2GB av de Geil-brikkene.

 

Hovedkortet støtter nok 800MHz, det er ikke der problemet ligger.

Lenke til kommentar

Hva mener du med "forhold 1:1"?

 

standard og overklokkede instillinger har ingenting å si. Det er det samme.

 

Edit: Glemte å si at den finner 3gb i oppstarten, men i BIOS står det at bare 2.25 kan brukes, samme med win.

 

Fant dette kan det ha noe med det å gjøre?: http://support.asus.com/faq/faq.aspx?SLang...I%20SE%20Deluxe

 

Måtte le litt når eg leste dette. I reklamen sto det at kortet støttet opp til 8gb, men tydeligvis bare viss du har tusen ting riktig til siste detalj.

Endret av BurnArt
Lenke til kommentar

har sli ja, dette er sært og rart og irriterende

 

vil et nytt hk fikse dette problemet?

eller har nye kort også dybde problem?

 

Edit: ette mye stress med foskjellige BIOS og flytting av minnebrikker fikk eg dette til å virke, men blir ikke helt stabilt av en eller annen grunn. I OCCT så holder den bare 30sek før den sier at den "Crasher". Og dette er på std. instillinger.

 

Begynner nå og lure på om strømforsyningen holde på å gi seg ... kan bli dyrt det :(

 

Takker for hjelp uansett

Endret av BurnArt
Lenke til kommentar
vil et nytt hk fikse dette problemet?

 

Du kan jo heller kjøpe nye og like minnebrikker, alt ettersom hvilke du ønsker å bruke. Og da er det jo billigst å kjøpe 2GB til av de Geil-brikkene, regner jeg med. RAM-brikker får du alltids bruk for likevel, og det koster ikke all verden. Billigere enn hovedkort iallfall.

Lenke til kommentar

Hmm..ja

 

Anyway, nytt problem er oppstått, nå inta-rebooter pcen min med mer eller mindre jevne mellomrom.

Av og til får eg bluescreen som sier noe om IRQ feil.

Minne bruker vel IRQ adresser.. har eg fått for få av disse nå eller?

Vurderer å ta ut et lydkort som ikke er så bra likevel (Audigy2), hadde dette hjulpet?

Inst-rebooting er jo litt ekstremt for IRQ konflikt da...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...