Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Markens Grøde, Knut Hamsund.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ok... hvis det er en prøve om selve innholdet og du ikke har tid eller ikke orker å lese boken kan du jo finne et sammendrag av hele boken, ikke at jeg gidder selv da :p

men er det om fordypningen og personkarakterisering så må jo du studere karakterene i boken

(hvis det er noen da, har selv ikke lest noen av knut hamsund's bøker)

Lenke til kommentar

Det er mye å si om Markens Grøde.

 

Men du kan for eksempel nevne at den er Hamsuns hyllest til naturen - og da spesielt til den enkle, selvforsynte og tålmodige bonden. Romanen ble nemlig skrevet i en interessant historisk tid (1917 - da første verdenskrig pågikk), og Norge ble - til tross for sin nøytrale status - påvirket relativt kraftig av krigen. Havet var utrygt, importen stoppet opp og det oppstod matmangel mange steder i Norge. Slottsparken ble for eksempel dyrket opp. I den nye, moderne verden var altfor mange avhengig av andre, mente Hamsun. Han ville derfor tilbake til det enkle jordbruket og bonden som kunne forsyne seg selv og familien med mat. Dette synet kommer klart frem flere steder i boka. Det er nemlig hovedpersonen og bonden Isak Sellanraa som "lykkes i livet" - det er han som får kone, barn, stor gård og nok mat. Diverse andre personer, derimot, som i altfor stor grad er bundet til industrien, handel og det moderne samfunnet, går i stor grad ad dundas.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk ikke lest boken, men har hørt historier fra min far.

Den jenta med hareskår kan du vel nevne.

Måtte han ikke dra _veldig_ langt til neste landsby, det kan vel nevnes

Hvordan han bygger opp gården sin

 

Og det som Treblad nevner: "og da spesielt til den enkle, selvforsynte og tålmodige bonden"

Lenke til kommentar
Hei, jeg skal norsk prøve om Markens Grøde nå snart og da tenkte jeg at jeg skulle spørre om det var noen av dere som hadde noe bra inputt å komme med.

 

Alt mottas med glede.

 

Mye bra å finne.. dette fant jeg via kvasir. http://www.dagbladet.no/kultur/2007/07/06/505519.html

 

Enig at det ikke alltid er så lett å finne på ting å si , selv etter å ha lest boka. - Men det hjelper veldig !

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...