Kharan Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 Da vil jeg be deg om en kostnadsanalyse, med tanke på at de aller fleste brukere har gigabytes med savegames. Hvor mye må man ut med for å lagre f.eks. 500 exabyte med savegames? Hva koster dette per måned? Hva kan man forvente å tjene inn? Sannsynligvis langt mindre enn det det koster å ha en så gigantisk serverpark. Tjenesteinnstilling er vel og bra, men om det er et rent tapsprosjekt kommer man ikke langt. 500 exabyte? Mao over 30 Terrabyte per hver eneste bruker i steam? Veldig plausibelt... Selv 50 MB per person i snitt er nok over det som reellt hadde vært brukt. Men litt plass vil det jo såkalrt ta. Det kunne ksnakje vært en ide å ihvertfall algre achivment-progress? AtW OK, skal nok være petabyte i stedet for exabyte, og mer sannsynlig 50 exabyte, noe som skulle tilsvare 3 GB med savegames. Tenk over hvor mange spill man har på Steam vanligvis, og hvert spill kan som oftest ha savegames. Bruker ikke så høye benevnelser for lagring så ofte, og da er det lett å blande sammen. Men uansett vil det å lagre achievements muligens være en løsning. Neppe noe Steam kommer til å bruke penger på, da de som sagt ikke tjener noe som helst på dette. Det er alltid mulig for andre selskaper å steppe inn, men inntjening er noe de må vurdere nøye.
ATWindsor Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Da vil jeg be deg om en kostnadsanalyse, med tanke på at de aller fleste brukere har gigabytes med savegames. Hvor mye må man ut med for å lagre f.eks. 500 exabyte med savegames? Hva koster dette per måned? Hva kan man forvente å tjene inn? Sannsynligvis langt mindre enn det det koster å ha en så gigantisk serverpark. Tjenesteinnstilling er vel og bra, men om det er et rent tapsprosjekt kommer man ikke langt. 500 exabyte? Mao over 30 Terrabyte per hver eneste bruker i steam? Veldig plausibelt... Selv 50 MB per person i snitt er nok over det som reellt hadde vært brukt. Men litt plass vil det jo såkalrt ta. Det kunne ksnakje vært en ide å ihvertfall algre achivment-progress? AtW OK, skal nok være petabyte i stedet for exabyte, og mer sannsynlig 50 exabyte, noe som skulle tilsvare 3 GB med savegames. Tenk over hvor mange spill man har på Steam vanligvis, og hvert spill kan som oftest ha savegames. Bruker ikke så høye benevnelser for lagring så ofte, og da er det lett å blande sammen. Men uansett vil det å lagre achievements muligens være en løsning. Neppe noe Steam kommer til å bruke penger på, da de som sagt ikke tjener noe som helst på dette. Det er alltid mulig for andre selskaper å steppe inn, men inntjening er noe de må vurdere nøye. Fortsatt tror jeg det er langt langt over dt som hadde blitt virkeligheten, for det frste vil ikek alle bruke det, gjennomsnittsantallet spill folk har på steam og bruker er nok ikke så høyt. Personlig har jeg savegames fra ca 50 spill lagret på disk, og det tar omtrent 3 GB. Det er stor forskjell på hvor mye en ivrig bruker kan gjøre, og hva gjennomsnittsbrukeren vil gjøre, det blir som gmail, de aller færreste bruker engang 1% av plassen tilgjengelig. AtW
Gjest Slettet-UUbruw Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Går jo altids ann å lage to partisjoner når man formaterer. En til windows og en til spill. Så når Windows tar kvelden og du er nødt til å formatere, har du fortsatt alle spillene og savefilene.
Kharan Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Fortsatt tror jeg det er langt langt over dt som hadde blitt virkeligheten, for det frste vil ikek alle bruke det, gjennomsnittsantallet spill folk har på steam og bruker er nok ikke så høyt. Personlig har jeg savegames fra ca 50 spill lagret på disk, og det tar omtrent 3 GB. Det er stor forskjell på hvor mye en ivrig bruker kan gjøre, og hva gjennomsnittsbrukeren vil gjøre, det blir som gmail, de aller færreste bruker engang 1% av plassen tilgjengelig. AtW Tja. Jeg har sjekket litt av hva slags plass savegames tar - HL2 EP2, for eksempel, har savegames som varierer fra 500k til 4.3 MB i størrelse. Og da må han også huske på at spillet har en automatisk lagringsfunksjon som oppretter lagringspunkt etter passerte checkpoints.. Min save-folder for HL2EP2 er over 30 MB i størrelse, og jeg har nesten utelukkende brukt quicksave. Skal ikke mye til for at man overskrider 50 MB i så måte. Om et enkelt spill som antageligvis ganske mange Steam-brukere har skaffet seg tar såpass med lagringsplass, er det rimelig å videreføre dette til at det fort blir flere hundre MB med plass brukt, og for en del blir det nok snakk om opptil GB.
ATWindsor Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Fortsatt tror jeg det er langt langt over dt som hadde blitt virkeligheten, for det frste vil ikek alle bruke det, gjennomsnittsantallet spill folk har på steam og bruker er nok ikke så høyt. Personlig har jeg savegames fra ca 50 spill lagret på disk, og det tar omtrent 3 GB. Det er stor forskjell på hvor mye en ivrig bruker kan gjøre, og hva gjennomsnittsbrukeren vil gjøre, det blir som gmail, de aller færreste bruker engang 1% av plassen tilgjengelig. AtW Tja. Jeg har sjekket litt av hva slags plass savegames tar - HL2 EP2, for eksempel, har savegames som varierer fra 500k til 4.3 MB i størrelse. Og da må han også huske på at spillet har en automatisk lagringsfunksjon som oppretter lagringspunkt etter passerte checkpoints.. Min save-folder for HL2EP2 er over 30 MB i størrelse, og jeg har nesten utelukkende brukt quicksave. Skal ikke mye til for at man overskrider 50 MB i så måte. Om et enkelt spill som antageligvis ganske mange Steam-brukere har skaffet seg tar såpass med lagringsplass, er det rimelig å videreføre dette til at det fort blir flere hundre MB med plass brukt, og for en del blir det nok snakk om opptil GB. For endel ja, det er essensen her, med slike tjenester vil det alltid være mange som ikke bruker det særlig mye, eller ikke i det hele tatt. Så snittverdien er oftest ikke særlig høy. AtW
Kharan Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Men som regel høy nok til at det ikke vil lønne seg med å ha en tjeneste for nettbasert lagring av savegames.
Tandamram Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Valve måtte da selvfølgelig hatt back-up av disse savegames, for hva skjer hvis det blir et uhell eller lignende? Joda, kunder i harnisk. Uansett hvor liten et savegame er, så er det ikke til å legge skjul på at dette forslaget ikke ville medført annet enn større utgifter for Valve. Hvorfor ikke bare ta back-up selv?
ATWindsor Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Valve måtte da selvfølgelig hatt back-up av disse savegames, for hva skjer hvis det blir et uhell eller lignende? Joda, kunder i harnisk. Uansett hvor liten et savegame er, så er det ikke til å legge skjul på at dette forslaget ikke ville medført annet enn større utgifter for Valve. Hvorfor ikke bare ta back-up selv? Dette argumentet kan man jo bruke om alle tjenester som tilbyr noe som tar plass gratis. Å lagre ting fører til utgifter ja, men det betyr ikke nødvendigvis at det ikke lønner seg. AtW
Kharan Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Dette argumentet kan man jo bruke om alle tjenester som tilbyr noe som tar plass gratis. Å lagre ting fører til utgifter ja, men det betyr ikke nødvendigvis at det ikke lønner seg. AtW Som det er tidligere etablert i tråden, det er rimelig sikkert at så enorme mengder med data vil koste store summer å lagre. Og at Steam skulle påta seg ansvaret for brukerfiler ville også krevd en betydelig økning av nedlastning/opplastningskapasiteten da det ville gått mye mer trafikk enn før, noe som heller slett ikke ville vært gratis. For at dette skulle lønnet seg måtte Steam trolig begynt å ta månedsavgift, og dette ville neppe falt i god jord hos brukerne. Enden på visa er at savegames er og bør fortsette å være brukers eget ansvar å lagre.
ATWindsor Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Dette argumentet kan man jo bruke om alle tjenester som tilbyr noe som tar plass gratis. Å lagre ting fører til utgifter ja, men det betyr ikke nødvendigvis at det ikke lønner seg. AtW Som det er tidligere etablert i tråden, det er rimelig sikkert at så enorme mengder med data vil koste store summer å lagre. Og at Steam skulle påta seg ansvaret for brukerfiler ville også krevd en betydelig økning av nedlastning/opplastningskapasiteten da det ville gått mye mer trafikk enn før, noe som heller slett ikke ville vært gratis. For at dette skulle lønnet seg måtte Steam trolig begynt å ta månedsavgift, og dette ville neppe falt i god jord hos brukerne. Enden på visa er at savegames er og bør fortsette å være brukers eget ansvar å lagre. Man kommer langt avgårde for noen millioner. Det kan vel diskuteres om det er store summer eller ikke, og om det er verd det i form av flere kunder/mer fornøyde kunder. Noen betydlig økning av nedlastning eller opplastningskapasitet tviler jeg på er nødvendig, er det noen som helst grunn til å anta at størrelsen på savegameoverføring er noe annet enn mnimal kontra selve spillene og spillenes updates? AtW
Kharan Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 (endret) Man kommer langt avgårde for noen millioner. Det kan vel diskuteres om det er store summer eller ikke, og om det er verd det i form av flere kunder/mer fornøyde kunder. Noen betydlig økning av nedlastning eller opplastningskapasitet tviler jeg på er nødvendig, er det noen som helst grunn til å anta at størrelsen på savegameoverføring er noe annet enn mnimal kontra selve spillene og spillenes updates? AtW Om det hadde gitt flere fornøyde kunder, hvorfor har da ikke Steam gjort det allerede? De har nok gjort sine analyser og kommet frem til at det ikke er verd å innføre en slik ekstratjeneste. Om du er i tvil kan du gjerne sende en epost til Steam og spørre. Endret 24. februar 2008 av Kharan
head_hunter Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Steam kan jo lage noe "Gold member" ting så de får sånn 500mb lagrings plass på nett og for å få "gold member" må du betale en liten pris på rundt 10$
ATWindsor Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Man kommer langt avgårde for noen millioner. Det kan vel diskuteres om det er store summer eller ikke, og om det er verd det i form av flere kunder/mer fornøyde kunder. Noen betydlig økning av nedlastning eller opplastningskapasitet tviler jeg på er nødvendig, er det noen som helst grunn til å anta at størrelsen på savegameoverføring er noe annet enn mnimal kontra selve spillene og spillenes updates? AtW Om det hadde gitt flere fornøyde kunder, hvorfor har da ikke Steam gjort det allerede? De har nok gjort sine analyser og kommet frem til at det ikke er verd å innføre en slik ekstratjeneste. Om du er i tvil kan du gjerne sende en epost til Steam og spørre. Om det finnes bedre måter å drive business på, hvorfor er det da selskaper som går konkurs? Hverken du jeg eller steam er allvitende og tar automatisk de beste valgene til enhver tid. AtW
Kharan Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Om det finnes bedre måter å drive business på, hvorfor er det da selskaper som går konkurs? Hverken du jeg eller steam er allvitende og tar automatisk de beste valgene til enhver tid. AtW Likevel, om du ønsker å få endelig svar på saken, send epost til Steam. Vi kan gjerne diskutere dette i tråden her til dommedag uten å komme et steg nærmere hva Steam har planer om. Derfor, send epost.
ATWindsor Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Om det finnes bedre måter å drive business på, hvorfor er det da selskaper som går konkurs? Hverken du jeg eller steam er allvitende og tar automatisk de beste valgene til enhver tid. AtW Likevel, om du ønsker å få endelig svar på saken, send epost til Steam. Vi kan gjerne diskutere dette i tråden her til dommedag uten å komme et steg nærmere hva Steam har planer om. Derfor, send epost. Endelig svar på hva er vel spørsmålet? Man får vel svar på om de har tenkt å inteegrere dette innen en relativt nær framtid, men det er jo ikke alt som er diskutert her i tråden akkurat. AtW
Kharan Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Det er likevel en betydelig del som ikke bør glemmes, og man kan gjerne inkludere achievements osv. i samme slengen om man først skal sende epost til Steam. Jeg tror vi har dekket det meste her i tråden, imidlertid, ang. hva som kan diskuteres om saken uten å kommunisere med Steam.
Grizzler Skrevet 25. februar 2008 Skrevet 25. februar 2008 Hvis folk måtte lagre på nettet, hva skjer med folk som spiller "offline" da? Og jeg regner nesten med at det hadde gått en del treigere å lagre saver også, som er nokså ille når du skal "quicksave".
Footy Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Skrevet 25. februar 2008 Regner med du ikke har lest resten av tråden Grizzler
Wattengård Skrevet 25. februar 2008 Skrevet 25. februar 2008 Til dere som tenker på diskplassen dette måtte ta... Diskplass koster absolutt ingenting lengre. Så det er nok ikke det som er problemet. Men de kunne sikkert hatt en form for savegame-synk sak. De kunne jo evt. tatt noen kroner for det som nevnt tidligere. -C-
Jakoozie Skrevet 25. februar 2008 Skrevet 25. februar 2008 (endret) Ville ikke starte en ny tråd. EDIT: Jeg laster visst ned fra direct2drive Av en eller annen grunn trodde jeg det var Steam jeg brukte. Jeg har nettopp kjøpt Sam and Max sesong 1 på Steam. Ny i gamet her. I hvertfall, når jeg laster ned får jeg en hastighet på utrolig 10 kb/p sekund. Wtf? Greit nok at linja mi ikke er allverden, men det får være grenser. Går det så tregt hos dere? Dette blir garantert siste gang jeg bruker Steam hvis det skal ta så lang tid. En ting til: Fila er bare på 400 MB. Er det vanlig at spilla er så små? Endret 25. februar 2008 av Jakoozie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå