Gå til innhold

Kryptering av passord


Anbefalte innlegg

heihei.

 

Er det noen her som vet hvordan jeg oversetter et kryptert passord til hva passordet egentlig er? Det er noe md5 greier. Jeg er ny med kryptering.

 

Jeg vil gjerne ha en php kode som oversetter det krypterte passordet til det vanlige og viser det fram på siden.

 

Tusen takk på forhånd,

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
md5 er ikke kryptering, men en hash-algoritme. Dvs. at nei, du kan ikke få tilbake passordet i klartekst. Kunne du det hadde vi hatt seriøse problemer med sikkerheten i veldig mye programvare ;)

 

Ikke det nei. Hmm. Siden jeg lastet akkurat ned et logg inn script, der det følger med, logg inn, registrer og logg ut.

Men ingen glemt passord.

 

Og jeg er ikke helt sikker på ossen jeg skal få til at brukeren som har mista sitt passord vil se sitt passord igjen.

Vet du hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Hihi! Snakk om å drite seg ut. Å kalle base64 kryptering blir det samme som å kalle HTML for programmering. Det ser ganske korrekt kryptisk ut, men base64 er encoding og brukes i sammenhenger som ikke er «8-bit clean» (f.eks sending av mail). Litt ukorrekt, men det kan forsåvidt sammenlignes litt med UTF8 kontra ISO 8859-1. Hvis man er litt mer korrekt så kan det sammenlignes med å konvertere noe til UTF7 (ikke 8) og vise det som UTF8 eller et annet totalt urelevant tegnsett.

 

Mao. det du linker til der er tull og tøys, og svært, svært usikkert. For å oppnå kryptering må det en (helst to) nøkkel(er) til. Alt annet er enten hashing eller usikkert.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

$salt = somesaltfunction(); 
$salt2 = somesaltfunction();
$password = $_POST['password'];

$passhash = md5( md5( $salt ) . md5( $password ) . md5( $salt2 ) );

$sql = mysql_query( "UPDATE members SET salt1='{$salt1}', salt2='{$salt2}', passhash='{$passhash}' WHERE uid={$userid}" );

Noe i den duren bør være nogenlunde sikkert nok. Er man paranoid kan man alltids benytte SHA512.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...