jarlholta Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 (endret) Hei. Jeg vurderer og sette opp noen server hjemme, men har ikke nokk porter i rutern. Har selv bare en ruter, men vurderer og kjøpe en switch og føre en nettverkskabel fra rutern til switchen, er dette i det heletatt mulig? er det bare og koble den inn som en PC i rutern?, og vill de PC-ene som er tilkoblet switchen ha nett da? Takker for svar edit: BTW er det mulig og koble to rutere sammen og samidig ha internett på BEGGE? Endret 22. februar 2008 av GuggenJR
Big_JT Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 (endret) Kabel fra ruter til switch og vidre til masse datamaskiner er ikke noe problem. Switchen vil da bare se på adressene på pakkene som kommer og sende dem videre til de riktige portene. Til dit andre spørsmål må jeg svare ja med forbehold. Du trenger enten: -Ruter som tar to internettlinjer inn. -To modem med egen linje til pc, og programvare eller OS som støtter dette. EDIT: Endret rutere til modem i siste avsnitt. Kan dog være både modem og ruter. Endret 24. februar 2008 av Big_JJ
Knopfix Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 Har du 2 Internet linjer siden du spør om 2 rutere?
jarlholta Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Skrevet 1. juni 2008 Har du 2 Internet linjer siden du spør om 2 rutere? Nei, men det kommer jeg nokk til og kjøpe etter en stund, skal starte et web-hotell og spillserver hostings firma.
Knopfix Skrevet 2. juni 2008 Skrevet 2. juni 2008 (endret) Store bedrifter kobler seg opp mot flere internett leverandører ved hjelp av en ruting protokoll som heter BGP for å kunne styre trafikk,båndbredde,ruter,backup osv på en ganske stram måte.Dette krever bedrift avtale,kyndig personell og penger så jeg antar at det ikke er aktuelt uten videre. Hvis du bruker metoden ved å ha 2 "vanelige" Internet linjer vil du få 2 default ruter ut på Internet men trafikk kontroll på høyt nivå er vanskelig med den metoden. Men du kan kjøre web-hotell og gameserver på to separate linjer med 2 rutere.Dette vil gjøre det enklere å holde kontroll på de 2 forskjellige tjenestene og hvis du får noe trøbbel med en ruter så vil ikke det ha effekt på den andre tjenesten fordi de er separert. Velger du i tillegg 2 forskjellige Internet leverandører med ulik ruting så kan du ha muligheten for å ha en linje oppe uavhengig av den andre leverandøren hvis den ene går ned. Fordelen med å ha to linjer på en ruter er at hvis den ene linjen går ned kan du sette den automatisk til å bruke den andre som backup men det forutsetter fortsatt at du har 2 ulike leverandører med ulik ruting og oppsettet blir tyngre. Endret 2. juni 2008 av Knopfix
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå