Gå til innhold

Dokumentar på nrk2 i går, om spill, og da spesielt wow


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trukket fram som ett eksempel... ? Hvor mange ganger har de ikke tatt opp wow i media ? Hvor mange sider opp og sider ned med hjernedød propaganda finnes det ikke om wow ?.. Det er mer enn bare ett eksempel.

 

Og det synes du selvsagt er rart fordi?

Fordi hvorfor bryr de seg om de som spiller wow, men ikke de som sitter 24/7 å spiller f.eks. CS ? Ser ikke hvordan wow kan være mere skadelig enn CS.

 

Spiller ingen rolle hva de spiller... Like fjernt uansett, og tråden har med spill generelt å gjøre...

 

Men at WoW blir trukket frem spesielt er kanskje ikke så rart når vi hører om foreldre som blåser i en unge som ligger og skriker etter mat mens de ansvarlige mødre og fedre er opptatt med å knuse en fantasifigur sammen med en haug med andre som har mistet bakkekontakten fullstendig...

Lenke til kommentar
Full T2 før TBC var heilt fullt oppnåeleg med casual speling, alt etter kva du definerer som det då. Men er i alle fall langt, langt i fra hardcore.

jada, var masse casual guilds med bwl på farm og 8/8 tire.2 er så lang unna hard core som mulig, om det ikke er hard core, hva er hard core da?

Hardcore pre-tbc? En person som var i en Naxx/AQ40 guild ville jeg ha kalt hardcore. De som kosa seg i MC/BWL/ZG/AQ20 var casuals. Såklart hvis man hadde full tier 2 kort tid etter BWL kom så var man jo ganske hardcore, men hvis man hadde full tier 2 den dagen TBC kom var man langt ifra hardcore.

Lenke til kommentar
Full T2 før TBC var heilt fullt oppnåeleg med casual speling, alt etter kva du definerer som det då. Men er i alle fall langt, langt i fra hardcore.

jada, var masse casual guilds med bwl på farm og 8/8 tire.2 er så lang unna hard core som mulig, om det ikke er hard core, hva er hard core da?

 

Jeg hadde fullt T2 og endel T2.5, og jeg raidet 1-2 ganger i uken maks. Serveren min var FULL av casuals som løp rundt i fullt T2. Dette var Bladefist (nå Outland) btw. Serveren hadde vel minst 10+ CASUAL guilds som clearet BWL når TBC kom ut. Må huske på at BWL hadde vært ute i laaang tid når TBC kom. Hardcore spillere hadde fullt T3 lenge før TBC kom.

Lenke til kommentar
Full T2 før TBC var heilt fullt oppnåeleg med casual speling, alt etter kva du definerer som det då. Men er i alle fall langt, langt i fra hardcore.

jada, var masse casual guilds med bwl på farm og 8/8 tire.2 er så lang unna hard core som mulig, om det ikke er hard core, hva er hard core da?

 

Jeg hadde fullt T2 og endel T2.5, og jeg raidet 1-2 ganger i uken maks. Serveren min var FULL av casuals som løp rundt i fullt T2. Dette var Bladefist (nå Outland) btw. Serveren hadde vel minst 10+ CASUAL guilds som clearet BWL når TBC kom ut. Må huske på at BWL hadde vært ute i laaang tid når TBC kom. Hardcore spillere hadde fullt T3 lenge før TBC kom.

 

 

hva er det som skiller hardcore fra casual egentlig?

Lenke til kommentar

Raider du 3-4 ganger i uka vil jeg si at du er en hardcore spiller. Et raid tar vel ca 4-5 timer. Og raider man 12-16 timer hver uke så bruker man somregel mange timer utenom raid også til å farme , henge i ironforge osv.. Visst det er "casual" så lurer jeg på hva dere mener er hardcore.

 

Jeg spiller selv ca 5 timer i uka og syntest det er mye

Lenke til kommentar
Raider du 3-4 ganger i uka vil jeg si at du er en hardcore spiller. Et raid tar vel ca 4-5 timer. Og raider man 12-16 timer hver uke så bruker man somregel mange timer utenom raid også til å farme , henge i ironforge osv.. Visst det er "casual" så lurer jeg på hva dere mener er hardcore.

 

Jeg spiller selv ca 5 timer i uka og syntest det er mye

 

Selv ser jeg på casual som 1-2 raid max i uka. 4 timer max pr raid. Hardcore er 3-4 raids i uka. Max hardcore er gutta som spiller 7 dager i uka.

Lenke til kommentar
Full T2 før TBC var heilt fullt oppnåeleg med casual speling, alt etter kva du definerer som det då. Men er i alle fall langt, langt i fra hardcore.

jada, var masse casual guilds med bwl på farm og 8/8 tire.2 er så lang unna hard core som mulig, om det ikke er hard core, hva er hard core da?

 

Jeg hadde fullt T2 og endel T2.5, og jeg raidet 1-2 ganger i uken maks. Serveren min var FULL av casuals som løp rundt i fullt T2. Dette var Bladefist (nå Outland) btw. Serveren hadde vel minst 10+ CASUAL guilds som clearet BWL når TBC kom ut. Må huske på at BWL hadde vært ute i laaang tid når TBC kom. Hardcore spillere hadde fullt T3 lenge før TBC kom.

 

Sier meg enig der, de som hadde T3, vil jeg anse som "hardcore",

men ingen hadde T3 "lenge" før tbc kom.

Endret av Aela
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Synes dokumentaren var ganske grei jeg. At den tok for seg spillkulturen og utviklingen i begynnelsen, og gikk mer over til det største spillet (antall spillere) per dags dato.

Synsvinkelen ble tatt fra wow-spillere selv, i stedet for motstandere av wow og saklige motargumenter mot spillet kom sånn smått underveis.

Tror nok jeg hadde fått melding fra mamma dersom hu hadde sett programmet :p Men når jeg er 20 år og har bodde hjemmefra siden jeg var 16, så har hu ikke noe hu skulle ha sagt på det.

 

Dessuten mener jeg egentlig at Blizzard har gjort spillet mindre "avhengighetsskapende" med tanke på hvor casualvennlig det har blitt. Honor erstatter som tidligere nevnt, timesvis med raiding.

Lenke til kommentar
hva er det som skiller hardcore fra casual egentlig?

Det har vel mye med innstilling å gjøre syns jeg... hvis der slik at du tilrettelegger livet ditt for å ha mye/mest mulig tid til WoW så er du hardcore.. Hvis du spiller når det passer, men det er bare en av mange aktiviteter du driver med på fritid så er du casual.

Lenke til kommentar
hva er det som skiller hardcore fra casual egentlig?

Det har vel mye med innstilling å gjøre syns jeg... hvis der slik at du tilrettelegger livet ditt for å ha mye/mest mulig tid til WoW så er du hardcore.. Hvis du spiller når det passer, men det er bare en av mange aktiviteter du driver med på fritid så er du casual.

 

For å quote fra application rules til Death @ Taxes:

 

"Please be sure you have the following before applying:

- Experience with full MH and BT, Sunwell experience is a plus

- Your character is copied to both the PVE and PVP PTRs

- You have enchants on your gear, you don't have poverty gems, you can answer detailed questions regarding our class, its function, its role in raids, etc

- You are able to raid 6 nights a week during progress, starting 6:30 pm EST ending whenever we decide to stop

- You do not have some cataclysmic life-altering event that will occur 2-3 months after you join and realize yes, we really are that hardcore. Obviously somethings cannot be avoided but generally the, "I just realized I play wow too much and I need to go and get a life starting RIGHT NOW" well, we'd prefer to avoid that"

 

 

"Be forewarned, I really am a bitch, I really do expect you to bust your ass if accepted. I've been raiding with D&T for nearly a year and still go to every scheduled raid (including SSC/TK) and play like my spot is on the line. I want like-minded individuals who realize that although WoW is a game, we play it seriously, and when you fuck around/don't show up when you say you will, you are wasting 24 other people's time and that pisses me the hell off.

 

Very Happy If you're still interested/not scared, I'm impressed and you should find me/talk to me.

 

-Jill"

 

Hardcore :D

Lenke til kommentar

Tror vel egentlig hele poenget med dokumentaren var å vise at i forhold til spill som f.eks. WOW er det noen som mister bakkekontakten fullstendig... Og det er det vel ingen tvil om at noen faktisk gjør uansett utgangspunkt og tro på seg selv...

 

Min mening er og forblir at etthvert mennesklig individ med et så tett forhold til spill generelt og kanskje WoW spesielt har frasagt seg egenskaper som menneskelige individer kanskjee burde ha...

 

WoW er ikke annet enn et tidsfordriv for folk som ikke har annet å bruke tiden sin på, og for noen kanskje til og med en unnskyldning for ikke å ha et liv ved siden av en tegneserie.... Gjelder ikke bare WoW da, men enhver tilværelse enkelte anser som betydelig uten å ha bakkekontakt i det hele tatt...

 

Både WoW og alle andre spill som opptar enkeltes tilværelse i en slik grad er ikke annet enn en dårlig unnskyldning for mangelen på RL ved siden av!

Lenke til kommentar

Var i en guild i dark age of camelot som var som Death @ Taxes. Aldri noen gang igjen. Du bare ødelegger hele sosiallivet på sånt.

Vi pvp'et eller raidet fra rundt 5-6 tiden på kvelden til sent på natten omtrent hver dag. Var umulig å kombinere det med skole eller jobb. Tok jobb som nattevakt for å kunne spille videre.

 

DET er hardcore, og det er ikke tøft eller kult. Det er latterlig. En opplevelse som det gjør at du neppe noen gang vil ta et MMO alvorlig igjen. Jeg orker knapt å levele til 70 i WoW nå fordi jeg rett og slett gikk meg lei av "grind".

 

Beste tipset til de fleste er å holde seg casual/semi-casual og heller spille når man selv har lyst, og ikke når andre krever at du gjør det.

Lenke til kommentar
Var i en guild i dark age of camelot som var som Death @ Taxes. Aldri noen gang igjen. Du bare ødelegger hele sosiallivet på sånt.

Vi pvp'et eller raidet fra rundt 5-6 tiden på kvelden til sent på natten omtrent hver dag. Var umulig å kombinere det med skole eller jobb. Tok jobb som nattevakt for å kunne spille videre.

 

DET er hardcore, og det er ikke tøft eller kult. Det er latterlig. En opplevelse som det gjør at du neppe noen gang vil ta et MMO alvorlig igjen. Jeg orker knapt å levele til 70 i WoW nå fordi jeg rett og slett gikk meg lei av "grind".

 

Beste tipset til de fleste er å holde seg casual/semi-casual og heller spille når man selv har lyst, og ikke når andre krever at du gjør det.

 

Tror jeg er litt enig med deg, men siden du snakker som en som ikke har hatt annet liv enn WoW tviler jeg litt også, og det er ganske symptomatisk for de av oss som fremdeles har andre ting å foreta seg enn å suge til seg slik meningsløs tilværelse og en virkelighetsflukt som WoW er.

 

Fullstendig enig at dette spillet er latterlig ja... Jeg mener "orket ikke å levele til 70 fordi jeg gikk lei av å grinde" ??

 

Hallo!!! Pvp'et dere hele kvelden altså? Death @ Taxes? Og de raida veldig? Hmmm.... WOW ;)

 

Nei, jeg skjønner ikke det, og kommer nok aldri til å skjønne det heller. Skaff deg en hobby :)

Lenke til kommentar

Synes trn100 overdriver og tenderer til å svartmale uten å skjønne helt hva det går i. Her gjelder det å se forskjell på årsak og konsekvens.

 

At folk velger å vie mesteparten av livet sitt til én ting er langt fra et unikt fenomen. Slikt finner man igjen i nesten alle typer aktiviteter. Og ja, det kan nok være en form for eskapisme. Og ja, folk som kun er opptatt av en ting vil ikke kunne trekke erfaringer fra et like stort sosialt spekter som andre. Slik var det også før WoW og det vil fortsette å være slik etter WoW.

 

WoW er ikke noe mer eller mindre meningsløst enn de fleste andre fritidsaktiviteter. Aktiviteter som å mekke bil, klappe i hendene og synge halleluja eller sparke rundt en lærekule er også essensiellt like meningsløse og lite givende. Poenget blir jo at det ikke er aktiviteten i seg selv som avgjør mest hvordan man preges som menneske, men miljøet og sosialiseringen. Der kan WoW sies å vare like varierende som noe annet.

 

I tillegg snakkes det her som om hardcore spillere skulle utgjøre noe slags stor skare folk. Hvor stor del av den totale massen av folk som spiller WoW utgjør hardcores? 0.1% 0.01%? Jeg vet ikke, men jeg vil tro at det ikke skiller seg mye fra andelen folk som driver andre aktiviteter til punktet der det kan kalles "hardcore".

 

Det blir helt fjernt å skulle fremstille all tid som brukes på WoW som "meningsløs" og samtidig generalisere all tid som brukes på annet enn WoW som "meningsylt". Da har man prestert å legge seg på et nivå som er under lavmål for noen som helst slags fornuftig diskusjon.

 

Jeg vet ikke helt hva trn100 mener han/hun gjør som vil si at han/hun har en så meningsfylt tilværelse. Men, jeg regner med at det ikke er noe spesiellt mere annerledes eller utmerket enn det 99% av dem som spiller WoW foretar seg.

Lenke til kommentar
WoW er ikke noe mer eller mindre meningsløst enn de fleste andre fritidsaktiviteter.

Ikke enig der.

 

Men først av alt.. fullstendig ensporing rundt en eller annen aktivitet er ikke bra, uansett hvilken aktivitet det er - det er klart. Variasjon i livet er veldig viktig.

 

Men vil si at det dog er forskjeller på å spille WoW, for eksempel, eller det å spille fotball eller gå på ski. En ting er at du faktisk kommer deg ut av huset. Sitte inne hele tiden foran datamaskinen for å spille WoW (eller sitte hele tiden foran TV'en for den saks skyld) er veldig passiviserende... du får ingen mosjon og det asosialiserer deg... selv om du spiller mot andre mennesker er du ikke sammen med andre mennesker, noe som er veldig viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...