Gå til innhold

HD DVD gravlegges


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om xbox også får et BD-drev, tror jeg ikke det kommer til å ta noen år. Da har en ganske enkelt en BD-spiller i mange hjem, i tillegg til de som allerede har det igjennom en PS3. Om prisene på en BD-plate nærmer seg DVD-plater (noe de allerede har, eks. er Norli i Bergen), vil folk gjerne heller kjøpe den enn en plate som er teknisk sett dårligere, og ikke gir like fint bildet på deres flatskjerms-tv (At eldre DVDutgivelser selges til «dumpingpriser» på endel utsalgssteder ser jeg ikke på som relevant til dette da jeg ikke tenker på «samlere» som kjøper filmer fordi dem er billige, men de som skal kjøpe nyere filmer).

Lenke til kommentar
Om xbox også får et BD-drev, tror jeg ikke det kommer til å ta noen år. Da har en ganske enkelt en BD-spiller i mange hjem, i tillegg til de som allerede har det igjennom en PS3. Om prisene på en BD-plate nærmer seg DVD-plater (noe de allerede har, eks. er Norli i Bergen), vil folk gjerne heller kjøpe den enn en plate som er teknisk sett dårligere, og ikke gir like fint bildet på deres flatskjerms-tv (At eldre DVDutgivelser selges til «dumpingpriser» på endel utsalgssteder ser jeg ikke på som relevant til dette da jeg ikke tenker på «samlere» som kjøper filmer fordi dem er billige, men de som skal kjøpe nyere filmer).

 

Blu-ray-filmer er gjerne på de billigste stedene 50% dyere enn DVD på helt nye utgivelser. På eldre er det vesentlig verre. At folk flest ikke kjøper noe særlig eldre filmer tror jeg heller ikke er riktig.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bla bla bla ...

Vel, nå begynner vi å se resultatet av HD-DVD's død. 5 Blu-Ray til 700 kr på OBS, har aldri sett det så billig og det er faktisk ETTER HD-DVD gikk av med døden.

Som nevnt flere ganger: det var masse Blu-ray BOGO salg før Jul...Mye bedre en OBS lille tilbud på kun 8 forskjellige filmer...

Men man får selvfølgelig bare håpe at Blu-ray utgiverne tar seg sammen etterhvert og setter ned prisene igjen når de skjønner at folk ikke kom løpene etter produktete deres bare fordi HDDVD sluttet å konkurerre.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Som nevnt flere ganger: det var masse Blu-ray BOGO salg før Jul...Mye bedre en OBS lille tilbud på kun 8 forskjellige filmer...

Men man får selvfølgelig bare håpe at Blu-ray utgiverne tar seg sammen etterhvert og setter ned prisene igjen når de skjønner at folk ikke kom løpene etter produktete deres bare fordi HDDVD sluttet å konkurerre.

Det jeg mener er selvsagt å prøve å få deg til å forstå at Blu-Ray filmer ikke er eller aldri har vært subsidiert som du tidligere har påstått uten noe som helst grunnlag.

 

Man kan kjøpe Blu-Ray filmer for 169 kr pr stk eller få med seg 5 for 140 kr stk.

 

Det betyr med andre ord at hvis du hadde rett selger OBS med tap for 169 kr og hvis du kjøper mange filmer taper de gjerne mer per film.

 

Ser du at det høres ulogisk ut?

 

Og med disse prisene er det vel enda mer ulogisk at filmene som kostet mellom 100 og 200 kr mer for noen uker siden også ble solgt med tap, inkludert produsent, importør og leverandør.

Lenke til kommentar

Det virker som om noen tror at alle varer solgt under veiledende selges med tap. Da hadde ikke mange nettbutikker overlevd. De selger jo det meste ganske langt under veiledende. Det er marginer innenfor veiledende priser og på enkelte varer faktisk ganske stor margin. Når en nye vare kommer på markedet er det som regel ganske stor margin fordi prisen i starten skal være med på å intjene utviklingskostnader. Da har man mulighet til å sette prisen ned for å gi et positivt intrykk. Dette får opp salgstall som igjenn øker intjeningen der prisene ikke er like mye redusert. I de mest ekstreme tilfelle kan en vare være "subsidiert" men den form subsidiering går heller mellom de enkelte enhetene, altså i dette tilfellet; en film selges med ett lite tap for å trekke kjøpere til en annen film som selges med med en større fortjensete enn den første selges med tap. Når feks amazon har hat salg på hd-formater i det siste ser man jo at noen plater er dyrere enn andre. Det betyr jo ikke at enkelte plater var dyrere i innkjøp og de derfor ikke kan sette de ned like mye. Ser du på veiledene pris på de er den også forskjellig. Var den ene plata 20% dyrere å produsere eller kan man muligens tenke seg at veiledende pris er en smule fiktiv og at grunnen til at man kan selge en plate billligere er at man faktisk fortsatt tjener penger på den?

Lenke til kommentar
Det virker som om noen tror at alle varer solgt under veiledende selges med tap. Da hadde ikke mange nettbutikker overlevd. De selger jo det meste ganske langt under veiledende. Det er marginer innenfor veiledende priser og på enkelte varer faktisk ganske stor margin. Når en nye vare kommer på markedet er det som regel ganske stor margin fordi prisen i starten skal være med på å intjene utviklingskostnader. Da har man mulighet til å sette prisen ned for å gi et positivt intrykk. . Var den ene plata 20% dyrere å produsere eller kan man muligens tenke seg at veiledende pris er en smule fiktiv og at grunnen til at man kan selge en plate billligere er at man faktisk fortsatt tjener penger på den?

 

Om produsenten skal tjene inn utviklingskostnader, så setter de ikke veiledene pris høyt samtidig som de selger produktet til butikk billig, slik at butikken får gode marginer, da er det jo butikken som får de ekstra pengene, ikke de som har foretatt utviklingen. Ditto selger ikke produsenten filmer inn til butikk til prisen det koster å trykke opp en plate, nyere filmer selges dyrere inn til buikk. Nå er jeg forsåvidt enig i at å selge under veiledene pris ikke er det samme som å selge med tap. Men det er heller ikke riktig å sammenlikne direkte med produskjsonspris, for det er ikke det butikken betaler.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det jeg mener er selvsagt å prøve å få deg til å forstå at Blu-Ray filmer ikke er eller aldri har vært subsidiert som du tidligere har påstått uten noe som helst grunnlag.

Jeg har aldri påstått at butikker må selge til veil.pris for å unngå tap. Hvorfor noen bringer opp dette aner jeg ikke. Det i hovedsak som menes med susbidiering er de massive BOGO salgene som forgikk mens "krigen" ennå pågikk. Det var ikke butikkene selv som tok den støyten iom. at de var studio-begrenset og gikk på tvers av butikkene. I OBS sitt tilfelle kan man anta at det er OBS selv som kjører tilbudet og at de ikke er subsidiert fra høyere hold. Det vil i så fall være dårlig utnyttelse av subsidiene å kun kjøre det i et såpass knøttlite marked. Hva som skjer i det norske markedet er forsåvidt også uinteressant da det hittil stort sett kun har vært grise-priser og det har vel aldri heller vært et eneste Bogo salg etter det jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri påstått at butikker må selge til veil.pris for å unngå tap. Hvorfor noen bringer opp dette aner jeg ikke. Det i hovedsak som menes med susbidiering er de massive BOGO salgene som forgikk mens "krigen" ennå pågikk. Det var ikke butikkene selv som tok den støyten iom. at de var studio-begrenset og gikk på tvers av butikkene. I OBS sitt tilfelle kan man anta at det er OBS selv som kjører tilbudet og at de ikke er subsidiert fra høyere hold. Det vil i så fall være dårlig utnyttelse av subsidiene å kun kjøre det i et såpass knøttlite marked. Hva som skjer i det norske markedet er forsåvidt også uinteressant da det hittil stort sett kun har vært grise-priser og det har vel aldri heller vært et eneste Bogo salg etter det jeg har fått med meg.

Du skjønner fortsatt ikke, salg er salg, veiledende priser er veiledende priser. Så lenge de veiledende prisene går ned, uavhengig av utsalg må man kunne konkludere med at prisene på Blu-Ray filmer er i ferd med å synke. Flere å flere aktører selger Blu-Ray filmer til godt under 200 kr. Det burde fortelle det meste...

Lenke til kommentar
Du skjønner fortsatt ikke, salg er salg, veiledende priser er veiledende priser. Så lenge de veiledende prisene går ned, uavhengig av utsalg må man kunne konkludere med at prisene på Blu-Ray filmer er i ferd med å synke. Flere å flere aktører selger Blu-Ray filmer til godt under 200 kr. Det burde fortelle det meste...

Jeg skjønner glimrende. Bogo salgene er subsidiert rett fra filmstudioene. Ellers hadde de ikke gått på tvers av forhandlerne.

Og hva er billigst for kunden? Bogo salg feks. hver 3.uke hvor man betaler ca. 200kr for 2 filmer, eller 200kr fast pris for én film? Jeg vil hvertfall heller ha massive salg fremfor reltivt dyre utsalgspriser, som sluttkunde. Forøvrig ser det også ut til at du allerede har glemt quote'n jeg postet tidligere om en bruker/kjøpers inntrykk av at Blu-ray faktisk hadde blitt dyrere etter Jul...Sier ikke at dette nødvendigvis er representativt for alle butikker, men likefult svært besynderlig spesielt satt i sammenheng med enkeltes såpdommer om kraftige priskutt etter "krigen".. Sålangt er jo faktisk HDDVD eiere de eneste som har nytt godt av HDDVD's exit!

Lenke til kommentar
Jeg skjønner glimrende. Bogo salgene er subsidiert rett fra filmstudioene. Ellers hadde de ikke gått på tvers av forhandlerne.

Og hva er billigst for kunden? Bogo salg feks. hver 3.uke hvor man betaler ca. 200kr for 2 filmer, eller 200kr fast pris for én film? Jeg vil hvertfall heller ha massive salg fremfor reltivt dyre utsalgspriser, som sluttkunde. Forøvrig ser det også ut til at du allerede har glemt quote'n jeg postet tidligere om en bruker/kjøpers inntrykk av at Blu-ray faktisk hadde blitt dyrere etter Jul...Sier ikke at dette nødvendigvis er representativt for alle butikker, men likefult svært besynderlig spesielt satt i sammenheng med enkeltes såpdommer om kraftige priskutt etter "krigen".. Sålangt er jo faktisk HDDVD eiere de eneste som har nytt godt av HDDVD's exit!

 

 

Og til alle som tror priser vil synke nevnmeverdig pga. tap av et konkurrerende format: Er dere ikke klare over at Blu-ray er tungt subsidiert? Det vil si at utgiveren taper når de selger varene i et forsøk på å overta et marked. Prisene ligger idag mao. allerede på et kunstig lavt nivå.

Her påstår du at Blu-Ray er tungt subsidiert, nevner ikke noe om BOGO.

 

 

Prisene gikk ned etterhvert ja, men det tok en god stund. Med tanke på at prisene på Blu-ray allerede ligger kunstig lavt pga. konkurranse mot HDDVD, så skal det svært mye til for at det skal bli noen nedgang med det første.

Her sier du prisene allerede ligger kunstig lavt, heller ingenting om BOGO frem til da.

 

 

Hadde du lest hele tråden hadde du skjønt det. HDDVD & Blu-ray har presset prisene spsielt i det siste halvåret for å konkurrere med hverandre. Blu-ray filmer har nærmest kontinuerlig vært solgt til halv pris gjennom hele høsten. Denne konkurransen er nå borte så det blir mindre press på produsentene for å presse prisene.

Her på står du filmer er solgt til halv pris frem til nå... subsidiert men ikke noe om BOGO.

 

 

Poenget er at det nå trolig ikke vil komme subsididering lenger i like stor grad slik det har blitt gjort frem til nå pga. konkurransen mot HDDVD. Ingen av Blu-ray produsentene er nå lenger tjent med å presse prisene lavest mulig til under tapsgrensen. Formatet er nødt til å tjene penger på en eller annen måte. Nå som erkefienden er borte kan produsentene ta seg en pust i bakken og tenke på hvordan de faktisk kan begynne å tjene disse pengene. Og tjene penger gjør de ikke ved å susidiere produkter i det lange løp. Selvsagt må de jobbe videre for å prøve å få formatet til å bli en suksess men et sted går smertegrensen. Sony er feks. allerede tungt nedsyltet i gjeld og har blødd sterkt under konkurransen allerede.

Fremdeles ikke noe om BOGO.

 

Når jeg snakker om om ikke å ha lest tråden så var det henvisning til subsidierte priser!

Den vanlige prisen kan godt være 400-600kr dersom selskapene skal tjene godt, men nøyaktig hvor mye subsidiering som foregår er det bare de involverte som vet.

Her nevner du at prisene godt kunne vært 400-600 kr, det vil jo si at du mener at Blu-Ray er subsidiert utenom BOGO også.

 

Joda,er jo med på at produsentene tjener lite på å selge en Blu-Ray film til 100 kr ut til forbruker, men tidligere gjør du det ganske klart at du mener at filmene også er subsidiert til vanlig pris.

 

Det er det jeg nekter å tro...

Lenke til kommentar

Bogo,subsidiert, to sider av samme sak. Om jeg ikke har brukt Bogo i ethvert utsagn så kan jeg ikke skjønne at ting skulle være så vanskelig å forstå av den grunn? De som har fulgt littegrann med på markedet i løpet av spesielt høsten vet a godt dette. Det forandrer uansett ikke fakta om at man generelt kunne få tak billigere Blu-ray filmer i høst mens "krigen" pågikk for fullt, fremfor i år etter at den ble slutt. Ble det plutselig dyrere å lage Blu-ray disker nå som konkurransen ble borte? Hva prisene på disker egentlig er det ingen som vet sikkert, akkurat som ingen her vet sikkert hvor mye feks. det koster å lage en Blu-ray spiller. Men som sagt: tiden vil vise om prisen automagisk vil synke voldsomt nå. Foreløpig har prisene stått lengre enn de noensinne har gjort det siste halvåret.

Lenke til kommentar
Bogo,subsidiert, to sider av samme sak. Om jeg ikke har brukt Bogo i ethvert utsagn så kan jeg ikke skjønne at ting skulle være så vanskelig å forstå av den grunn? De som har fulgt littegrann med på markedet i løpet av spesielt høsten vet a godt dette. Det forandrer uansett ikke fakta om at man generelt kunne få tak billigere Blu-ray filmer i høst mens "krigen" pågikk for fullt, fremfor i år etter at den ble slutt. Ble det plutselig dyrere å lage Blu-ray disker nå som konkurransen ble borte? Hva prisene på disker egentlig er det ingen som vet sikkert, akkurat som ingen her vet sikkert hvor mye feks. det koster å lage en Blu-ray spiller. Men som sagt: tiden vil vise om prisen automagisk vil synke voldsomt nå. Foreløpig har prisene stått lengre enn de noensinne har gjort det siste halvåret.

Du ser ikke sammenhengen jeg vil frem til, derfor skjønner du ikke.

 

Du nevner ikke BOGO før langt i diskusjonen, det betyr følgende. Du mener at Blu-Ray også er subsidiert til veiledende pris, ikke bare under BOGO-salgene.

 

Påstanden din om at prisene vil gå opp holder da ikke mål når vi ser de veiledende prisene gå ned, kanskje ikke så mye som BOGO-salgene som du har nevnt i det siste.

 

Tar vi utgangspunkt i det, er det ingen tvil om at prisene på Blu-Ray har sunket den siste tiden.

 

Du kan jo også se på linken over her...

Lenke til kommentar

Det er jo fint at de veil. prisene nå senkes litt av ett studio, snart tre måneder etter at "krigen" er over...Men hvem i all verden måtte faktisk betale 39dollar for en blu ray gjennom hele høsten?? Prisene har hele tiden ligget kunstig lavt, nettopp pga. konkurransen som var i markedet og fordi studioene ville presse "sitt" format ut i markedet, koste hva det koste vil.;)

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Hva skjedde for snart tre måneder siden? Jeg trodde "krigen" var over da Toshiba trakk seg.

Som skjedde for snart en måned siden.

Det var vel rundt juletider, om jeg ikke husker feil at Warner kunngjorde at de skulle bli Blu-ray ekslusivt, noe som forskjøv media-balansen såpass kraftig i favør Blu-ray at det ble vanskelig å konkurrere videre for HDDVD. At Toshiba trakk seg ble nærmest bare en formalitet.

Lenke til kommentar
Det er jo fint at de veil. prisene nå senkes litt av ett studio, snart tre måneder etter at "krigen" er over...Men hvem i all verden måtte faktisk betale 39dollar for en blu ray gjennom hele høsten?? Prisene har hele tiden ligget kunstig lavt, nettopp pga. konkurransen som var i markedet og fordi studioene ville presse "sitt" format ut i markedet, koste hva det koste vil.;)

Nesten ingen betaler veiledende pris for Blu-Ray men de veiledende prisene gir en veldig bra indikasjon på nivået butikkene selv betaler...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...