Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

iSPY - Volvo XC60 Crossover (Oppdatert 30.01.2009).


Fritz0r

Anbefalte innlegg

Det er en stund siden nå at det først gikk rykter om at XC90 skulle kanseleres, for så dagen derpå komme med kommentar fra Volvo om at XC90 får en facelift, da gikk også informasjonen ut på at XC60 var på vei.

 

Nå er bildene lekket på nettet, og de viser at Volvo fremdeles kan lage saker som "det ruller" av.

 

Denne Crossoveren blir nok en bra selger for Volvo, mener jeg.

 

***Offisiel info sluppet.

Volvo har i lys av lekasjebildene sluppet først i går, offisielle bilder (samme som under), og idag er bilen offisielt avduket av Volvo.

Motor US:

T5 turboladet på 281 hester, uvist om samme kommer i EU.

AWD blir standard på bilen samt City Safety system som skal hjelpe med og forhindre at en kjører inn i baken på de forran ved lave hastigheter(dvs automatiske bremser).

Pris i USA estimeres til 15,000-20,000 USD.

 

***

Oppdatering 30.01.2009:

Selv om Volvo har gått med svindlende tap, nærmere en milliard svenske kroner perr måned, så er de fremdeles ved godt mod, og jobber mot strømmen.

Til nå i år har Volvo solgt biler med 30.000,- SEK i tap per bil, men nå skal trenden vendes.

 

XC60 prisen er nå fastsatt.

$37,200 USD er prisen satt til, og dette er som følger av nedgangs tidene som nå har slått hardt ned på Ford og Volvo, samt mere tilleggs utstyr og større motor (T6 istedet for T5).

 

Motoren er en T6 på 3.0 liter, som er turbomatet til og yte 281 hester.

I kilden under er det detaljert info om hva som er av tilleggs utstyr til bilen, og det er ikke rent lite Volvo har lyst og hive med på denne snertne bilen.

 

2009_volvo_xc60.jpg

2009_volvo_xc60_3.jpg

2009_volvo_xc60_2.jpg

 

Kilder med bilder:

http://www.thetorquereport.com/2008/02/gen...2009_volvo.html

http://www.motorauthority.com/news/crossov...0/VolvoXC60.jpg

Kilde til offisiell info, flere bilder og press release:

http://www.thetorquereport.com/2008/02/gen...09_volvo_1.html

Kilde for oppdatering 30.01.2009:

http://www.thetorquereport.com/2009/01/vol...ing_for_th.html

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en ting jeg ikke skjønner med Volvo. Hvorfor insisterer de på å slippe en ny bil på markedet med forhistoriske motorer, når de vitterlig har teknologien i bakhånd??? Var samme sak med nye V/XC70 da den kom i fjor. De velkjente og uinteressante diesel- og bensinmotorene. Etter hvert kom en dårlig unnskyldning av en liten etanolgreie... Og nå får vi altså XC60 med samme gamle motorisering, med løfter om en etanolversjon (sikkert samme kjipe, treige greie som i V/XC70) senere. Hvorfor ikke se litt på Saab, som i det minste tilbyr etanolmotorer med litt futt? Eller hva med en XC60 2,5T etanolhybrid? Argh.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er nok den styggeste bilen jeg har sett siden Nissan Qashqai. Så utrolig skuffende. Ser jo helt idiotisk ut bakfra og merkelig ut fra siden. Siste generasjon har blitt altfor vulgær og brautende bak. XC70 og denne er nok de verste eksemplene men også V70 har dessverre blitt veldig stygg. Utrolig synd for jeg har alltid likt volvo.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Prototyper? Biler har jo vært i produksjon lenge allerede. Jeg kjørte den jo første gang for flere måneder siden.

 

Forøvrig enig med en over her på ett punkt - girkassene.

 

Mange av Volvo/ford-motorene er årleite. De er ikke nye, men de fungerer bra. Det er forøvrig en ny og kraftigere D5-motor på vei nå.

 

Automatkassene er derimot helt håpløse. Nå har det forsåvidt kommet en dobbeltkløtsjkasse. Usikker på hvilke modeller den leveres i, men jeg tror det bare er V50/S40 og C30 foreløpig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...