Gå til innhold

Vanskelig valg (ikke på lager, dyr eller quad)


Andeplane

Anbefalte innlegg

Hey!

 

Valget står mellom disse:

 

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan - 1575,-

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte - 1899,-

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte - 2050,-

 

Har lest litt rundt og sett at mange mener at E8400 (den er jo også billigst) er den CPU'en som gir best ytelse per krone for tiden. Et "problem" er jo at komplett ikke har den inne (ubekreftet 29.02). Jeg ønsker å ha PC-en fungerende før TG08, det er jo en stund til, men slikt kan i verste fall ta en stund og jeg risikerer å ikke ha PC-en til da.

 

Så da er valget mellom Q6600 eller E6850 kanskje?

Hvorfor koster E6850 så mye mer enn E8400? Basert på tallene så har den jo lavere cache, ellers ganske lik slik jeg ser det!

 

Jeg jobber ofte med en del programmer kjørende samtidig, så vil kanskje merke forbedringen med quad, tross lavere klokkefrekvens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E6850 har mer eller mindre blitt erstattet av E8400. Den er en gammel CPU som ikke ble med i regnestykket da Intel lanserte E8xxx serien. De selges derfor til "gammel" pris. E6850 er egentlig ikke et alternativ, da det rett og slett er meningsløst å kjøpe en prosessor til 2000 kr som yter dårligere enn en til 1500. Men selvfølgelig om en ikke får tak i ene....

 

Om du absolutt må ha prosessor nå så har egentlig ingenting endret seg og du kan ta en kikk i en av flere millioner E6850 vs Q6600 debatter. Eller lese f.eks testen til HW.no

 

Q6600 er et greit alternativ om du til tider utnytter kjernene. Det være seg tung multitasking eller kjører apps som drar nytte av flere kjerner.

 

test

Lenke til kommentar

Har samme dilemma som trådstarter. Helt støvsugt for E8400/E8500. Multicom er de eneste som har et lite parti med E8200 inne. Sitter på gjerdet så langt, men det er litt surt med helt ny rigg der bare cpu mangler :p Hadde jeg vært sikker på at jeg kunne klokke stabilt med 500 fsb så hadde jeg kanskje kjøpt den. Men E8400 er et bedre kjøp...

 

Ellers ligger det en E8400 brukt ute tilsalgs på Bruktmarkedet, men er litt skeptisk til å kjøpe brukt.

 

Netshop sendte meg en mail der de antydet tidlig/medio mars for E8400 :(

Endret av Labov
Lenke til kommentar

Ja, sitter å "koser" meg med samme problemstilling selv. Sjekker prisguiden flere ganger daglig, ble skikkelig glad her om dagen da det sto > 7 dager bekreftet på ps.no, så klikka jeg meg inn og det sto 16 mars... huff.

Nei, få ut fingern Intel!

 

Noen som har prøvd å f.ex bestille fra ebay? ser at det er noen store selgere der som visstnok har e8400 på lager for $250, men er litt skeptisk mtp. mulig tollproblemer, så står man vel på ganske bar bakke med garanti osv.

Jaja, får vel bare smøre seg med tålmodighet.

Lenke til kommentar
Noen som har prøvd å f.ex bestille fra ebay? ser at det er noen store selgere der som visstnok har e8400 på lager for $250, men er litt skeptisk mtp. mulig tollproblemer, så står man vel på ganske bar bakke med garanti osv.

Jaja, får vel bare smøre seg med tålmodighet.

 

Jeg har også vurdert det. Men som du så vil jeg gjerne ha garanti, og de forbrukerrettighetene vi har.

 

Har bestilt en E8200 hos Multicom. Skulle det komme inn noen E8400/E8500 i mellomtiden, får man bare bruke angreretten.

Lenke til kommentar
Gå for quad,,da er du bygd for fremtiden :D

 

AMEN!

I en spill-maskin er det grafikkortet som er den viktigste komponenten. CPU er selvfølgelig viktig den også, men der trenger en ikke det raskeste.

 

I en media-maskin er det viktig med rask CPU, og der kommer en Q6600 til sin fulle rett, med 4 kjerner som blir fullt utnyttet av flere og flere programmer. Q6600 er også mer enn god nok til alle spill i dag, flaskehalsen er grafikkortene.

 

Mvh en Q6600-eier :yes:

Lenke til kommentar
Endte med Xeon-cpuen som tilsvarer Q6600, bare 50-lapp forskjell. Takk for god hjelp folkens ;)

 

Det blir E8200 her. Så får vi se hvor langt den lar seg klokke. 500x8 hadde vært prima.

 

bare husk til du skal overklokke at denne cpu'en ikke tåler for mye volt!

maks 1.4V

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...