Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for en meget bra guide! :thumbup:

 

Jeg trodde jeg var flink til å holde kameraet godt inntil jeg leste dette. Ikke at jeg har holdt kameraet som på filmer før men med disse tipsene blir nok stødigheten min forbedret.

 

Et par spørsmål: Ved hvilke lukkertider fungerer optisk stabilisator best? Jeg antar at det ikke fungerer ved f.eks

- 10 sekunders lukkertid: fotografering med stativ fra hurtigruta mot land i månelys og svake dønninger.

- 1/1000 sekund lukkertid: fotografering fra en berg-og-dalbanevogn med voldsom risting og solskinn. (Jeg regner ikke med det er lov å ha med løsgods som fotoapparat der uansett, men jeg kom ikke på noen bedre eksempler.)

 

Det fine med bønneposen er at den er nesten gratis, og kan oppbevares og fraktes i tom tilstand.

Hva menes egentlig her? At man har med seg en (plast)pose med bønner og fyller på den tomme tekstilposen etter behov?

Lenke til kommentar
Det fine med bønneposen er at den er nesten gratis, og kan oppbevares og fraktes i tom tilstand.

Hva menes egentlig her? At man har med seg en (plast)pose med bønner og fyller på den tomme tekstilposen etter behov?

Trikset er at man kjøper bønnene/ertene på location. F.eks. hvis du drar på foto-safari i Afrika, så trenger du bare å ta med posen - og så kjøper du bønner når du kommer ned.

 

Tom

Lenke til kommentar
Takk for en meget bra guide! :thumbup:

 

Et par spørsmål: Ved hvilke lukkertider fungerer optisk stabilisator best? Jeg antar at det ikke fungerer ved f.eks

- 10 sekunders lukkertid: fotografering med stativ fra hurtigruta mot land i månelys og svake dønninger.

- 1/1000 sekund lukkertid: fotografering fra en berg-og-dalbanevogn med voldsom risting og solskinn. (Jeg regner ikke med det er lov å ha med løsgods som fotoapparat der uansett, men jeg kom ikke på noen bedre eksempler.)

 

Det er nok ikke så avhengig av lukkertiden, mer av hva slags bevegelser. Uten at jeg kan dokumentere det, har jeg hørt at bildestabilisatorer blant annet er tunet for å kompensere for vibrasjoner fra en motor, så hvis du tar bilder fra en bil eller båt med motoren i gang, vil det hjelpe mye med bildestabilisator.

på 1/1000 sek. vil jo stabilisatoren hjelpe lite, siden du vanskelig får beveget kameraet mye på den tiden (med mindre du virkelig går inn for det). Slike hastigheter brukes enten når det er mye lys, og da trenger du ikke stabilisatoren, eller når motivet beveger seg fort, og da hjelper ikke stabilisatoren

 

På stativ bør man normalt ikke bruke stabilisatorer. Noen takler det, andre gjør det ikke, men i de aller fleste tilfeller er det ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Trikset er at man kjøper bønnene/ertene på location. F.eks. hvis du drar på foto-safari i Afrika, så trenger du bare å ta med posen - og så kjøper du bønner når du kommer ned.

 

Tom

Ris gir og god effekt.

 

I knipetak f.eks hvis du er langt fra butikk, kan du og fylle med sand eller grus, eller nesten hva som helst du har for hånda. Ikke alltid like efektivt, men bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
På stativ bør man normalt ikke bruke stabilisatorer. Noen takler det, andre gjør det ikke, men i de aller fleste tilfeller er det ikke nødvendig.

Er ikke helt sikker på om jeg forstår om du mener "bør" som i "frarådes", eller om det er "bør" som i "ikke nødvendig"?. Hvem eller hva er det som ikke "takler det"?.

Men det bringer meg uansett til noe jeg har lurt litt på; er det noen direkte ulemper med å ha på stabilisator?

 

Mener å ha lest noe om et potensielt noe høyere strømforbruk, men tenker primært på bildekvalitet med og uten bildestabilisator.

Om kamera modell har noe med saken å gjøre har jeg et Canon EOS450 der original linsen har bildestabilisator, jeg har så langt latt den stå på hele tiden, også på stativ, eller ved fotografering av ting i relativt rask bevegelse (landende fly, dyr, mm.)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Det paradoksale er at bilder tatt med IS og stativ gir mer uskarpe bilder enn uten IS på stativ. Det har flere tester vist. Det finnes visstnok unntak, men jeg kan ikke si at jeg husker hvilket. Og hvorfor skal du bruke IS når du bruker stativ?

 

IS og monopod fungerer bra hvis du absolutt ønsker å kombinere IS og stativ.

Lenke til kommentar

Takk for den avklaringen PMnormal, da skal jeg begynne å slå av dette når forholdene ikke krever det.

Er ikke det at jeg absolutt vil kombinere stabilisering med stativ, men har bare ikke vært klar over at det faktisk da kan ha en negativ effekt om man lar vær å skru av denne funksjonen. :)

Lenke til kommentar

Nja Oceanborn, jeg er jo av den litt gammeldagse og nerdete typen som leser manualer fra perm til perm minst en gang, så føler meg egentlig ikke truffet der. Men riktignok tar jeg som regel først i bruk gadgets uten å se i noe manual, alt til sin tid... ;)

(Men så var det jo det å huske alt man har lest da :whistle: )

 

Men nå har jeg sjekket en gang til, og det var tydeligvis fra manualen jeg hadde dette jeg nevnte med å spare strøm. Hvis kamera er montert på en tripod kan du spare støm ved å sette IS til "OFF" står det.

Slik jeg tolker min manual er det klart at IS kanskje ikke vil ha noen effekt i en del situasjoner, men syns bla "may not be effective" er et uklart ordvalg dersom man faktisk da foringer bildekvalitet ved å ha dette på "unødig".

Men det er vel noe rom for tolkninger her, og ikke minst derfor derfor ville jeg høre proffenes uttalelser om dette temaet.

 

Manualen sier forøvrig følgende om saken:

 

post-56388-1219522409_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Nyere IS/VR (VR II på Nikonesisk, som den omtalte 70-200 ikke har) oppdager automatisk når kameraet er montert på stativ, og gjør da ingen skade.

Skal ikke bestride din påstand, men Nikkor 18-200 VR som blir omtalt som VR II i manualen, og 24-120 VR, har også samme ordlyden angående bruk av VR, mens de nylanserte 400/500 f/4 VR har egen Tripod innstilling på objektivet.

 

Flere gidder jeg ikke å sjekke. ;)

Lenke til kommentar

I følge en tommelfingerregel bør man ha en lukkertid som er kortere enn 1/f. F.eks kortere enn 1/50 sekund ved 50mm brennvidde på fullformat. Hvordan påvirkes denne tommelfingerregelen av bildestabilisering? Det skal jo stabilisere omtrent tilsvarende 4 blendertrinn (16 ganger lengre lukkertid).

 

Vil det si at tommelfingerregelen blir: 16/f? F.eks kortere enn ca 1/3 sekund ved 50mm?

 

For hvilke brennvidder fungerer regelen best? Jeg regner med at stabiliseringen er optimalisert for "normale" brennvidder og dermed ikke vil fungere så bra ved f.eks 10mm eller 1000mm ? (1,5 sekunder eller 1/60 sekund lukkertid i følge regelen)

 

Redigert: Presisert fullformat.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...