Gå til innhold

Aksjer. Hvordan fungerer shorting?

evgeny

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har nettop begynt med aksjer og leser ofte uttrykket shorting. Som jeg forstod så er det salg av aksjer man ikek har og kjøp når kursen blir lavere. Jeg forstår ike helt hvordan dette fungerer. Kan noen gi meg et eksempel?

Takk på forhånd

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Shorting er kort og greit en måte å tjene påenger på aksjer som faller i verdi:

Du har 1000 aksjer verd 10 000 kroner tilsammen

Jeg låner disse av deg mot en symbolsk sum (la oss si 100kroner)

Jeg selger aksjene og får inn 10 000 kroner i lommen.

Aksjene faller 50% og 1000 aksjer koster nå 5000kr

Jeg kjøper 1000 aksjer for 5000kroner og leverer aksjene tilbake til deg, takker for lånet og sitter igjen med

10 000kr fra salg

- 100kr som symbolsk sum

- 5000kr fra tilbakekjøp

---------------------

Sum: 4900kr

------------------

Det er jo ikke vanskelig å se at dersom aksjene stiger i verdi istedenfor å synke, så vil jeg slite og det vil koste meg mer å kjøpe dem tilbake enn jeg slgte dem for. Regnestykket vil da bli at jeg sitter med tap tilslutt.

Endret av Ekko
Skrevet
Og husk på, ikke fall i koma når du sitter short. Da blir det kjipt.

Hvorfor det? Tenk om det, når du falt i koma, ble et terorangrep på samtlige skyskrapere i USA, samt at sentral europa ble blåst bort av en atombombe. Det kan være like kjipt å ha en long-posisjon om man skulle falle i koma. Hehe :p

Det å falle i koma er vel i seg selv kjipt, så. Ett sted går grensen

Skrevet

Den teoretiske nedside ved en long posisjon er 100% av investeringen. Ved en short posisjon uten noen form for stop-loss er den teoretiske nedside hvor mye? Sett at aksjen stiger 1000% når du sitter short i den?

Skrevet (endret)

Sitter du la oss si short i en aksje fra 3,- til 30,- så har du 1000%

La oss si du sitter short med 10.000 NOK (en vanlig aksjepost) så må du kjøpe tilbake aksjene på 100.000,-

Det er ikke mye morsomt.

Endret av Cape
Skrevet
Exactly my point.

La meg gjenta; ikke fall i koma når du sitter short. Nedsiden er teoretisk uendelig.

Jau, derfor jeg holder meg unna og lar andre shorte så mye de vil. Små trades i OBX Derivat bull / bear derimot kan gå greit, men sett SL på trades for gudsskyld.

Skrevet
Den teoretiske nedside ved en long posisjon er 100% av investeringen. Ved en short posisjon uten noen form for stop-loss er den teoretiske nedside hvor mye? Sett at aksjen stiger 1000% når du sitter short i den?

Uendelig, men mitt innlegg var ment litt mer som en spøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...