Gå til innhold

mat til valp


Anbefalte innlegg

hei:)

eg har tenk til å kjøpe en rottweiler valp som er snart 11uker gammel, å trenger litt råd til mat.

 

1. skal den ha melk isteden for vann, når den er so liten? isåfall hvor lenge til eg kan gji kun vann?

 

2. hvilken mat til so liten valp? tørrfor? har hørt at havregrynsgrøt er bra, men veit ikkje kor gammel den må ver før den kan få det....

 

so plz kom med litt tips til meg :)

 

takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den skal ha vann, og hundemat. Ikke grøt og melk. 11 uker, da skal oppdretter for lengst ha begynt å gi dem fastere føde enn mat.

 

Noen sverger til råforing som f. eks Vom & Hundemat (som er innmat, kverna opp og funker som fullverdig for), andre bruker tørrfor. Vil anbefale deg å gå til en veterinær eller en dyrebutikk og spandere på deg en sekk som koster litt mer enn 45,- på Rimi.

Min personlige erfaring er god med Royal Canin, virker som den både lukter og smaker litt mer enn de andre vi har prøvd. Men dette varierer jo fra hund til hund også. Så prøv deg frem litt der. Si også i butikken hva slags rase det er, så hjelper de deg med å finne rett type.

Lenke til kommentar
tusen takk for svar juliess:)

 

menne er det ikkje viktig før kvalpen og få melk då, siden det inneholder kalk, å det hjelper på beina?

Valper skal ha melk fra mammaen sin, men ikke av deg. :)

Er kalsium i tørrfor. Dra til dyrebutikk eller vetrinær og spør betjeningen hvilket for som passer din valp. Viktig at den får valpefor. Vann skal den ha tilgjengelig hele døgnet.

Lenke til kommentar

Du virker som en fersk hundeeier? right?

Isåfall, du bør sette deg godt inn i rasen før du kjøper en Rottis. Særlig hvis det er en hannhund. Jeg har ikke tall på hvor mange unge Rottweiler gutter jeg har sett til omplassering...

Dra til dyrelegen/dyrebutikken du, der får du det beste for din hund :)

Lenke til kommentar
hei:)

eg har tenk til å kjøpe en rottweiler valp som er snart 11uker gammel, å trenger litt råd til mat.

 

1. skal den ha melk isteden for vann, når den er so liten? isåfall hvor lenge til eg kan gji kun vann?

 

2. hvilken mat til so liten valp? tørrfor? har hørt at havregrynsgrøt er bra, men veit ikkje kor gammel den må ver før den kan få det....

 

so plz kom med litt tips til meg :)

 

takk.

Jeg forer valpene mine på vom og hundemat pluss Royal Canin junior om morgenen. De får dette helt fra de er åtte uker gamle. V&H må du venne den gradvis til og gi gjerne Zoolac i tillegg de første to tre dagene. V&H inneholder vitaminer og mineraler i tillegg, altså alt som hunden trenger, og de har også valpefor. Valpeforet må muligens bestilles hos zooforretningen, det er ikke alle som har det inne. Og så kreves det jo at du har litt ekstra plass i fryseren hvis du skal bruke V&H!!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg foreslår at du drar på biblioteket og leier deg en hundebok eller ti, for det virker som du kan veldig lite om hundehold. Når du har lest masse, og fremdeles synes du er klar for å ha valp , da kan du tenke på å skaffe deg hund.

 

Det er mye å ta hensyn til : Hvor mye tid har du tenkt å bruke på aktiviteter og turer til hunden? Har du tid til å gå på valpekurs og dressurkurs på kveldene? Er du alene om ansvaret må du også vite at dersom du jobber eller går på skole på dagtid, må du forsake ting som kino og kafe med venner på kveldstid i ukedagene (med mindre planen er at hunden skal være hjemme alene 10 timer om dagen.

 

Er du ung? Har du tenkt på hva du skal om 6 mnd ? om ett år? Bor du hjemme? Har du tenkt å flytte på hybel eller i leilighet med det første? Husk at det kan være vanskelig å få tak i hybel eller leilighet med hund.

 

Og ikke minst. Er du sikker på at rottis er den rette rasen for deg?

Lenke til kommentar

Hehe ja, man er jo ikke født verdensmestere. Det viktigste er jo at man spør for å finne det ut.

 

Trådstarter: Har ikke du kontakt med oppdretter som kan gi deg tips? Det helt basise er at valpen spiser vanlig hundemat. Tørrfor eller våtfor. Dette får du på dyrebutikken og hos dyrlegen. Da er det valpefor som hunden spiser til den er 6-9 mnd. Og hunden drikker vanlig vann. Gi den 3-4 måltider om dagen.

Lenke til kommentar

takker for alle svar.

dei konstruktive å dei litt mindre konstruktive:) hehe

 

eg har hatt kvalpen no i 10 daga, å alt har gått kjempebra:)

oppdrettar sendte med tørrfor,å hunden har det kjempe bra.

ho elska tørrfor med leverpostei i:) hehe. etter hun fikk smake det, so vil hun ikkje spise det bare vanligt.

 

ho har blidt bra bortsjemt i matveien:)

men eller er hun ei snill rottweilertispe som har lert seg mange triks,elsker å gå tur, å elsker å sleike oss i ansikte:)hehe

Lenke til kommentar

Du må IKKE venne på hunden slike uvaner. Hunden skal heller ikke ha så mye leverpostei eller annen menneskemat som valp. Sensitiv mage :)

Jeg vet om en hund som ikke spiser tørrfor. Eieren steker kylling og kjøttdeig til henne 'fordi hun ikke vil spise annet'. Kanskje ikke så rart?? :roll:

 

Husk å være streng men rettferdig fra dag en. Du vil ikke være en av de som må gi bort hunden to år gammel fordi det er for mye hund (det er vel flest hannrottiser folk sliter med).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gratulerer med valpen! Jeg er også enig i at du bør kutte ut å ha noe ekstra i maten, du gjør deg selv en bjørnetjeneste. La den få bare tørrfor du. Hvis den ikke vil spise uten leverposteien, tar du bare vekk maten og tilbyr den til neste måltid (husk å sette maten kaldt hvis du har bløtet opp foret så maten ikke blir sur og ha litt varmt vann på før servering da kjøleskapskald mat ikke er så ok for valper.) Tenker at den da vil spise jeg...

Noen var inne på kefir i maten og det er kjempefint for å stabilisere en mage i ubalanse, men skal ikke være nødvendig til vanlig, men gjør jo ingen skade da.

Tenker også litt på det med slikking i ansiktet. Tror jeg ville plukket det av den nå, da det nok er mange som ikke vil se på det som særlig hyggelig å bli slafset i fjeset av en voksen rottweiler tispe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...